تبیان، دستیار زندگی
مناطق جنگی بخشی از میراث معنوی و فرهنگی هر کشوری است که درگیر جنگ شده است و همایش ملی «موزه های دفاع مقدس و گردشگری» که برگزار شد به راهکارهای عملی و علمی آن برای توسعه گردشگری جنگ پرداخته شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میراث جنگ را جهانی کنیم

مناطق جنگی بخشی از میراث معنوی و فرهنگی هر کشوری است . در همایش ملی «موزه‌های دفاع‌مقدس و گردشگری» به راهکارهای عملی و علمی آن برای توسعه گردشگری جنگ پرداخته شد.

صادق جعفری-بخش فرهنگ پایداری تبیان
میراث جنگ را جهانی کنیم

ناصر رضایی، دبیر کمیته علمی همایش ملی «موزه‌های دفاع‌مقدس و گردشگری» درباره تأثیر این همایش و مقالات ارائه‌شده در آن توضیحات لازم را می‌دهد.

یکی از بحث‌هایی که در این همایش مطرح بوده به راهیان نور بوده است در گردشگری دفاع‌مقدس که بانام عام آن گردشگری جنگ که در اینجا به‌حق کاملاً درست نام‌گذاری شده یکی از شاخه‌های بسیار مهم و عمده آن بسته راهیان نور است

رضایی که خود را بسیجی فعال معرفی می‌مکند به دلیل موقعیت سنی برایش امکان حضور در جبهه‌ها وجود نداشته، دکتری جغرافیای سیاسی است و ۱۰ سال است که در حوزه گردشگری فعال است.

رضایی، دبیر علمی همایش گفت: تعیین محورهای علمی همایش همچنین کسانی که در این همایش حضور پیدا کردند و نوع مقالات ارائه‌شده توسط کمیته علمی که چیزی حدود ۲۵ نفر از اعضا محترم حوزه گردشگری و دفاع‌مقدس از دانشگاهی مختلف مثل دانشگاه تهران، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه امام حسین و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی برای تعیین محورها حضور داشتند، ضمن اینکه کسانی که برای همایش مقاله دادند در مقاطع مختلف تحصیلی بوده و عمده مقالاتی که به دست ما رسیده از اساتید برتر در حوزه‌های مختلف گردشگری و دانشجویان دکتری و فوق‌لیسانس از دانشگاه مختلف کشورمان است.

وی با اشاره به مقالاتی که ارائه‌شده و تأثیر حضور در راهیان نور بر گردشگری جنگ بیان کرد: یکی از بحث‌هایی که در این همایش مطرح بوده به راهیان نور بوده است در گردشگری دفاع‌مقدس که بانام عام آن گردشگری جنگ که در اینجا به‌حق کاملاً درست نام‌گذاری شده یکی از شاخه‌های بسیار مهم و عمده آن بسته راهیان نور است.

راهیان نور در مناطق عملیاتی حضور پیدا می‌کنند و اینجا یعنی باغ‌موزه‌دفاع‌مقدس یادمانی که به‌صورت ماکت و سازه‌هایی که فضای موزه درواقع ایجادشده یک‌فاز دیگری از گردشگری درواقع اینجا یک فضای مصنوعی است که راهیان نور در یک فضای واقعی از جنگ حاضر می‌شوند؛ که در این زمینه هم مقالات خوب ارائه‌شده است.

رضایی از اهداف برگزاری همایش و ارائه مقالات گسترش گردشگری جنگ ایران در روابط بین‌الملل را مدنظر اعلام کرد و گفت: یکی از اهداف مهم این است برای اینکه گردشگری جنگ یکی از انواع عمده گردشگری در دنیا طرفدار زیادی دارد می‌شناسیم و کشورهایی هستند که حتی یادمانی در این حوزه ندارند ولی در حوزه گردشگری جنگ فعالیت می‌کند.

