تبیان، دستیار زندگی
اکثر افراد فکر می کنند که پس از جراحی می توانند هر کاری را انجام دهند و احساس می کنند که می توانند فورا دوباره به زندگی عادی خود برگردند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتباهاتی که سرعت بهبودی جراحی را کُند می‌کنند

اکثر افراد فکر می‌کنند که پس از جراحی می‌توانند هر کاری را انجام دهند و احساس می‌کنند که می‌توانند فورا دوباره به زندگی عادی خود برگردند و رفتارهای سابق خود، همچون غذا خوردن زیاد و پیاده‌روی بیش‌ازاندازه را انجام دهند. در صورتی که اشتباه است. در اینجا 8 اشتباهی که سرعت بهبودی شما پس از عمل جراحی را کند می‌کنند، آورده ایم.

فرآوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

داروهای تجویزی پزشک

مصرف نکردن داروهای تجویزی توسط پزشک

بعد از عمل جراحی در بیمارستان مسکن های قوی به بیمار داده می شود تا شدت درد را کاهش دهد. بعد از مرخص شدن بیمار نیز پزشک معالج برای بیمار داروهای مسکن تجویز می کند. ولی ممکن است مصرف این داروهای ضد درد را پشت گوش بیندازید، چون فکر می‌کنید که این داروها اعتیادآور هستند و یا مصرف چنین داروهایی می‌تواند باعث یبوست، حالت تهوع و گیجی شما شود. اما پزشک، هیچ دارویی را بی‌دلیل تجویز نمی‌کند و مصرف نکردن آن‌ها کار عاقلانه‌ای نیست.

درد پس از عمل جراحی می‌تواند در خوابیدن، اشتها و توانایی انجام کارهای شما اختلال ایجاد کند. علاوه بر این درد باعث می‌شود که بدن شما در روند بهبودی خود با شرایط سخت‌تری مواجه شود. در نهایت پزشک پس از مدتی دستور به قطع مصرف این داروها می‌دهد، اما قطع مصرف زودتر از موعد این داروها کار عاقلانه‌ای نیست.

داروهای تجویزی دیگر، آنتی بیوتیک ها هستند. در هر عمل جراحی احتمال عفونت در محل عمل وجود دارد. پس بعد از عمل جراحی، پزشک معالج داروهای آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می کند تا احتمال عفونت بعد از عمل جراحی کاهش پیدا کند. عدم مصرف منظم این داروها، خطر عفونت زخم جراحی را زیاد می کند.

یک گروه دارویی بسیار مهم که در شکستگی اندام تحتانی از جمله پاها توسط پزشک تجویز می شوند، داروهای ضد لخته خون یا رقیق کننده خون هستند، زیرا یکی از عوارض شکستگی پاها، لخته شدن خون در سیاهرگ های عمقی ساق پا است که می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

فعالیت بیش ‌از اندازه باعث می‌شود که زخم شما به خوبی بهبود نیابد

لخته شدن خون در اندام های تحتانی ممکن است موجب آمبولی ریوی و اختلال در عملکرد قلب و ریه شود. لذا بعد از گچ گرفتن پا به بیمار داروهایی داده می شود تا از لخته شدن خون در پاها جلوگیری شود. استفاده از این داروها ممکن است تا چند هفته بعد از جراحی هم ادامه پیدا کند. عدم استفاده از این داروها باعث آمبولی ریه و مرگ فرد خواهد شد.

فعالیت بیش‌ازاندازه بدنی

اگر پس از عمل جراحی فورا به انجام فعالیت‌های سابق خود اقدام کنید با مشکل مواجه می‌شوید. برای مثال، اگر فعالیت‌های ورزشی خود را زود شروع کنید ممکن است که حین انجام آن‌ها زمین بخورید و به خودتان آسیب بزنید. علاوه بر این، فعالیت بیش ‌از اندازه باعث می‌شود که زخم شما به خوبی بهبود نیابد.

ممکن است پزشک شما مجوز انجام فعالیت‌های ساده و سبک را به شما بدهد و شما را از انجام فعالیت‌های سخت بر حذر دارد. همچنین ممکن است که پزشک شما پیاده‌روی روزانه را به شما پیشنهاد کند و شما را از بلند کردن اجسام بالای 4 کیلو بر حذر دارد.

ماندن زیاد در رختخواب

پس از جراحی به‌ محض آنکه احساس راحتی کردید، بدن خود را حرکت دهید. بعضی از افراد نگران تحرک هستند و می‌ترسند که تحرک باعث بدتر شدن حال آن‌ها شود؛ اما مهم‌ترین موضوع پس از یک جراحی این است که تحرک داشته باشید. دراز کشیدن زیاد در رختخواب می‌تواند تعدادی از مشکلات مانند خون لخته شده، زخم بستر، آمبولی ریه و ضعیف شدن عضله‌ها را به بار آورد.

