تبیان، دستیار زندگی
به عقیده ی متخصصان اگر مشکل التهاب آپاندیس درمان نشود، می تواند منجر به پارگی آن و مرگ فرد گردد. البته هر التهابی به ترکیدن آپاندیس منجر نخواهد شد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکل حاد آپاندیس چه علائمی دارد؟

به عقیده ی متخصصان اگر مشکل التهاب آپاندیس درمان نشود، می تواند منجر به پارگی آن و مرگ فرد گردد. البته هر التهابی به ترکیدن آپاندیس منجر نخواهد شد، اما اگر برای مدت طولانی، ترتیب اثری به التهاب آپاندیس داده نشود، خطر بروز مشکلات جدی افزایش می یابد.

صادق مظفری - بخش سلامت تبیان

آپاندیس

اکثر مردم با مشکلات شایع شکمی مانند یبوست و اسهال آشنایی دارند. همچنین ممکن است هرکسی در طول زندگی خود برای یک یا دو بار هم که شده با مشکلاتی همانند مسمومیت غذایی و یا ابتلا به ویروس های معده مواجه شده باشد. اما درصد بسیار کمی از جمعیت جهان که چیزی در حدود 5 درصد آن را شامل می شود، ممکن است با مشکل آپاندیس مواجه شوند. مشکلی که در صورت بروز، بلافاصه و به صورت ضرب الاجلی باید مورد بررسی و درمان قرار بگیرد. این در صورتی است که به عقیده ی متخصصان،  اگر مشکل آپاندیس درمان نشود، می تواند منجر به پارگی آن و مرگ فرد شود.

البته هر مورد از مشکلات (التهاب) آپاندیس به ترکیدن آن منجر نخواهد شد، اما اگر برای مدت طولانی ترتیب اثری به مشکلات آپاندیس داده نشود، خطر بروز مشکلات جدی افزایش می یابد. در اینجا به علائمی اشاره می شود که با بروز آن ها، شخص باید به پزشک و یا در موارد حادتر به اورژانس مراجعه نماید.

دردهای غیر عادی شکم

به گفته ی محققان، آپاندیس معمولا با درد شدیدی همراه است که از قسمت ناف شروع می شود و به سمت راست و پایین شکم گسترش می یابد. البته این علامت صرفا به این معنا نیست که آپاندیس در حال ترکیدن است، اما بررسی های بیشتر نظیر انجام تصویربرداری پزشکی و سی تی اسکن برای یافتن منشاء مشکل کاملا ضروری و مهم است.

برخی از محققین اعتقاد دارند که گاهی مشکل آپاندیس با بروز علائم دیگری آشکار می شود. اگر در حین انجام کارهایی همانند پیاده روی، سرفه کردن و یا هنگام عبور از دست اندازهای خیابان با ماشین تان، با درد و مشکل در این قسمت و یا با التهاب در دیواره ی شکمی مواجه می شوید، ممکن است نشاندهنده ی آن باشد که آپاندیس در حال ایجاد مشکل و یا التهاب است و باید هر چه زودتر خود را به پزشک متخصص نشان دهید.

داشتن حالت تهوع و استفراغ، نداشتن اشتها

البته نمی توان گفت که هر شخصی با داشتن چنین نشانه هایی حتما دارای مشکل آپاندیس است و این علائم ممکن است جزئی از مشکلات معده باشند، اما اگر از حالت تهوع و درد در ناحیه ی شکم رنج می برید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. متخصصان معتقدند که گاهی التهاب آپاندیس به صورت حالت تهوع و استفراغ بروز می کند.

تکرر ادرار، بیش از پیش

به گفته ی دانشمندان در برخی افراد، آپاندیس پایین تر از لگن و خیلی نزدیک به مثانه قرار دارد و هنگامی که مثانه در تماس با آپاندیس ملتهب قرار می گیرد، این عضو نیز ملتهب شده و تحریک می شود.

هر وقت احساس کردید در رفتارتان دچار عدم تعادل شده اید، تأخیر جایز نیست. چه این حالت مربوط به آپاندیس باشد و چه هر بخش دیگری، می تواند سبب تغییر وضعیت روانی و بروز مشکلاتی نظیر سکته مغزی شود

در این حالت فرد ممکن است تکرر ادرار پیدا کند و این کار می تواند با درد و ناراحتی نیز همراه باشد. البته این نشانه می تواند دلیل بر عفونت ادراری هم باشد، اما هنگامی که با سایر نشانه های مذکور در بالا بروز کند، می تواند نشانه ای از التهاب آپاندیس به شمار آید.

تب و لرز

تب و لرزی که در افراد بروز می کند نشان می دهد در جایی از بدن التهابی به وجود آمده است. هنگامی که آپاندیس دچار التهاب می شود، بدن با آزاد کردن چند نوع ماده ی شیمیایی به سلول های محافظ بدن اطلاع داده و آن ها را برای مبارزه و رفع مشکل آماده می کند. این فعل و انفعالات در بدن می تواند به صورت دردهای موضعی و یا نشانه هایی در کل بدن همانند تب و لرز نشان داده شود. پژوهشگران اعتقاد دارند که اگر فردی از درد معده رنج می برد و یا تب وی وخیم تر می شود، باید به پزشک مراجعه کند.

عدم تعادل ذهنی و روانی

به عقیده ی محققان، به هم خوردن تعادل بدن و عدم تمرکز در افراد می تواند به این معنا باشد که مشکل عفونت در بدن فرد وخیم تر شده و حتی ممکن است به درون رگ های خونی نیز وارد شده باشد (بیماری سپسیس) که در این حالت می تواند کشنده نیز باشد. البته اینطور تلقی نشود که هر عدم تعادل ذهنی این منشا را دارد.

در این حالت اتفاق خاصی در مغز رخ نمی دهد و این بدان معنا نیست که عفونت وارد مغز می شود و سبب عدم تعادل آن می گردد، اما هنگامی که عفونت در حال افزایش و گسترش است، مقدار زیادی از منابع مورد نیاز بدن نظیر اکسیژن را صرف خود می کند و در این حالت به دلیل کمبود منابع مورد نیاز در بدن، ذهن به خوبی نمی تواند از این مواد استفاده کند و از کارکرد طبیعی خود خارج می شود.

هر وقت که احساس کردید در رفتارتان دچار عدم تعادل شده اید، تأخیر جایز نیست. چه این حالت مربوط به آپاندیس باشد و چه مربوط به هر بخش دیگری، این نشانه می تواند سبب تغییر وضعیت روانی و بروز مشکلاتی نظیر سکته های مغزی شود. پس بهتر است هر چه زودتر به فکر مداوا و پیشگیری از بروز مشکل باشید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.