تبیان، دستیار زندگی

اشتباهات رایج موقع استحمام

متخصصان پیشنهاد می‌دهند بدون توجه به اینکه دمای هوای بیرون از منزل چند درجه است، از یک دمای متعادل آب برای استحمام استفاده کنید تا به این وسیله از آسیب رسیدن به پوست بدن نیز جلوگیری نمایید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 شستن و آبکشی موها زیر دوش حمام


نویسنده: صادق مظفری 

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که عادت به استحمام روزانه دارید و این کارتان حدود 8 دقیقه طول می‌کشد، چیزی بالغ بر 48 ساعت از عمر خود را در طول سال، در حال دوش گرفتن می گذرانید! 

اما به راستی چه مقدار از این زمان به صورت مفید صرف می‌شود و چه مقدار از آن به هدر می‌رود؟ زمانی که می‌تواند آسیب‌های فراوانی به محیط زیست و حتی بدنتان وارد کند، صرف نظر از هزینه‌ای که باید بابت این دقایق و شاید ساعات هدر رفته بپردازید. 

حتی ممکن است نیاز به تعمیر اساسی دوش حمام بابت اجتناب از هدر رفت بی رویه و بیش از حد آب باشید. آبی که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهایی با اقلیم خشک نظیر ایران بسیار ارزشمند و حیاتی است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، بالاترین میزان هدر رفت آب در بخش خانگی مربوط به بخش استحمام می‌شود.

مدت زمان زیاد استحمام

نه تنها سپری کردن زمان زیاد در زیر دوش سبب خشک شدن پوست بدن می‌شود، بلکه سبب هدر رفت حجم عظیمی از آب خواهد شد. بنابر تحقیقات برخی موسسات علمی، در هر بار استحمام چیزی حدود 65 لیتر آب استفاده می‌شود که تنها با کاهش 3 دقیقه‌ای در این زمان (5 دقیقه استحمام) از هدر رفت چیزی بالغ بر 7560 لیتر آب در طول سال جلوگیری خواهد شد.

شستشوی موها در آخرین مرحله

شستشو و شامپو زدن موها باید از نخستین کارهایی باشد که در استحمام انجام می‌گیرد. گاهی بقایای شامپو بر روی مو و پوست بدن، حتی بعد از استحمام هم باقی می‌ماند که مدت زمانی را باید صرف آب کشی و تمیز کردن این بخش‌ها کرد. شستشوی موها در ابتدای استحمام سبب می‌شود تا در مراحل بعد و در هنگام شستشوی سایر نقاط بدن، این باقی‌مانده‌ها نیز پاک شده و آبکشی شوند.

کپک‌ها (قارچ‌ها) در مکان‌های مرطوب رشد کنند، بنابراین بعد از اتمام استحمام تا مدتی درب و پنجره حمام را باز و هواکش (در صورت وجود) حمام را روشن بگذارید

 

دوش خیلی گرم و یا خیلی سرد

دوش آب گرم در روزهای سرد زمستانی و یا دوش آب سرد در روزهای گرم و داغ تابستان می‌تواند احساس بسیار خوب و لذت بخشی به ما دهد، اما متخصصان پیشنهاد می‌دهند بهتر است بدون توجه به اینکه دمای هوای بیرون از منزل چند درجه است، از یک دمای متعادل برای استحمام استفاده کنید تا به این وسیله از آسیب رسیدن به پوست بدن نیز جلوگیری شود. 

محققان استفاده از آب ولرم را بهترین راه برای جلوگیری از خشکی پوست می دانند.

حتی می‌توانید درجه آبگرمکن خانگی را طوری تنظیم کنید که میزان گرمای آب از یک حد معین تجاوز نکند و با این کار، علاوه بر تنظیم دمای مناسب آب در هنگام استحمام، از هدر رفت انرژی و پرداخت هزینه‌ی مازاد نیز جلوگیری نمایید.

تحقیقات نشان داده است که بیشترین میزان اتلاف انرژی در مصارف خانگی، پس از وسایل گرمایشی و سرمایشی دمای منزل، به گرم کردن آب تعلق دارد.

استحمام   دوش گرفتن   حمام کردن

محکم خشک کردن پوست

معمولا توصیه می‌شود پس از دوش گرفتن بدن با یک حوله‌ی نرم و با کشیدن آرام بر روی پوست خشک شود. خشک کردن محکم پوست با وارد کردن نیرو می‌تواند سبب تحریک و ایجاد خارش در پوست گردد. چند دقیقه پس از خشک کردن بدن، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا از خشک شدن پوست جلوگیری کند.

عدم تهویه مناسب حمام

کپک‌ها (قارچ‌ها) در مکان های مرطوب رشد می‌کنند. بنابراین وجود تهویه‌ی مناسب در محیط حمام ضروری است. برای خشک شدن حمام، بعد از اتمام استحمام تا مدتی درب و پنجره حمام را باز و هواکش (در صورت وجود) حمام را روشن بگذارید.

استفاده از سردوشی نامناسب

اگر از مدل‌های قدیمی سردوشی استفاده می‌کنید، باید گفت این نوع سردوشی ها 21 لیتر آب را در دقیقه از خود عبور می‌دهند! در حالی که میزان عبور آب در دوش‌های جدید که با استانداردهای جدید تولید شده اند، برابر 10 لیتر در دقیقه و حتی کمتر است. 

اگر برای دوش حمام خود از وسایل و تجهیزات قدیمی استفاده می‌کنید، یک بازبینی کلی انجام دهید و  تجهیزات جدیدتر که قابلیت صرفه جویی بیشتر در مصرف آب (بدون کاهش در کیفیت استحمام) را دارند را جایگزین انواع قدیمی‌کنید. 

 

انواع جدید دوش‌ها از پراکنش و پخش مناسب‌تر آب برخوردارند، ولو اینکه از میزان کمتری از آب استفاده نیز می‌کنند. گزینه‌های بسیار زیادی در دسترس شما وجود دارند که می‌توانید با حداقل هزینه، علاوه بر افزایش کیفیت استحمام، سبب صرفه جویی در مصرف آب و کم کردن هزینه‌های مالی خود شوید.

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.