حتی زمانی که احساس خستگی می‌کنید هم سعی نکنید با دراز کشیدن این احساس خود را برطرف کنید. وقتی‌که تحرک دارید، می‌توانید از شر احساس خستگی هم خلاص شوید. علاوه بر این، تحرک سرعت هضم غذا را افزایش می‌دهد. ممکن است پس از جراحی روده‌های شما تنبل شوند، اما یک فعالیت بدنی ساده و کوچک می‌تواند به فعال کردن مجدد روده‌های شما کمک کند.

مصرف نکردن غذا و نوشیدنی کافی

اگر حالت تهوع داشته باشید یا دچار یبوست باشید، نداشتن علاقه به خوردن و آشامیدن طبیعی است؛ اما جذب غذا و نوشیدنی یک عامل حیاتی برای بدن است و حکم سوخت را برای بدن دارند. غذا به عضله‌های شما انرژی می‌دهد و مایعات نیز آب بدن شما را تامین می‌کنند. زمانی که غذا و نوشیدنی کافی مصرف نمی‌کنید، بهبودی تان به تاخیر می‌افتد.

کنار گذاشتن فیزیوتراپی

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند به‌تنهایی از پس مشکلات پس از جراحی برآیند، اما کار کردن با یک فیزیوتراپیست یک عامل مهم در بهبودی سریع است.

عدم استفاده از داروهای ضد لخته شدن خون بعد از شکستگی پا باعث آمبولی ریه و مرگ فرد خواهد شد

برای بعضی از جراحی‌ها اگر پیش از ترک بیمارستان تنها برای یک یا دو جلسه با یک فیزیوتراپیست کار کنید برای شما کافی خواهد بود؛ اما اگر جراحی سنگینی روی شما انجام شده باشد، فیزیوتراپی یک عامل اساسی در بهبودی تان خواهد بود و نباید آن را کنار بگذارید.

فیزیوتراپی باعث می‌شود که قوی‌تر شوید و سرعت بهبودی شما بیشتر شود. توصیه می‌شود که فیزیوتراپی را جدی بگیرید و به فیزیوتراپیست مراجعه کنید و تمرین‌های مربوطه را در خانه انجام دهید.

 استرس

بازگشتن زودهنگام به سر کار

بعضی از افراد پس از عمل جراحی بدون آنکه دوران نقاهت خود را بگذرانند و با بهبودی چشمگیری در خود مواجه شوند، فورا به سر کار می‌روند. افراد بسیاری دیده شده اند که پس از عمل جراحی و هنگامی‌که در بیمارستان هستند، با رایانه یا تلفن همراه خود کارشان را انجام می‌دهند. این افراد در چنین شرایطی قادر به گرفتن تصمیمات درست نیستند و نمی‌توانند به‌طور منطقی فکر کنند. به این ترتیب نه‌تنها سرعت بهبودی خود را کاهش می‌دهند، بلکه ممکن است با تصمیمات نادرست، آینده شغلی خود را تحت تاثیر قرار دهند. توصیه می‌شود تا وقتی‌که احساس درد می‌کنید به محل کار خود نروید و پیش از رفتن به سر کار، از پزشک تان اجازه بگیرید.

رانندگی کردن

بعضی از افراد پس از جراحی فورا مشغول رانندگی می‌شوند، اما اگر پزشک به شما می‌گوید که مدت دو هفته یا دو ماه پشت فرمان ماشین ننشینید، حتما دلیل خاصی دارد. جراحی می‌تواند سرعت واکنش شما را کاهش دهد و همین کاهش سرعت واکنش، می‌تواند احتمال تصادف شما را افزایش دهد. تا زمانی که به‌طور کامل خوب نشده اید و پزشک شما اجازه نداده است، پشت فرمان ماشین ننشینید و از دیگر اعضای خانواده خود بخواهید که رانندگی کنند.

عدم انجام تمرین‌های تنفسی

اگر یک جراحی روی شکم، قلب، شش یا ستون فقرات خود داشته اید، پزشک معمولا از شما می‌خواهد که برای بهبود عملکرد ریه‌ها که تحت تاثیر داروی بیهوشی قرارگرفته‌اند، تمرین‌های تنفسی را انجام دهید. انجام تمرین‌های تنفسی یک عامل بسیار مهم است. انجام چنین تمرین‌هایی باعث باز شدن ریه‌های شما می‌شود و در نتیجه ترشحات مخاطی که درون آن‌ها انباشته شده‌اند، از آن‌ها خارج می‌شوند. تا زمانی که پزشک دستور به قطع انجام تمرین‌های تنفسی را نداده است، خودتان انجام این تمرین‌ها را قطع نکنید.


منابع:

روزنامه سپید

سایت دانشگاه علوم پزشکی بم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.