تبیان، دستیار زندگی
ست  اصفهان، شهر سلمان محمدی (ص) و دیار دلدادگان به ولای علوی (ع)،جایگاه تعالی و تلاقی ایمان، دانش، فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی است. به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از ایكنا، آیت الله العظمی « مظاهری »، رئیس حو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصفهان شهر سلمان محمدی و جایگاه تلاقی هنر اسلامی و ایرانی است

اصفهان، شهر سلمان محمدی (ص) و دیار دلدادگان به ولای علوی (ع)،جایگاه تعالی و تلاقی ایمان، دانش، فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از ایكنا، آیت الله العظمی « مظاهری »، رئیس حوزه علمیه اصفهان در پیامی كه به مناسبت اعلام اصفهان، به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام صادر كرد، آورده است:
ظرفیت‌های عمیق و گسترده معنوی و ایمانی، همراه با سوابق ممتد و طولانی در ساحت علم و دانش و تأسیس و رشد و تعمیق مكاتب مختلف علمی، در این شهر پر تلأ لو، همزاد با عرصه‌های بزرگ و چشم نواز هنری، ادبی و صحنه‌های ماندگار تاریخی و سیاسی است و این تقارن‌های فاخر و نادر، اصفهان را همانند گوهری درخشان در میانه شهرهای اسلامی، روشنی بخش دل‌ها و دیده‌ها كرده است.
در ادامه این پیام آمده است: از این رو اصفهان در پهنه پهناور تاریخ تمدن اسلامی و ایرانی، هم به وصف «دارالمؤمنین» و هم به لقب «دارالعلم شرق» و هم به صفت «ستاره درخشان هنر و ادب» شناخته می‌شود.
وی در این پیام تأكید كرده است: حوزه علمیه كهن و عظیم اصفهان، سلف حوزه علمیه قم و مجمع عالمان و اندیشمندان بزرگ دینی و صاحبان نامدار مكاتب برجسته فقهی، فلسفی، عرفانی و حدیثی و نیز مركزیت علمی و فرهنگی، سیاسی، تاریخی، شعری، ادبی و هنری این دیار در ادوار گوناگون بوده است.
آیت‌الله مظاهری در ادامه این پیام تصریح كرده است: وجود مفاخر بی‌شمار و اعاظم ادبی، شعری، اساتید هنر و سرداران جهادی همچنین پیشتازی و جلوداری مردم با شرافت و فرهنگ دوست این شهر در همه صحنه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی كه از جمله آن، نقش تعیین كننده این مردمان در تاریخ معاصر این كشور از نهضت تحریم تنباكو تا نهضت بزرگ حضرت امام خمینی است و ده‌ها مورد روشن دیگر، همه و همه در شمار فضائل و محاسن اصفهان و مناقب و خصائل اصفهانیان به شمار می رود.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: بدین سبب حتی سهمناك‌ترین حوادث تلخ تاریخی، از اوج عظمت و قدر و اقتدار فرهنگی و هنری اصفهان نكاسته است و امروز هم، گستره كشور بزرگ جمهوری اسلامی ایران و بلكه سراسر جهان از این همه آثار، منتفع و بدان‌ها منتعم است.
رئیس حوزه علمیه اصفهان در این پیام انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام پس از شهر مقدس مكه مكرمه را عرصه‌ای مناسب برای معرفی فرهنگ و تمدن این شهر و تبیین روشن مواریث تاریخ ساز فرهنگی، علمی، ادبی و هنری این سرزمین ذكر كرده است.
وی در پایان این پیام اظهار امیدواری كرده است كه عالمان، فرهیختگان و نیز مسئولان و مردمان بزرگوار اصفهان در استقبال شایسته این فرصت تاریخی، برای ارائه چهره فاخر اصفهان به جهان و نیز تحكیم روابط و ارتباطات بین‌المللی، تقریب و وحدت متدینان و مذاهب اسلامی، همدلی و هماهنگی انسانی، برنامه ریزی و توفیقی روز افزون داشته باشند.