تبیان، دستیار زندگی
ست در حج مسلمانان باید علاوه بر انجام اعمال واجب و مستحب با برگزار ی همایش‌های علمی و معنوی به بررسی مسائل و مشكلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جهان اسلام بپردازند. به گزارش خبرگزاری تبیان  به نقل از حج حضر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

‌حج فرصت مناسبی برای خودسازی مسلمانان و رفع مشكلات جهان اسلام است

در حج مسلمانان باید علاوه بر انجام اعمال واجب و مستحب با برگزار ی همایش‌های علمی و معنوی به بررسی مسائل و مشكلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جهان اسلام بپردازند.

به گزارش خبرگزاری تبیان  به نقل از حج حضرت حجه الاسلام و المسلمین موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در مورد فلسفه حج، گفت: مشغولیات فراوان گاه انسان را از توجه به پروردگار عالم بازداشته و او را از معنویت دور می‌سازد.حج فرصت مغتنمی‌است كه مسلمانان را از مادیات و ظواهر دنیوی دور كرده و زمینه خودسازی و خداشناسی را برای آنها بوجود می‌آورد. هر یك از مناسك حج، فلسفه‌ای دارد. فلسفه كلی اعمال حج از ابتدا تا انتها معطوف ساختن توجه انسان به خالق هستی و زدودن ذهن و دل از حجابها و آلودگی‌های باطنی است.
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه مطلب فوق اظهار داشت: مسلمانان قبل از احرام، غسل نموده تا با این نیت الودگیهای باطنی از خود دور نمایند. آنهابا پوشیدن لباس سفید و یكسان هر گونه پوشش و نشانی را كه حاكی از پست و مقام دنیوی است را از خود جدا می‌كنند.هر یك از اعمال حج اعم از طواف، احرام، لبیك گفتن، سعی صفا و مروه و قربانی كردن به خود سازی انسان كمك موثری می‌كند.
موسوی تبریزی در مورد آثار اجتماعی حج، گفت: مسلمانان با زبانها، رنگ‌ها و فرهنگ‌های مختلف در یك زمان خاص در مكانی واحد و با اعمال یكسان برای جلب رضایت پروردگار گردهم جمع می‌شوند. در حج تمایزات، اختلافات و مرز‌های جغرافیایی كنار رفته،‌همدردی، همدلی و وحدت مسلمانان اوج می‌گیرد.
وی برگزاری همایش‌های معنوی در ایام حج را ضروری برشمرد و تصریح كرد: تمام مسلمانان اعم از سیاستمدار، اقتصاددان، حقوقدان، اساتید رشته‌های مختلف و پزشكان در حج حضور دارند. بدین ترتیب آنها می‌توانند با برگزاری كنگره و همایش‌های علمی و معنوی به بررسی مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جهان اسلام پرداخته و با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های مناسب در جهت رفع مشكلات مسلمانان جهان تلاش ‌نمایند.