تبیان، دستیار زندگی
استاد غلامحسین امیرخانی، از مفاخر عرصه خوشنویسی ایرانی است. روز گذشته در سکوت کامل خبری، سفارت فرانسه نشان «شوالیه» را به وی اهدا کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امیرخانی هم «شوالیه» شد

استاد غلامحسین امیرخانی، از مفاخر عرصه خوشنویسی ایرانی است. روز  گذشته در سکوت کامل خبری، سفارت فرانسه نشان «شوالیه» را به وی اهدا کرد.

فراوری- بخش هنری تبیان
غلامحسین امیرخانی

استاد غلامحسین امیرخانی به سال 1318 و شهر طالقان، پا به عرصه گیتی نهاد. از كودكی عاشق نوشتن بود. چهار سال بیشتر نداشت كه خواندن و نوشتن را به خوبی می‌دانست و هر وقت كه قلم و كاغذی برای نوشتن پیدا نمی‌كرد، روی تخته و دیوار و با گچ و امثال آن خود را سرگرم می‌كرد.

پدرش رستم امیرخانی، معلم بود. زمانی كه غلامحسین پنج‌ساله بود، خانواده امیرخانی به تهران آمدند و پس از اقامت یك‌ساله در تهران، به یكی از روستاهای اطراف قزوین و سپس به طالقان عزیمت كردند. غلامحسین، كلاس اول دبستان را در زادگاهش گذراند و سال‌های بعد دوره ابتدایی را در خیابان ظهیرالاسلام تهران، مدرسه مسعودسعد به پایان رساند. بعد از آن به صورت شبانه ادامه تحصیل داد.

در سال 1344 زمانی كه انجمن خوشنویسان ایران تأسیس شد، از اعضای هیئت موسس آن بود و از همان دوران به عنوان مدرس در این انجمن به تعلیم خوشنویسی مشغول شد. در مدت‌زمانی كمتر از یك دهه در سال 1353 موفق به دریافت درجه استادی خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران شد. 1358 به درجه «استاد ارشد» نائل شد. در همین سال ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران را نیز برعهده گرفت.

نشان ملی لیاقت یا نشان شوالیه، نشان هنر و ادب، نشان افسر یا آفیسر و ... نشان‌ها و مدال‌هایی هستند که دولت فرانسه در مقاطع مختلف زمانی از طرف دولت فرانسه به اهالی فرهنگ و هنر یا فعالین سیاسی اهدا می‌کند. نشان شوالیه شاید نام آشناترین این نشان‌ها باشد که تا کنون چند باری هم به شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری کشورمان داده شده است.

از سن 20سالگی، خوشنویسی را به طور جدی در محضر استاد «سیدحسین میرخانی» پی گرفت و نام خود را در كتیبه هنر خوشنویسی، جاودانه كرد. امیرخانی درباره آن دوران این‌گونه می‌گوید:

«در سال 1338 به صورت حرفه‌ای به سمت خوشنویسی گرایش پیدا كردم و با انجمن خوشنویسان ایران و مرحوم «استاد سیدحسین میرخانی» آشنا شدم. مكتب هنری، اخلاقی و شخصیت پر جاذبه ایشان یكی از آن نقاط عطف دیگری بود كه در زندگی من پیدا شد. «سیدحسین میرخانی» در قدم‌گذاشتن من به این راه تاثیر زیادی داشت. شخصیت ایشان به لحاظ اخلاقی مرا جذب كرد.»

امیرخانی تاكنون كتاب‌های زیادی را با خط منحصر‌به‌فرد خود زیبنده بوده است كه از آن جمله می‌توان به گلستان سعدی، دیوان حافظ، رباعیات خیام، دیوان خواجوی كرمانی، فرازهایی از شاهنامه و سرو سایه‌فكن (درباره شاهنامه فردوسی) اشاره داشت.

وی مقالاتی نیز در زمینه‌های مختلف خوشنویسی تدوین كرده است كه از آن میان می‌توان از یادنامه كلهر نام برد.

استاد تمام‌عیار هنر خوشنویسی ایران، در سال 1378 نشان درجه‌یك فرهنگ و هنر را از سیدمحمد خاتمی، دریافت كرد و در سال 1381 به عنوان چهره برگزیده همایش «چهره‌های ماندگار» برگزیده شد. همچنین در سال 1388 برای دومین بار، نشان درجه‌یك فرهنگ و هنر از طرف رئیس‌جمهور وقت (محمود احمدی‌نژاد) به وی اعطا شد.

اما دیروز فرانسه نیز با اهدای نشان شوالیه خود به استاد، نام او را در عرصه های بین المللی نیز ماندگار کرد.

نشان ملی لیاقت یا نشان شوالیه، نشان هنر و ادب، نشان افسر یا آفیسر و ... نشان‌ها و مدال‌هایی هستند که دولت فرانسه در مقاطع مختلف زمانی از طرف دولت فرانسه به اهالی فرهنگ و هنر یا فعالین سیاسی اهدا می‌کند. نشان شوالیه شاید نام آشناترین این نشان‌ها باشد که تا کنون چند باری هم به شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری کشورمان داده شده است. نشان هنر و ادب درجه «فرمانده» هر ساله به حدود 20 نفر، نشان «افسر» به حدود 60 نفر و نشان «شوالیه» به حدود 200 نفر از سراسر جهان اعطا می‌شود.

در همین راستا امروز و در سکوت کامل خبری، سفارت فرانسه این نشان را به غلام حسین امیرخانی هنرمند خوشنویس اهدا کرد. مراسم اهدای نشان شوالیه به امیرخانی در محل سفارت فرانسه در تهران برگزار شد.

شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، رضا سیدحسینی، محمدعلی سپانلو، عباس کیارستمی، لیلا حاتمی، پری صابری، لیلی گلستان، جلال ستاری، داریوش مهرجویی، کامبیز درمبخش و محمود دولت‌آبادی نشان فرانسوی شوالیه را بر سینه آویخته‌اند. چندی پیش حسین علیزاده نوزانده و آهنگساز مطرح موسیقی ایرانی ضمن انصراف از پذیرش این جایره با انتشار نامه‌ای جایزه وزارت فرهنگ فرانسه را نپذیرفت.


منابع: فارس/ وبسایت رسمی هنرمند