تبیان، دستیار زندگی
نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه در ایران پس از ۱۱۰ سال همزمان با راه اندازی نخستین کافه در ایران لقانطه با احیای موسیقی کافه ای و اهدای فنجان طلایی برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره کافه ، یک جشنواره خوشمزه و خاطره انگیز

برگزاری نخستین جشنواره کافه پس از ۱۱۰ سال

نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه در ایران پس از ۱۱۰ سال همزمان با راه‌اندازی نخستین کافه در ایران لقانطه با احیای موسیقی کافه‌ای و اهدای فنجان طلایی برگزار می‌شود.

بخش گردشگری تبیان

جشنواره کافه ، یک جشنواره خوشمزه و خاطره انگیز

به گزارش تبیان از تسنیم؛ حمید شاهین‌پور در نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه و مقصد گردشگری شهری اظهار داشت: این جشنواره و نمایشگاه همزمان با یکصد و دهمین سال افتتاح کافه «لقانطه» قدیمی‌ترین کافه ایران در تاریخ 3 تا 6 اسفند در باغ موزه قصر برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: کافه‌ها در تمام دنیا از جمله در پاریس، وین، ایتالیا به عنوان مقصد مهم گردشگری شهری به حساب می‌آید و این در حالی است که در ایران نیز 110 سال پیش در سال 1285 شمسی در خیابان باب‌همایون و سردر الماسیه اولین کافه ایران به نام کافه «لقانطه» راه‌اندازی شده بود و پس از آن نهضت کافه‌نشینی در ایران رونق پیدا کرد.

فعالیت 4 هزار کافه در تهران

شاهین‌پور با اشاره به اینکه هم‌اکنون در تهران 4 هزار کافه فعال هستند و برخی از آنان میراث شهر تهران به حساب می‌آیند که می‌توان به کافه نادری و کافه گل‌رضاییه اشاره کرد، افزود: کافه‌ها در دوران قاجار، پهلوی اول و دوم نقش فیسبوک‌ و شبکه‌های حقیقی را داشتند که محلی برای کاریابی و همچنین رویدادهای فرهنگی و ادبی به حساب می‌آمد البته جلال آل‌احمد قصه‌های خود را در کافه‌ها نوشت و سیمین دانشور نیز رمان‌های خود را در کافه‌ها می‌نوشت.

وی ادامه داد: متاسفانه کافه‌ها هنوز دارای یک صنف مستقل نیستند در حالی که در سوم مهر 1307 آقای جمهوری برای صنعت کافه‌داری در روزنامه اطلاعات اعلامیه رسمی منتشر کرد و پس از آن بود که رستوران‌ها دارای قانون شدند ولی امروز با وجود فعالیت 4 هزار کافه در تهران این فعالین زیرمجمعه صنف بستنی‌فروش‌ها فعالیت می‌کنند.

فعالان کافه دارای تحصیلات لیسانس و دکترا

مسئول اجرایی نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه، مقصد گردشگری شهری با اشاره به تحصیلات فعالان کافه‌داری گفت: بسیار سخت پیش می‌آید فعالی در کافه‌داری سواد کمی داشته باشد بلکه غالب آنها مدارک تحصیلی حداقلی از لیسانس و دکترا دارند و به نوعی از قشر تحصیلکرده و روشنفکر به حساب می‌آیند.

شاهین‌پور در تشریح جزئیات نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه تصریح کرد: در روزهای سوم تا ششم اسفند در باغ موزه قصر نشست‌های متعدد سینما و کافه، ادبیات و کافه، شعر و کافه، موسیقی و کافه و همچنین آموزش تخصصی کافه‌داری، دم کردن قهوه‌های خانگی را خواهیم داشت.

اهدای فنجان طلایی

وی همچنین به اهدای فنجان طلایی به کافه سال در این جشنواره اشاره کرد و گفت: کافه‌ها نقش مهمی در سینما داشتند به طوریکه اولین لوکیشن سینمایی ایران همین کافه لقانطه بوده است. بنابراین جشنواره و نمایشگاه کافه با دعوت از پیشکسوتان کافه‌داری عکس‌های منحصربه فردی از جمله عکس کمال‌الملک در بالکن کافه لقانطه به نمایش در می‌آید.

موسیقی کافه‌ای احیا می‌شود

شاهین‌پور همچنین با اشاره به احیای موسیقی کافه‌ای در این جشنواره و نمایشگاه توضیح داد: موسیقی‌های بی‌کلام و کافه‌ای مجاز در دوران پهلوی اول و دوم و همچنین موسیقی‌هایی از ادیب خوانساری در این جشنواره احیا خواهد شد، همچنین منوی نخستین کافه ایران (لقانطه) با همان منوی 110 سال پیش و شماره تلفن 4 رقمی همان زمان پذیرای علاقه‌مندان به کافه در باغ موزه قصر خواهد بود.

وی افزود: کافه‌خودروها (کافه‌های سیار) نیز یکی دیگر از برنامه‌های این جشنواره است. این کافه‌خودروها در فضای باز جشنواره حضور دارند و به بازدیدکنندگان خدمات ارائه می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه از روز سوم اسفند و از ساعت 14 الی 21 باغ موزه قصر پذیرای علاقه‌مندان به نخستین جشنواره و نمایشگاه کافه خواهد بود، گفت: همچنین طی قراردادی با تاکسی‌های اسنپ کسانی که کد اقتصادی لاتین لقانطه را قید کنند از 20 درصد تخفیف این تاکسی‌ها اینترنتی برخوردار خواهند بود.


منبع : تسنیم