تبیان، دستیار زندگی
کوه با صلابت خامی درشمال شهر باشت کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از برف زمستانی است اما طراوت و تازگی بهار در منطقه گردشگری شلال دان، سواحل سرسبز رود رونه، پل تاریخی پریم، بنای تاریخی دوگور دوپا و آبشار زیبای شادگان دراین شهرستان آغوش خود را به روی گردشگران گ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقبال نوروزی باشت از گردشگران

کوه با صلابت خامی درشمال شهر باشت کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از برف زمستانی است اما طراوت و تازگی بهار در منطقه گردشگری شلال دان، سواحل سرسبز رود رونه، پل تاریخی پریم، بنای تاریخی دوگور دوپا و آبشار زیبای شادگان دراین شهرستان آغوش خود را به روی گردشگران گشوده است.

بخش گردشگری تبیان

استقبال نوروزی باشت از گردشگران

به گزارش تبیان از ایرنا؛ هم اینک اوج سرسبزی طبیعت، لطافت هوای بهاری، همراه با شکوفه‌های تازه به بار نشسته درختان بادام در سایه سار درختان بلوط در این شهرستان جان هر انسانی را صفایی دوباره می‌بخشد.

بهار مخمل گونه طبیعت، صدای شر شر چشمه سارها و نوای دل انگیز نی عشایر با لباس‌های محلی رنگارنگ همراه با صدای روح بخش لالایی بانوان عشایر، رنگین کمانی از جاذبه‌های گردشگری است.

رود رونه بهشت طبیعت گردی جنوب ایران

سواحل زیبای رود رونه در شهرستان باشت با محیطی مفرح، طبیعتی چشم نواز و آب و هوایی دلپذیر بهشت گمشده طبیعت گردی در جنوب ایران است.

⁠پل بریم شاهکار هنرمندی ایران باستان

پل بریم یادگاری از دوره هخامنشی در هشت کیلومتری شرق شهرستان باشت، کنار روستای چم بلبل از مهمترین جاذبه‌های تاریخی این منطقه است.

این پل به صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته که در گذشته‌های دور محل عبور تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک بوده است.

اثر تاریخی دوگور دوپا با جلوه‌ای زیبا در ورودی شهر باشت بر فراز تپه‌ای به عنوان نماد قدمت تاریخی این منطقه همواره با استقبال گردشگران مواجه است

پل بریم با شماره 4400 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اثر تاریخی دوگور دوپا با جلوه‌ای زیبا در ورودی شهر باشت بر فراز تپه‌ای به عنوان نماد قدمت تاریخی این منطقه همواره با استقبال گردشگران مواجه است.

درخت کهنسال باشت تجلی اعجاز طبیعت

وجود درخت کهنسال سرو دشت لار باشت در کنار آتشکده کوه لار آمیزه‌ای از شاهکارها و هنرمندی‌های انسان و طبیعت است که در آستانه فصل بهار و رستاخیز طبیعت، این زیبایی دوچندان شده است.

وجود 2 منطقه ییلاق و قشلاق، ذخیره گاه‌های گیاه خوراکی جاشیر و بقایای شهر قدیمی لارندان از گنجینه‌های منحصر به فرد روستای لار است.

مورخان در آثار مکتوب مختلف از لارندان به عنوان محل اتصال راه ارتباطی تخت جمشید به شوش، 2 مرکز اصلی و پایتخت‌های ییلاقی و قشلاقی هخامنشیان یاد کرده‌اند.

این جاذبه دیدنی که در 50 کیلومتری شهر باشت واقع شده است 40 متر طول و هفت متر عرض دارد.

درخت سرو کهنسال باشت سال 90 در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسیده است.

در کنار این درخت کهنسال آثار تاریخی و باستانی شامل آتشکده کوه لار و گورستان به جا مانده از ایران باستان تابلویی بی نظیر از جاذبه‌های گردشگری است.

امامزاده‌های جلیل القدر چون امامزاده شاه زینعلی، امامزاده سید محمد سرابیز و امامزاده سید قطب الدین محمد مامن در شهرستان باشت آرامش روح و جسم انسان است.

سالانه 400 تا 500 هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری باشت دیدن می‌کنند، گفت: گردشگران استان‌های مختلف و کشورهای اروپایی به ویژه هلند و آلمان از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان دیدن می‌کنند.

طبیعت سحرانگیز گردنه زیبای شلال دان در مسیر جاده ارتباطی گچساران به شیراز جلوه‌ای دیگر از این زیبایی‌هاست.

وجود تپه‌های پوشیده از جنگل، دره‌ها، طبیعت بکر، درختان سر به آسمان کشیده بلوط، بادام، هوای مطبوع و دلپذیر بهاری، علفزارها و گل‌های زرد و قرمز سفره‌ای از خوان بی انتهای خداوندی در این خطه است که هر چشم مشتاقی را حیران می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: به دلیل اقلیم مساعد این شهرستان بسیاری از جاذبه‌های طبیعی هم اینک میزبان گردشگران است.

رحیم خردمند با بیان اینکه سالانه 400 تا 500 هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری باشت دیدن می‌کنند، گفت: گردشگران استان‌های مختلف و کشورهای اروپایی به ویژه هلند و آلمان از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان دیدن می‌کنند.

وی بیان کرد که گردشگران استان‌های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از مناطق گردشگری باشت دیدن می کنند.

وی گفت که اردوگاه گردشگری در امامزاده سید محمد (ع) روستای سرابیز، گردنه شلال دان و زیرساخت‌های گردشگری در منطقه رود رونه از جمله امکانات ساخته شده برای رفاه گردشگران در این شهرستان است.

خردمند افزود: حفر چاه آهکی، خط انتقال آب، منبع ذخیره آب 200 متر مکعبی، سرویس بهداشتی در 2 نقطه، سکوهای آبخوری سه نقطه، نمازخانه، روشنایی، آلاچیق و سکوهای نشیمن از جمله امکانات موجود در شلال دون است.

خردمند اظهار کرد: هم اینک 11 مجتمع پذیرایی در مناطق مختلف باشت فعالیت می‌کند.

وی ابراز داشت که کمیته‌های مختلف خدمات سفر در این شهرستان تشکیل شده است.

خردمند تصریح کرد که نظارت بر رستوران، واحدهای خدماتی، ساماندهی مدارس برای اسکان، برنامه ریزی برای تأمین امنیت، بهداشت و دیگر خدمات هم اکنون از سوی دستگاه‌های اجرایی متولی در حال انجام است.

شهرستان باشت در جاده ارتباطی شیراز به جنوب و غرب کشور یکی از قطب‌های اصلی گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد است.

این شهرستان در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد سالانه پذیرای 400 هزار نفر گردشگر است.


منبع :ایرنا