تبیان، دستیار زندگی

جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت

پیش دیابت به این معنی است که قند خون‌تان بالاست، اما نه آن قدر زیاد که بتوان آن را دیابت نوع دو نامید. برای درمان، مواد دارویی حاوی مخدر به اندازه‌ی کافی تضمین شده نیستند. مطالعاتی نشان داد که زمانی که پیش دیابت تشخیص داده شد، دارویی مثل متفورمین کمتر از یک شیوه‌ی زندگی صحیح موثر خواهد بود. بنابراین راه اصلی درمان این مشکل اصلاح شیوه زندگی خواهد بود. برای جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت نگاهی به این چند گام بیاندازید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

دیابت

مراقب وزن‌تان باشید

در اکثر موارد پیش دیابت به دنبال چاقی می‌آید. بنابراین به سادگی می‌توان با کاهش وزن اضافی از ابتلا به دیابت جلوگیری کرد. افراد مبتلا به پیش دیابت که بتوانند در طی شش ماه، 10 درصد از وزن بدن‌شان را کاهش دهند، در طی سه سال می‌توانند خطر ابتلا به دیابت را تا 85 درصد کاهش دهند.

سطح ویتامین د بدن‌تان را چک کنید

افراد مبتلا به پیش دیابت که سطح ویتامین د بدن‌شان کم است، نسبت به کسانی که از مکمل ویتامین دی استفاده می‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. در بسیاری از موارد دیده شده است کسانی که از این ویتامین استفاده کرده‌اند ، سطح قند خون شان به حالت عادی بازگشته است.

هیچ دوز خاصی از این ویتامین وجود ندارد، بنابراین همه باید سطح این ویتامین را در بدن‌شان چک کنند (با یک آزمایش خون ساده).

حواس‌تان به تیروئید نیز باشد

سطوح پایین هورمون تیروئید در بدن، حتی به مقدار اندک، می‌تواند خطر پیشروی پیش دیابت به سمت دیابت را افزایش دهد، زیرا هورمون تیروئید به سوخت و ساز بدن (متابولیسم) کمک می‌کند و اگر متابولیسم کند شود، می‌تواند به افزایش وزن و حساسیت به انسولین ختم شود.

فعال باشید

ورزش منظم کلید رفع دیابت است، زیرا می‌تواند با کاهش وزن و سطح انسولین به شما کمک کند. نگران نباشید، اگر نمی‌توانید فعالیت‌های شدید ورزشی انجام دهید، باید بدانید پیاده‌روی سریع می‌تواند موثرتر از دویدن آهسته، سطح قند خون را در افراد پیش دیابت بهبود بخشد.

بسیاری از افراد مبتلا به پیش دیابت بدون آن که بدانند از آپنه ی خواب رنج می برند

 

به طبخ غذا و چربی‌های مصرفی اهمیت دهید

افراد چاقی که طی یک سال از غذاهای آب پز، بخار پز و یا خورشتی استفاده می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که از غذاهای کبابی و سرخ شده استفاده می‌کنند، کاهش بیشتری از مقاومت به انسولین و وزن را نشان داده‌اند، زیرا غذاهای پخته شده با حرارت خشک در نهایت محصولات گلیکوزیله شده تولید می‌کنند که به مقاومت به انسولین و همچنین التهاب در سراسر بدن منجر می شود.

از طرفی مصرف غذاهای حاوی چربی‌های غیراشباع مانند روغن‌های گیاهی، ماهی‌های چرب، دانه‌ها و آجیل‌ها  نیز ممکن است خطر ابتلا به پیش دیابت را کاهش دهد، به خصوص اگر جایگزین چربی‌های اشباع و کربوهیدرات‌ها شوند. مصرف مواد حاوی کربوهیدرات اشکالی ندارد، اما شما باید از مصرف نان سفید، ماکارونی سفید، کوکی‌ها و برنج سفید خودداری کنید که می‌تواند موجب پیشرفت پیش دیابت به سمت دیابت شوند.

مراقب آپنه‌ی خواب باشید

بسیاری از افراد مبتلا به پیش دیابت بدون آن که بدانند از آپنه ی خواب رنج می‌برند. استفاده از دستگاه CPAP  موقع خواب شب که فشار ثابت هوا را از طریق یک ماسک و لوله وارد بدن می‌کند و راه‌های هوایی را باز می‌کند، سطح قند خون و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. اگر خروپف می کنید و یا با وجود هفت تا هشت ساعت خواب شب هنوز هم احساس می کنید خوب استراحت نکرده اید، با یک پزشک گفتگو کنید تا مراقبت‌های لازم را انجام دهد.

به طور مرتب تحت بررسی پزشک باشید

اگر مبتلا به پیش دیابت هستید، باید هر سال از نظر دیابت مورد بررسی قرار بگیرید. علاوه بر این، پزشک‌تان باید هر بار شما را از نظر بیماری‌های قلبی، فشار خون و کلسترول خون بالا چک کند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.