تبیان، دستیار زندگی
دردنیای امروز دانایی یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هرجامعه محسوب می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشتمین نمایشگاه علمی- پژوهشی  مجتمع آموزشی هوشمند خدیجه کبری (س)

دردنیای امروز دانایی یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هرجامعه محسوب می شود.

شیوه نامه هشتمین نمایشگاه علمی- پژوهشی مجتمع آموزشی هوشمند خدیجه کبری (س)

سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع وآسان به منابع علمی موثق وابسته است. دانسته های ما یا ازطریق مطالعه منابع اطلاعاتی موجود حاصل می شود یا براساس پژوهش هایی که خود انجام می دهیم به دست می آید. اگر این دانسته ها بر اساس نتایج پژوهش های قبلی باشد در واقع به مصرف اطلاعات پرداخته ایم واگرمبتنی برمشاهدات و تحلیل های جاری باشد تلاش ما به تولید اطلاعات منجرشده است.بنابراین،منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید در واقع حاصل فعالیت های پژوهشی است که انجام می گیرد.

پژوهش درهرموضوع، به هرشکلی و در هرسطحی که انجام شود تلاشی منسجم ونظام مند درجهت توسعه دانش موجود درباره موضوع هایی است که باآن ها سروکار داریم. پژوهش کوششی است برای یافتن بهترین راه حل های ممکن در جهت حل مشکلات موجود درعرصه های مختلف زندگی می باشد. مجتمع آموزشی هوشمند خدیجه کبری (س) پژوهش را فعالیتی منسجم برای رسیدن به شناختی روشن تر از مفاهیم پیرامون مان تلقی می کند و ساز و کارهای تعلیم و تربیت انعطاف پذیر، متناسب با ویژگی های شخصیتی، محیطی و استعدادهای گوناگون دانش آموزان را در نظر گرفته است که این امر موجب تشویق دانش آموزان و تعامل با صاحب نظران برای بهبود کیفیت پژوهشی گردیده است در این راستا مجتمع آموزشی هوشمند خدیجه کبری از سال 1388 نسبت به برگزاری نمایشگاهی شامل دستاوردهای علمی- تحقیقی و آزمایشی دانش آموزان در چارچوب اساس نامه علمی مجتمع برگزار می نماید.

این نمایشگاه علمی- پژوهشی که در 18 اسفند ماه برگزار می شود. باتوجه به عرصه های علمی در اجتماعی بزرگ تر زمینه ای را برای بیان تحقیقات کاربردی و توصیفی و مشاهدات تجربی دانش آموزان فراهم کرده و همچنین با ارائه 95 (در بخش های ریاضی، شیمی، معماری، زیست - بخشی از دستاوردهای دانش آموزان در سال تحصیلی ) 96شناسی، فیزیک، علوم اسلامی، ادبیات، زبان انگلیسی... و در بخش سمینار، غرفه و همچنین با برنامه ریزی و شبیه سازی در بخش مسابقات، دانش آموزان را برای حضور هرچه موفق تر در جشنواره های دانش آموزی همراهی می نماید.

سمینار:

در این بخش دانش آموزان نتایج تحقیقات توصیفی و تجربی خود را در زمینه های مختلف علمی- پژوهشی که شامل بخش های علوم تجربی، ریاضی، علوم انسانی، ادبیات فارسی و زبان انگلیسی و..... است را در قالب فایل پاورپوینت در زمان مشخص شده ارائه می نمایند. آثار داوری می شوند و به هریک از آنها با توجه به نحوه ارائه اثر،محتوای مفید اثر، میزان تسلط علمی دانش آموز ،فن بیان و رعایت زمان تخصیص داده شده امتیاز داده می شوند و آثار برگزیده انتخاب می گردند.

هدف از این بخش آشنایی هرچه بیشتر دانش آموز در زمینه ی تحقیق محوری و همچنین افزایش سطح علمی و آگاهی بیشتر دانش آموزان با موضوعات مختلف علمی و افزایش فن بیان و توانایی در ارائه مطالب و همچنین آمادگی آنها برای دفاع از مطالب خود در عرصه های بزرگتر علمی می باشد.

محورهایی را که می توان برای بخش سمینار نام برد شامل موارد ذیل می باشد.

بخش علوم تجربی:

مطالعه انرژی و سوخت پاک با رویکرد انتخاب برای خودروی سبز، گذر زمان در فضا، میکروب های روده، DNA  در جرم شناسی..... می باشد.

بخش علوم اسلامی:

مهدویت، علت دین گریزی جوانان و ..........می باشد.

بخش ادبیات فارسی:

خدایی نامه، آشنایی با مشاهیر ادبی ایران و ویژگی های آن تطبیق ادبیات با روانشناسی و ...... می باشد.

بخش ریاضی:

اعداد صحیح، نسبت طلایی، ریاضی در مصر، تاثیر نور و رنگ در معماری و........می باشد.

هنر:

تحقیق در مورد آثار نقاشی دوتن از نقاش های معروف، تاثیر موسیقی سنتی بر نوجوانان و......... می باشد.

بخش زبان انگلیسی:

یکی از بخش های جالب این نمایشگاه که کمتر مورد توجه در سایر جشنواره ها و نمایشگاه های دانش آموزی قرار گرفته است. بخش زبان انگلیسی است. باتوجه به اهمیت ایجاد فضای مناسب برای دانش آموزان جهت حضور در میادین بزرگ تر در عرصه های داخلی و خارجی و ارائه دستاوردها به زبان قابل درک و بین المللی، مجتمع هوشمند خدیجه کبری (س) اقدام به برگزاری سمینار زبان انگلیسی با موضوعات مختلف نموده است در این مورد با یاری خداوند و همه مسئولین همه ساله نتایج مطلوبی را کسب کرده است.

