تبیان، دستیار زندگی
یک نویسنده و پژوهشگر ادبیات فولکلور، معتقد است: کتاب «هزار و یک شب» دستاورد چند فرهنگ مختلف است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«هزار و یک شب» و آشنایی با فرهنگ ها

یک نویسنده و پژوهشگر ادبیات فولکلور، معتقد است: کتاب «هزار و یک شب» دستاورد چند فرهنگ مختلف است.

بخش ادبیات تبیان
«هزار و یک شب» و آشنایی با فرهنگ ها

جعفری قنواتی می گوید: کتاب خوب در بازار کم نیست و تلاش نویسندگان در سال‌های گذشته قابل تحسین است اما کتاب «هزار ویک شب» را برای مطالعه پیشنهاد می کنم چراکه مجموعه داستان «هزار و یک شب» دستاورد چند فرهنگ مختلف است و مخاطب با مطالعه آن علاوه بر خواندن قصه‌های جذاب، با فرهنگ‌های مختلف آشنا خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ کسانی که علاقه‌مند به مطالعه کتاب هستند با مطالعه این کتاب به زیرکی زنان ایرانی پی خواهند برد و متوجه می‌شوند که تیزهوشی این افراد به چه میزان می‌تواند تاثیرگذار باشد. برای مطالعه این کتاب ناشر خاصی مد نظرم نیست و علاقه‌مندان هر کدام از ترجمه‌های عبداللطیف طسوجی را که مطالعه کنند، از آن بهره خواهند برد.

این پژوهشگر ادبیات فولکلور با اشاره به ویژگی‌های کتاب «هزار و یک شب» گفت: این کتاب از تعداد بسیار زیادی داستان‌های آموزنده و جذاب تشکیل شده است و به نظرم همیشه زنده است و این مهم‌ترین ویژگی این اثر ماندگار است. البته در کنار این کتاب، خواندن «شاهنامه» فردوسی را نیز پیشنهاد می‌دهم زیرا «شاهنامه» فردوسی، آیینه تمام‌نمای فرهنگ گذشته ماست.

وی افزود: عدم شناخت شاهنامه می‌تواند روی آینده ادبیات ما تاثیرگذار باشد چراکه خواندن چنین کتاب‌هایی کلاً از برنامه‌های فرهنگی افراد جامعه حذف شده است و کسی تمایلی به خواندن این کتاب‌های ارزشمند ندارد.

جعفری‌قنواتی در توضیح اهمیت توجه به کتاب‌های ارزشمند اظهار کرد: باید کمی دقت کنیم و ببینیم که کشورهای اروپایی برای حفظ گنجینه‌های ادبیات خود چه کاری انجام می‌دهند و ما نیز همان برنامه‌ها را انجام دهیم و کتاب‌ها و شخصیت‌های ارزشمند را وارد زندگی‌ مردم کنیم. البته این کار نیاز به همتی کلی دارد و باید همه دست در دست هم دهیم تا این کار عملی شود.


منبع: ایبنا