تبیان، دستیار زندگی

بهترین کار در زمان سوختگی

سوختگی یکی از حوادثی است که در کودکان بسیار اتفاق می افتد. شایع ترین علت آن، سوختگی با مایعات داغ در اطفال است. حال این روزها که ممکن است کودک شما در چهارشنبه سوری دچار مشکل شود، لازم است بدانید چه اقدامات حیاتی را برای کودکی که دچار سوختگی شده، انجام دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر مجید نجفی، متخصص درد و بیهوشی

دکتر مجید نجفی، متخصص درد و بیهوشی می گوید: سوختگی در اطفال بسته به شدت آن به درجات مختلف تقسیم می‌شود؛

سوختگی درجه یک: فقط روی خارجی ترین لایه پوست تاثیر می گذارد. پوست کمی قرمز می‌شود و کمی تورم در آن رخ می‌دهد و کمی دردناک است.

سوختگی درجه دو: اولین و دومین لایه پوست شامل سوختگی می‌شود. پوست کودک قرمز روشن شده، تورم دارد و تاول می زند و کودک درد شدیدی را تحمل می‌کند.

سوختگی درجه سه: همه لایه های پوست را شامل می‌شود و لایه های زیرین را درگیر می‌کند.

 سوختگى درجه چهار: روی پوست زخم تشکیل می‌شود که مثل زغال سوخته و ممکن است هیچ دردی نداشته باشد، چون اعصابی که به پوست آن ناحیه عصب دهی می‌کنند از بین رفته اند.

لازم است در زمان سوختگی، همه لباس‌های فرد را از منطقه سوخته خارج کنید، البته در صورتی که مطمئن باشید لباس به زخم نچسبیده است

 

راه های درمان سوختگی کودکان

دکتر مجید نجفی در پاسخ به این سوال که سوختگی را در کودکان چگونه درمان کنیم؟ می گوید: ابتدا کودک را به سرعت از منبع گرما جدا کنید. اگر هر قسمتی از بدن کودک دچار آتش سوزی شده است، او را در پتو، کت یا ملحفه و یا حتی با بدن خودتان بپوشانید و شعله های آتش را خاموش کنید.

وی می افزاید: اگر سوختگی در کودک با مواد شیمیایی (مثلا اسیدی) به وجود آمده است، مقادیر بسیار زیادی آب سرد را حداقل برای مدت 5 دقیقه به موضع برسانید. این کار را باید قبل از اینکه لباس کودک از تنش خارج شود انجام دهید.

با انجام این کار از سوختن بقیه اعضای کودک جلوگیری می‌شود. پس بهتر است 20 دقیقه محل را با آب سرد خنک کنیم. اگر ماده شیمیایی به صورت پودر است، قبل از آب گرفتن پودر از روی پوست زدوده شود.

این متخصص تاکید می‌کند: اگر کودک با جریان برق دچار سوختگی شده است، ابتدا او را از منبع برق جدا کنید. می‌توانید این کار را با یک جسم غیر فلزی مانند قاشق چوبی، طناب یا یک کتاب بزرگ انجام دهید. هرگز از دست خود برای این کار استفاده نکنید، چون ممکن است شما نیز دچار برق گرفتگی شوید.

ریختن آب سرد روی محل سوختگی

بهترین کمک در زمان سوختگی 

به گفته دکتر نجفی، لازم است در زمان سوختگی، همه لباس‌های فرد را از منطقه سوخته خارج کنید و در موارد سوختگی شیمیایی با مقادیر زیاد آب سرد، منطقه را شستشو دهید به هیچ وجه از یخ یا روغن استفاده نکنید. 

پوست را با یک گاز استریل از عفونت احتمالی محافظت کنید. همچنین با پزشک تماس بگیرید. ممکن است به دستور پزشک بتوانید از پماد خنک کننده استفاده کنید. بسته به سوختگی، پزشک ممکن است توصیه کند که چندین ماه در معرض نور آفتاب قرار نگیرید تا پوست موضع تغییر رنگ پیدا نکند.

وی با اشاره به اینکه سوختگی شیمیایی موضع را با مقادیر زیادی آب شستشو دهید، می گوید: فقط در صورتی لباس‌ها را در آورید که مطمئن باشید لباس به زخم نچسبیده است.

در موارد سوختگی شیمیایی با مقادیر زیاد آب سرد، منطقه را شستشو دهید به هیچ وجه از یخ یا روغن استفاده نکنید

 

روی فرد سوخته آب یخ نریزید

آیا در زمان سوختگی از یخ استفاده کنیم؟ وی در پاسخ به این پرسش می گوید: اگر منطقه سوختگی بزرگ است، کودک را در آب سرد غوطه ور نکنید، چون ممکن است باعث شوک شود و از روغن و یخ استفاده نکنید. همچنین کودک را روی زمین بخوابانید و موضع سوختگی را در صورت امکان بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

دکتر نجفی توصیه می‌کند: به هیچ وجه تاول ها را سوراخ نکنید، چون پوست تاول‌ها از ابتلا به عفونت پیشگیری می‌کنند. روی سوختگی را با گاز استریل بپوشانید و کودک را گرم و آرام نگه دارید. هر چه سریع‌تر با پزشک تماس بگیرید.

نکته آخر

اگر فکر می‌کنید کودک تان دچار سوختگی جدی درجه یک یا بزرگ درجه دو یا سه شده است و اگر سوختگی ناشی از آتش یا مواد شیمیایی یا سوختگی الکتریکی باشد، مثلا کودک شما وایتکس خورده است، حتما به اورژانس مراجعه کنید. 

همچنین اگر کودک شما در نفس کشیدن مشکل دارد و یا سطح هشیاری او کاهش پیدا کرده است، به اورژانس مراجعه كنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.