در این بخش دانش آموزان نتایج تحقیقات خود را در زمینه های مختلف( علوم تجربی،اجتماعی،روانشناسی و.......) در قالب سمینار به زبان انگلیسی بیان می کنند و علاوه بر اینکه تسلط علمی خود را در بیان مطالب نشان می دهند از نظر بکارگیری صحیح و فصیح الفاظ نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند.

غرفه:

در بخش غرفه دانش آموزان دستاوردهای خود را در زمینه های ریاضی،ادبیات، شیمی، زیست شناسی، فیزیک، علوم کامپیوتر، مطالعات اجتماعی و ......... به نمایش می گذارند و در مورد آنها به بازدیدکنندگان توضیح داده و به سوالاتشان پاسخ می دهند. در نهایت با رای داوران و بررسی محتوای اثر، کاربرد استفاده آن، نحوه بیان مطلب، خلاقیت و نوآوری و........بهترین غرفه برگزیده می شود.

هدف در این بخش آشنایی هرچه بیشتر دانش آموز با تحقیق به صورت کاربردی و در واقع استفاده عملی و کاربردی از تحقیقات علمی و پیاده سازی این تحقیق در قالب عملی می باشد.

محورهای غرفه ها در نمایشگاه شامل موارد ذیل می باشد:

علوم تجربی:

انجام آزمایش های علمی برای درک بهتر مفاهیم علوم در مقطع ابتدایی و متوسطه می باشد. مبدل نیرو، وسیله ای چندکاره، ربات سوسکی و........

ادبیات:

در این بخش دانش آموزان با جمع آوری اطلاعات و ساخت ماکت در مورد مکان های مختلفی که در حیطه مطالعاتی در ادبیات است ارائه کار کرده اند.

هنر:

دستاوردهای هنری دانش آموزان در این بخش به معرض نمایش عموم گذاشته می شود.

مطالعات اجتماعی:

ماکت ها و دستاوردهای مربوط به درس مطالعات اجتماعی و همچنین ارائه کار در مورد استان شناسی توسط دانش آموزان تهیه شده و در معرض نمایش قرار خواهد گرفت.

مهندسی فکر:

استفاده از روش های تفکرصحیح ، مناسب ترین و اجرایی ترین راهکارها و ایجاد خلاقیت در ساخت وسایل از جمله تعریفی است که می توان عنوان کرد و دانش آموزان پایه ابتدایی دراین حیطه موفق به ساخت وسایلی با استفاده از این روش خلاقانه شده اند.

مکاسیستم (ماشین گلدبرگ):

ماشینی پیچیده و جالبی است که با نوعی هنرمندی مبتکرانه برای انجام عملیاتی ساده طراحی شده است . که در حقیقت به یک سری از مکانیزم های مختلف که در کنار هم قرار بگیرند و در پی هم کاری را انجام دهند تا به یک هدفی ساده دست پیدا کنند، این مکانیزم ها اکثرا مکانیکی هستند که دانش آموزان ما حاصل دست آورد خود را بر روی تخته های یک متر در یک متر طراحی کرده اند.

کامپیوتر:

از آنجا که مجتمع آموزشی خدیجه کبری(س) یک مجتمع هوشمند است لذا توجه به علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات از جمله اهداف این مجتمع می باشد. در این نمایشگاه دانش آموزان آموخته های خود در این بخش را در معرض نمایش می گذارند.

لگو:

در این سبک آموزشی (که روشی استاندارد و بین المللی است) دانش آموزان در گروه های سنی مختلف از اول تا ششم با توجه به سطح بندی از پیش تعیین شده ای مسئله ای را توسط لگوی آموزشی حل می نمایند. این فرآیند منجر به تقویت مهارت در حل مسئله به روش خلاق توسط دانش آموزان می شود که در این نمایشگاه دانش آموزان مهارت هایی را که در این زمینه آموخته اند به عرصه ظهور می گذارند.

مذهبی:

مجتمع آموزشی هوشمند خدیجه کبری (س) توجه ویژه به مسائل اعتقادی و مذهبی دارد و بر آن است تا نسلی معتقد و مومن تربیت کند. که فعالیت های مجتمع دراین زمینه در این بخش بیان می شود.

مسابقات:

برگزاری مسابقات ماشین شیمیایی، رباتیک، موشک آبی، گلایدر در این دوره با هدف ایجاد انگیزه و انجام رقابت سالم و مهیج برگزار می شود. همچنین ارائه محصولات مجتمع در زمینه تولید محتوی، هوشمندسازی و IT از جمله برنامه های این دوره از نمایشگاه است.

لذا حضور نمایندگان محترم پژوهشسرای دانش آموزی منطقه - 4 (آفرینش)، مسئولین محترم و دانش آموزان عزیز مدارس مختلف که موجب تشویق دانش آموزان, افزایش غنای علمی این نمایشگاه و همچنین تعامل با صاجب نظران خواهد بود بر غنا و عمق این هم اندیشی می افزاید.

و من الله توفیق

مجتمع آموزشی هوشمند خدیجه کبری (س)

مرکز یادگیری سایت تبیان