تبیان، دستیار زندگی
اداره امور فرهنگی مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سه کلیپ با عنوان «باغ های گم شده در تاریخ تهران» تهیه و تولید کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه کلیپ باغ های گم شده در تاریخ تهران

اداره امور فرهنگی مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سه کلیپ با عنوان «باغ های گم شده در تاریخ تهران» تهیه و تولید کرد.

بخش گردشگری تبیان

تهیه کلیپ باغ های گمشده در تاریخ تهران

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مستند «باغ های گم شده در تاریخ تهران»، به سفارش شبکه مستند سیما، با کارگردانی هادی آفریده، و با همکاری اداره امور فرهنگی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 1394 تولید شده و اکنون برای هر گونه بهره برداری در اختیار اداره امور فرهنگی مرکز روابط عمومی سازمان قرار گرفته است.

این کلیپ های سه گانه از کاخ های نیاوران و سعدآباد و گلستان تهیه و تولید شده اند و محصول همکاری اداره امور فرهنگی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و مجریان طرح «باغ های گم شده» هستند. این کلیپ ها هر کدام به مدت حدود 2 دقیقه ساخته شده اند و نگاه مخاطب را به کاخ ها از زاویه ای دیگر هدایت می کنند.

از نقاط مثبت این کلیپ ها می توان به تحقیق و پژوهش قوی و نگاه مستقل و غیرشعاری فیلم ساز اشاره کرد. موضوع این فیلم تاریخ باغ های افسانه ای تهران است و به تأثیرات مثبت باغ های تهران در پایداری محیط زیست شهر و کارکردهای میراث فرهنگی و معنوی باغ های پایتخت می پردازد.

باغ در نظر ایرانیان نمونه ای از بهشت موعود بوده است. از خصوصیات شاخص باغ های ایرانی می توان به نظم و تناسب سلسله مراتب فضایی، استفاده از هندسه مربع یا مستطیل در ترکیب کلی و اجزا، دید مستقیم و طولانی در امتداد محور اصلی برای جلوه دادن به بُعد در باغ، نمایش آب به اشکال متنوع (جوی آب، حوض و استخر، فواره و ...)، احداث بیشتر باغ ها در زمین های شیبدار برای آبیاری مناسب و استفاده از درخت های انبوه و سایه دار در معابر اصلی اشاره کرد.

محوطه محصور باغ (مجموعه فرهنگی تاریخی) نیاوران، با وسعتی حدود 12 هکتار و با پوشش گیاهی و درختان کهن سال و قدمت چندده ساله و تنوع گونه های مختلف گیاهی، در شمالی ترین نقطه تهران واقع است. باغ (مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ) گلستان زمان شاه عباس صفوی احداث شده. بعدها کریم خان زند آن را به مرکزی حکومتی در تهران تبدیل کرده؛ اما رونق اصلی این کاخ به دوران آقامحمدخان قاجار بازمی گردد که با تأسیس سلسله قاجاریه این باغ را به ارگ سلطنتی تبدیل کرد.

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد نیز با مساحتی حدود 110 هکتار در پهنه پرطراوت کوهپایه های توچال و دره سرسبز دربند، در شمال تهران، واقع شده است. این باغ با الحاق محله هایی چون شاه محله، ترش محله، باغ محله، جعفرآباد، قاسم آباد وسعتی تازه یافت و به محل اقامتگاه تابستانی پهلوی اول تبدیل شد. در باغ سعدآباد، به جز رودخانه دربند که از شمال به باغ وارد می شود، 12 قنات در دوره پهلوی دوم احداث شده که درحال حاضر بسیاری از آن ها غیرفعال یا نیمه فعال اند. پوشش‎های متنوع گیاهی باغ شامل چنار، کاج، نارون، اقاقیا و ... است.


منبع : دنیای سفر