تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به تاریخ نشان می دهد که هنرهای سنتی بخشی از سبک زندگی ایرانی و جزو ملحقات روحیه ایرانی هاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوغات فیروزه ای نیشابور

نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که هنرهای سنتی بخشی از سبک زندگی ایرانی و جزو ملحقات روحیه ایرانی‌هاست.

بخش گردشگری تبیان

سوغات فیروزه ای نیشابور

کافی است عبارت «فهرست صنایع‌دستی ایران» را در نوار جست‌وجوی گوگل بزنید تا با فهرست بلندبالایی از نام صنایع‌دستی ایران روبه‌رو شوید؛ فهرستی که شاید نام بیشترشان را نشنیده باشید، در عین حال احتمال آن‌كه به شهر مولد آن صنایع بارها سفر کرده باشید، بسیار است. ما اغلب عادت داریم برای خرید سوغات به چیزهای تزیینی رو می‌آوریم؛ چیزهایی كه كوچك و سبك و چشم‌پركن است و البته قیمت مناسبی دارد. حال چه بهتر که ره‌آورد یا سوغات سفر امسالمان به نواحی مختلف كشور، كالایی باارزش چون صنایع‌دستی باشد كه روح تاریخی و فرهنگی جغرافیایی كه به آن سفر كردید را با خود به همراه دارد. برای آشنایی با این کالاها تا آخر اسفند در این ستون، صنایع‌دستی شهرهای مختلف کشور را که می‌تواند حکم سوغاتی و حتی عیدی داشته باشد، به شما معرفی می‌کنیم

فیروزه، سوغاتی ماندگار از مشهد

شهر زیارتی مشهد همیشه جزو مقاصد سفرهای نوروزی ایرانیان بوده است و شاید اغلب ما خاطرات نوستالژیکی از سفر‌های کودکی به این شهر زیارتی داشته باشیم. اما اگر مسافر مشهد و یا نیشابور بودید، چه سوغاتی بهتر از فیروزه اصیل و گران‌بهای مشهد می‌توانید بیاورید؛ چراکه هیچ شهری در كشور به اندازه این شهر دارای ظرفیت در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی نیست. همچنین مشهد یکی از شهرهایی است که هنر سنگ‌تراشی آن زبانزد خاص و عام است و هم‌اکنون نیز کارگاه‌های زیادی به این امر اشتغال دارند. گرچه می‌توانید از این شهر انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را که به دست استادکاران ماهر تراش خورده، بخرید اما فیروزه یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های شناخته‌شده در دنیاست و زیبایی‌اش در طول تاریخ آن را در زمره سنگ‌های پررمز و راز قرار داده و افسانه‌ها در مورد آن نسل به نسل و سینه به سینه ساخته شده است. فیروزه‌تراشی نیز یکی از پیشه‌های قدیمی ‌در استان خراسان محسوب می‌شود و با شهرتی که معادن نیشابور در تولید این کانی ارزشمند دارند، شاید بهتر باشد چشم سنگ‌های قیمتی خراسان که همان فیروزه باشد را انتخاب کنید. استادکاران مشهدی و نیشابوری نقش‌های مختلفی را بر روی اشیای سنگی می‌اندازند که معروف‌ترین آنها عبارتند از: گل شاه‌عباسی، گل مرغی، گل ریز، ترنج، خطی، کاروان، چهره، شکارگاه، نقوش اسلیمی ‌و نقش رورو که بیشتر در حاشیه استفاده می‌شود. البته از آنجا که فیروزه خود زیبایی منحصربه‌فردی دارد، آن را با اشکال ساده‌تری چون اشکال پیکانی، مسطح و دانه تسبیحی تراش‌ می‌دهند که طرفداران زیادی دارد.

چه نوع فیروزه‌ای می‌توانیم انتخاب کنیم؟

شاید با شنیدن اسم فیروزه، ویترینی را که با انگشتر و زیورآلات ساخته شده و با این سنگ گرانبها مزین شده، به یاد بیاورید. گرچه فیروزه‌ای که در نیشابور تراش می‌خورد، وقتی به دست استاد فلزکاری سوار بر رکاب انگشتر می‌شود و یا در قاب مدال می‌نشیند، بسیار زیباتر و چشمگیرتر خواهد بود، اما چون سنگ باارزش فیروزه را اغلب بر رکاب نقره یا طلا می‌نشانند و انگشتر و مدال و گوشواره می‌سازند و این کار با دست انجام می‌شود، طبیعتا قیمتش تا حد زیادی گران خواهد شد، از این رو می‌توانید نگین فیروزه تراش‌خورده موردنظرتان را بدون آن‌که رکابی داشته باشد، انتخاب کنید.

این‌طور قیمتش ارزان‌تر خواهد شد و عزیزانتان خودشان می‌توانند بر حسب سلیقه برایش رکاب یا قاب درست کنند.

ولی بدانید که اگر فروشنده‌ای نگین فیروزه تراش‌خورده‌ای به دستتان داد که قیمتش 40 تا 50 هزار تومان بود، باید به اصل‌بودن آن شک کنید.

کجا فیروزه بخریم؟

اگر مسافر مشهد هستید، می‌توانید برای سیاحت و گردشی فرهنگی هم که شده، سری به طوس و نیشابور بزنید و هم آرامگاه بزرگان ادبیات ایران چون فردوسی و خیام را زیارت کنید و هم از شهر بی‌نظیر نیشابور که معدن فیروزه است و استادکاران چیره‌دستی در تراش فیروزه دارد، خرید کنید. در طبقه دوم بازار امام‌رضا(ع) نیز كارگاه‌های كوچك صنایع‌دستی، طلاكاری و فیروزه‌تراشی ایجاد شده است.

البته بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی هم که ویژه ایام نوروز است، در دسترس شما قرار دارد. در مجتمع تجاری زیست خاور نیز با دقتی بیشتر در مرغوبیت فیروزه می‌توانید از انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و زیورآلات خرید کنید.

همچنین در نیشابور می‌توانید با کمک راهنمایان گردشگری، هم از کارگاه‌های تراش فیروزه دیدن کنید و هم فیروزه اصیل بخرید.


منبع : توریسم آنلاین