ما با داشتن همه این توانی که در کشور است و با داشتن حداقل هشت سال جنگ تحمیلی که بر ما تحمیل شد باعث شده که فضای ایجاد شود که ما اینجا معرفی را به دنیا کنیم.

خاطرات کسی که از آلمان آمده بود و در راهیان نور حضور داشت را نیز در این همایش به نمایش گذاشتیم.

هدف اصلی ما گسترش گردشگری دفاع‌مقدس در سطح بین‌المللی است تا از این توان و جاذبه‌ای که در کشور ما وجود دارد، از این فضا برای جذب گردشگری خارجی هم استفاده کنیم تا از این طریق بتوانیم هم مظلومیت خود را و آن خساراتی که از جنگ تحمیلی در طول سال بر ما در دفاع‌مقدس به دنیا نشان دهیم.

دبیر علمی همایش، محورها و اهداف این همایش را این‌گونه بیان کرد:

حول دو محور در حقیقت حرکت کرده‌ایم، بحث باغ‌موزه‌ها که باغ‌موزه تهران به‌عنوان محور و دانشگاه‌ها فضای علمی محور دوم بود برای ارتقاء سطح علمی کشور و دانش در این حوزه.

اعتقاد ما برای این است که در تمام دنیا و در این زمینه‌ها باید با برنامه‌ریزی علمی و یک رویکرد علمی به موضوعات نگاه کنیم و این موضوع هم خالی از این بخش نیست هدف ما رسیدن به جایگاه واقعی با موزه و جذب گردشگر بیشتر و مهم‌تر از همه این‌ها انتقال به نسل آینده برای ما هدف اصلی گردشگری و باغ‌موزه است.

یکی از محورهای اصلی در گردشگری جنگ دانش‌آموزان و نوجوانان هستند که بتوانیم این مفاهیم را به آنان انتقال دهیم و آن‌ها هم با این ارزش‌هایی که داشتیم بیشتر از پیش آشنا شود.

وی همچنین اظهار داشت: مبحث اصلی برگزاری این همایش و ارائه مقاله‌هایی که ارائه‌شده همچنین سه کارگاه آموزشی، بحث مبانی بود و شیوه‌های جذب گردشگر را می‌توانیم ارائه دهیم که به چه طریقی بتوانیم بخش گردشگری را توسعه دهیم و به دنبال این هدف خوشبختانه خیلی از مقالات هم توانست به این موضوع برسد.

گفتنی است که در این مراسم اساتید و دانشجویان گردشگری نیز حضور داشتند.

اختتامیه همایش

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در اختتامیه همایش ملی موزه‌های دفاع‌مقدس و گردشگری بابیان مطلب فوق افزود: دفاع‌مقدس موضوع صیانت و حفاظت از ارزش‌های والای ایثار، گذشت و فداکاری‌های عرصه 8 سال دفاع جانانه، مشروع و فداکارانه همه‌کسانی است که نقش و سهمی در پاسداری از این مرزوبوم و دین مبین داشتند.

میراث جنگ را جهانی کنیم

وی اظهار داشت: دفاع‌مقدس برای ایرانیان واژه‌ای پرمعنا و پرخاطره است. خاطره‌ای سرشار از ایثار و فداکاری و خاطره‌ای تلخ از آسیب‌ها و صدمات و سکوت مجامع بین‌المللی در مقابل تجاوز ناجوانمردانه به ایران است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان داشت: دستاورد این پایمردی امنیت و ثبات است که اساس توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران را رقم‌زده است.

رحمانی موحد تصریح کرد: دفاع‌مقدس میراثی فراتر از جنگ است که باید به آیندگان منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: دفاع‌مقدس میراثی زنده و معنوی است که از ایستادگی اقشار جامعه به‌جامانده است و حفاظت از این میراث فرهنگی وظیفه نسل کنونی است که بی‌شک با برنامه‌ریزی می‌توان به توسعه گردشگری ایران در این میراث معنوی دفاع‌مقدس پرداخت.