تبیان، دستیار زندگی
رد  جان نثاری از نشاط و پویایی جوانی در هدایت جامعه در مسائل سیاسی و اعتقادی بعنوان ویژگی اصلی دوران امامت حضرت  امام جواد(ع) یاد و وجود نیروی جوان در بدنه نظام را عاملی موثر در پیگیری برنامه‌های دولت در نیل به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت امام جواد(ع) نشاط و پویایی جوانی را به كالبد جامعه تزریق كرد

جان نثاری از نشاط و پویایی جوانی در هدایت جامعه در مسائل سیاسی و اعتقادی بعنوان ویژگی اصلی دوران امامت حضرت  امام جواد(ع) یاد و وجود نیروی جوان در بدنه نظام را عاملی موثر در پیگیری برنامه‌های دولت در نیل به اهداف حكومت اسلامی عنوان كرد.

حجت‌الاسلام مصطفی جان نثاری، استاد حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار شبستان حضور روحیه پرنشاط جوانی همراه با آگاهی و بصیرت كامل به مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و بهره‌مندی از علوم الهی را مهمترین ویژگی امام جواد(ع) در مدیریت و هدایت جامعه اسلامی عنوان كرد و به بیان ویژگیهای اصلی دوران امامت امام جواد(ع) پرداخت و گفت: یكی از ویژگیهای قابل توجه امامت این امام همام رسیدن به منصب و مقام امامت در دوران نوجوانی است. كه این امر خود نشاندهنده بهره مندی ایشان از علم الهی در كنار مبرا بودنش از خطا و لغزش است.
وی از حضرت عیسی و یحیی(ع) پیامبرانی كه در سنین كودكی به مقام نبوت رسیدند یاد و تصریح كرد: پس از امام جواد(ع) دو تن از ائمه(ع) یعنی امام هادی(ع) و حضرت مهدی(عج) نیز در سن كم به مقام امامت رسیدند اما امام جواد(ع) اولین فرد در میان ائمه(ع) بود كه در سنین طفولیت به این مقام رسیدند كه این امر زمینه عدم پذیرش توانایی ایشان در ادامه جامعه اسلامی توسط گروهی از علما و اندیشمندان آن دوران را فراهم كرد.
این استاد حوزه به پاسخگویی امام جواد(ع) در سال اول امامت به 300 هزار سوال مردم در مسجد اشاره كرد و اظهار داشت: گروهی از علمای آن دوران اعتقاد داشتند كه شخصی جوان در سن امام جواد(ع) توانایی اداره و مدیریت جامعه مسلمانان را بدلیل سن كم ندارد از این رو سوالات متعدد و در زمینه علوم مختلف از ایشان كردند و پاسخ امام به تمام سوالات آنها بهره‌مندی ایشان از علم بی‌انتهای الهی را به علما و دانشمندان آن دوران ثابت كرد و اكثریت جامعه بدون هیچ شك و شبهه‌ای امامت جواد(ع) و توانایی ایشان در اداره و مدیریت جامعه اسلامی را پذیرفتند.
وی توانایی زمامداری، هدایت و رهبری جامعه را یكی از كمالات انسانی عنوان كرد و وجود چنین ویژگیهایی در وجود امام جواد(ع) بعنوان انسانی كامل و واجد تمام كمالات در كنار ویژگیهای اخلاقی و اجتماعی حسنه ایشان را عامل موفقیت امام جواد(ع) در هدایت جامعه در مسائل سیاسی و اعتقادی به دور از هرگونه شبهه خواند.
حجت‌الاسلام جان‌نثاری از دوران امامت امام جواد(ع) بعنوان دوران احیای روحیه نشاط و پویایی جوانی در جامعه اسلامی یاد كرد و ابراز داشت: اگر كارگزاران دولت اسلامی جوان باشند با تحرك و حوصله بیشتری برنامه و فعالیت‌های حكومتی را پیگیری می‌كنند. اگر زمامدار و مسئولین جامعه اعم از رئیس‌جمهور، كابینه و كارگزاران نظام جوان باشند یا دارای نشاط و پویایی جوانی باشند، با قدرت و انرژی بیشتری به مقابله با مشكلات و معضلات جامعه می‌پردازند.
وی كم تجربگی را آفت اصلی دولت جوانگرا دانست و تاكید كرد: كم‌تجربگی در كنار شتابزدگی در اظهار نظر و موضع‌گیری‌های عجولانه زمینه بی‌ثمر ماندن تلاشهای كارگزاران نظام در راستای اهداف تعیین شده آن نظام را فراهم می‌آورد از این رو در امور اجرایی باید از تجربه افرادی كه در گذشته دارای مسئولیت‌های اجرایی مشابهی بودند، استفاده كرد و یا از افراد جوانی كه سابقه اجرایی در امور مختلف دارند، بهره برد.
وی تعامل و ارتباط میان مدیریت اسلامی و مدیریت جوان را ابزاری كارآمد برای تحقق اهداف یك حكومت اسلامی دانست و گفت: ایجاد این ارتباط و تعامل در گرو حضور افرادی متعهد و متخصص در راس امور اجرایی كشور است كه این امر خود منوط به بهره‌برداری از ارتباطات و تعاملهای میان مراكز و نهادهای مختلف جهت گزینش افرادی متعهد، متخصص و دلسوز نظام دارد.
این استاد حوزه با اشاره به جایگاه و منزلت ائمه اطهار(ع)، ماندگاری مكتب تشیع و بقای شیعه در تاریخ در اثر تلاشهای این بزرگان، خاطرنشان كرد: تبیین ویژگی‌هایی دوران امامت هر یك از ائمه(ع) با استفاده از قلم، هنر، كتاب و ابزار متناسب با زمان، از وظایف مسئولان نظام است تا با تبیین جایگاه آنها علاوه بر حیات و پویایی شیعه، زمینه تعامل میان مدیریت اسلامی با مدیریت حاكم در جامعه را ایجاد كنند.