تبیان، دستیار زندگی
امروزه در عصر فن آوری و تلفن همراه زندگی می کنیم. این ویژگی باعث اهمیت تلفن های هوشمند برای سازمان ها شده و بالطبع مدیران ترجیح می دهند کارمندانشان روز به روز آموزش های بهتری در این باره و از این طریق دریافت کنند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 راهکار برای ایجاد تجارب آموزشی جذاب

امروزه در عصر فن آوری و تلفن همراه زندگی می کنیم. این ویژگی باعث اهمیت تلفن های هوشمند برای سازمان ها شده و بالطبع مدیران ترجیح می دهند کارمندانشان روز به روز آموزش های بهتری در این باره و از این طریق دریافت کنند.

یکی از دلایل مشارکت کارکنان، جذابیت آموزش های آمیخته به فناوری است. در این نوشتار 6 راهکار برای داشتن تجارب آموزشی جذاب ارائه می کنیم.

6 راهکار برای ایجاد تجارب آموزشی جذاب

در گذشته آموزش در زمره فعالیت هایی به شمار می رفت که تنها یک بار و در یک مکان خاص انجام می گرفت. کارمندان موظف بودند در کلاس های آموزشی در محلی بیرون از سازمان شرکت کرده، امتحان دهند و گواهی دریافت کنند. اما این روزها، دیگر آموزش زمان و مکان نمی شناسد. شما به عنوان مدیر می توانید انواع آموزش ها را در اختیار کارمندان خود قرار دهید و آنها می توانند از طریق تلفن های همراه شان، این آموزش ها را در هر جایی که باشند دریافت کنند و حتی همراه خود داشته باشند. فرآیند آموزش به تنهایی تبدیل به یک فرآیند مستمر شده و هرکسی می تواند از آن بهره ببرد. اما بیایید نگاهی داشته باشیم بر این که چگونه سازمان ها می توانند از این فرصت استفاده کنند:

1. درک  کارمندان

قبل از ایجاد دوره آموزشی برای کارمندان خود، سعی کنید آنها و نیازهایشان را درک کنید و در نظر بگیرید. طراحی دوره آموزشی و عدم توجه به نیازهای فراگیران شکست قطعی دوره آموزشی را به دنبال خواهد داشت.

فرآیند آموزش به تنهایی تبدیل به یک فرآیند مستمر شده و هرکسی می تواند از آن بهره ببرد، شما می توانید انواع آموزش ها را در اختیار کارمندان خود قرار دهید و آنها می توانند این آموزش ها را در هر جایی که باشند دریافت کنند.

ارتباط با فراگیران بدون توجه به خواسته های آنان ناممکن است. بنابراین، مهم است که همه تلاش خود را به کار گیرید و عادت ها، شخصیت ها و رفتارهای آموزشی کارکنان خود را بشناسید. باید از آنان بپرسید چه چیزی را از چه طریقی می خواهند یاد بگیرند. در نظر گرفتن عقیده آنان و درک بهتری از گذشته آموزشی آنها به سازمان کمک می کند تا دوره آموزشی بهینه شده ای برای پیشرفت خود و کارکنانش ایجاد شود.

2. استفاده از تئوری در زندگی واقعی

تاکید زیاد بر تئوری نیز یکی از عوامل شکست دوره های آموزشی سازمانی است. روی نیازهای کاری واقعی تمرکز کنید و مثال هایی از کار هر فرد در کلاس درس ارائه دهید تا بتوانید نتیجه تدریس خود را در عمل بیازمایید. سعی کنید سوالاتی مطرح کنید که شخص را به چالش بکشد و به او در محیط کار و زندگی واقعی کمک کند.

3. مباحث را کوتاه و دقیق در نظر بگیرید.

سعی کنید محتوای مورد نیاز خود را سریع ، کوتاه و دقیق ایجاد کنید. هرچه قدر زمان بیشتری روی ایجاد مباحث وقت بگذارید، آن را پیچیده تر کرده اید. از آنجایی که مخاطب وقت زیادی ندارد، مطالب آموزشی باید خلاصه و در عین حال گویایی داشته باشند، باید تا جایی که می توانید آن ها را ساده سازی کنید.

محتوای کوتاه تر آموزشی می تواند باعث تمرکز بهتر فراگیران شود و به آنان در پیدا کردن سریع تر اطلاعات مورد نیاز کمک کند.

4. به فراگیران خود فرصت دستیابی به کتابخانه محتوای آموزشی را بدهید.

بهترین هدیه ای که می توانید به فراگیران خود بدهید، فرصت جستجو درباره اطلاعات مورد نیاز است. مطمئن شوید برنامه آموزشی تان شامل دسترسی نامحدود به منابع می شود و آنها می توانند از آن استفاده کنند. درصورت نیاز، نحوه دسترسی به منابع را به شاگردان خود آموزش دهید. این کتابخانه محتوا می تواند شامل لیستی از منابع موجود در اینترنت یا منابعی باشد که خودشان با ویدئوها و عکس ها و مطالب آموزشی ایجاد کرده اند.

5.  فراگیران را محدود نکنید.

محدود نکردن فراگیران از آنچه فکر می کردید مهم تر است! امروزه فراگیران تحت فشار زمانی شدیدی قرار دارند و در هر جا تقاضای انتخاب های منعطف تر و متنوع تر می کنند. حتی در مسیر آموزش! بنابراین با توجه به استفاده روزافزون از تلفن های هوشمند استراتژی های آموزشی بایستی تغییر کنند.

6 راهکار برای ایجاد تجارب آموزشی جذاب

اینکار همچنین باعث کمک به فراگیران در راستای اتمام دوره آموزشی آنها نیز می شود. آنها می توانند با توجه به برنامه زمانی خود، برنامه آموزشی داشته باشند و هرچه می خواهند یاد بگیرند. به آنها سطح پیشرفت شان را اطلاع دهید تا بدانند در کدام بخش از محتوای آموزشی نیاز به تمرین بیشتر دارند، بدون اینکه برای آموزش، تحت فشار باشند.

6. بازخورد بگیرید

گرفتن بازخورد، واقعیت منطقی و مشارکت تجارب آموزشی را در برمی گیرد. برای همه آن فراگیرانی که دنبال هدفی از آموزش خود هستند، بازخورد ابزار منطقی به شمار می رود. دریافت نظر آنها قبل و بعد از آموزش، از عوامل حیاتی موفقیت کار شماست، مهم تر از آن، پرسیدن نظر افراد و اهمیت دادن به آن ها، یک راه واقعی برای تغییر در آموزش به شمار می رود. داده های حاصل از این نظرسنجی به راستی به ایجاد تجارب بهتر آموزشی می انجامد.

منابع:

elearningindustry.com

6-ways-create-engaging-learning-experiences

find meaning through various training programs

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی