تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله به ارائه 9 نکته می پردازیم تا بتوانیم بر اساس آن به یکپارچه سازی leaderboard ها پرداخته و از آنها برای برنامه های آموزشی آنلاین خود استفاده کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 نکته برای ادغام Leaderboard - بخش اول

9 نکته برای ادغام leaderboard

در این مقاله به ارائه 9 نکته می پردازیم تا بتوانیم بر اساس آن به یکپارچه سازی leaderboard ها پرداخته و از آنها برای برنامه های آموزشی آنلاین خود استفاده کنیم.

زمانی که لازم است افراد مهارتی ضروری را کسب کنند، بهترین راه ایجاد رقابت بین آنهاست. استفاده از leaderboard ها این توانایی را در اختیار کارمندان شما قرار می دهد تا بتوانند با همکاران خود به رقابت بپردازند. این امر موجب می شود که سازمان های کوچک و بزرگ به خواسته های خود برسند و افراد نیز دوره آموزشی مقرون به صرفه ای را طی کنند.

در این مقاله به ارائه 9 نکته می پردازیم تا بتوانید بر اساس آن به یکپارچه سازی leaderboard ها پرداخته و از آن ها برای برنامه های آموزشی آنلاین خود استفاده کنید. مقاله ارائه شده نوشته Christopher Pappas در تاریخ 11 دسامبر 2016 است که در آن به بررسی استفاده صحیح از Leaderboard ها می پردازد.

چگونه می توان تابلوهای رهبری (leaderboard) را در آموزش آنلاین با یکدیگر ادغام نمود؟

leaderboardها سال هاست که برای اهداف آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند اما استفاده صحیح از آن ها اولین شرط برای رسیدن به اهدافتان است چرا که اگر از آن ها به درستی استفاده نکنید نه تنها جرقه رقابت دوستانه را بین افراد نخواهید زد بلکه سازمان خود را به محیطی تبدیل می کنید که در آن به جز رقابت های ناسالم چیزی به چشم نخواهد خورد و در واقع می توان گفت که این موضوع پایان کار شما خواهد بود. در صورت استفاده صحیح از leaderboard ها، انگیزه، تعامل و مشارکت را به صورت فزاینده ای بین کارمندان خود مشاهده خواهید کرد.

با ما همراه باشید تا در ادامه به چگونگی ادغام و یکپارچه سازی leaderboardها و استفاده از آن ها در برنامه های آموزشی بپردازیم.

1. یک دستورالعمل روشن برای رتبه دادن داشته باشید.

این حق را به کارمندان خود بدهید که راه بهتر شدن یا برتر شدن را بدانند تا بتواند از نردبان ترقی بالا روند. معیار امتیازدهی شما چیست؟

• براساس عملکرد افراد

• براساس نمرات ارائه شده از سمت کاربران

• براساس ماژول ها و فعالیت های آنلاینی که با موفقیت سپری شده اند

مشخص شدن هر یک از این موارد می تواند راه موفقیت کاربران را با وضوح بیشتری نمایان کند. شما به عنوان ارائه دهنده دوره می بایست به روشنی چگونگی ارزیابی خود را برای کاربران توضیح دهید. بر مزیت های مشارکت فعال تاکید داشته باشید و به افراد بگویید که چه پاداشی برای آن ها در نظر گرفته اید تا آن ها هم بتوانند به انتظارات خود پاسخ روشنی دهند.

9 نکته برای ادغام leaderboard

این نکته را فراموش نکنید که یکی از نقاط قوت دوره آموزشی آنلاین، داشتن بخشی به نام راهنما و پرسش و پاسخ است که بتواند نکاتی را در حوزه leaderboard پوشش دهد. به عنوان مثال طول دوره مبنی بر Leaderboard را مشخص کرده تا افراد زمان انتخاب شدن برنده را بدانند.

2. با تازه واردان رفتاری منصفانه داشته و شانسی هر چند جزئی را برایشان در نظر داشته باشید.

مطمئنا شما هم حس دیر رسیدن به کلاس را تجربه کرده اید. در آن لحظه به چه چیزی فکر می کنید؟ داشتن این احساس که نیمی از کلاس را از دست داده اید می تواند ناراحت کننده باشد. فراموش نکنید که همین احساس برای مخاطبان دوره های آموزشی آنلاین نیز صادق است چرا که آن ها تصور می کنند که بهترین و مهم ترین مکالمات را از دست داده اند و دیگر نکاتی خاصی برای کسب وجود ندارد.

مطمئنا شما هم حس دیر رسیدن به کلاس را تجربه کرده اید. در آن لحظه به چه چیزی فکر می کنید؟ داشتن این احساس که نیمی از کلاس را از دست داده اید می تواند ناراحت کننده باشد! همیشه این امید را به افراد تازه وارد بدهید که از هر جایی شروع کنند دیر نیست و حتی می توانند شانس برنده شدن را نیز داشته باشند. با این روش افراد دیگر دلسرد و ناامید نمی شوند.

همیشه این امید را به افراد تازه وارد بدهید که از هر جایی شروع کنند دیر نیست و حتی می توانند شانس برنده شدن را نیز داشته باشند. با این روش افراد دیگر دلسرد و ناامید نمی شوند. بدین منظور شما می توانید leaderboard های مختلفی را برای هر گروه اختصاص دهید.

شما می توانید در Leaderboard بخشی را مخصوص اعضای جدید قرار دهید. با این روش می توانید یک دوره آموزشی آنلاین به تازه واردها اختصاص دهید تا بتوانند بودن در یک فضای رقابتی را تجربه کنند. با اجرایی کردن این امر افراد احساس مساوی بودن با یکدیگر را دارند چرا که افراد دوره را با یکدیگر آغاز کرده و به راحتی می توانند خود را با همکلاسیانشان مقایسه کنند.

همچنین می توانید از leaderboardهای نسبی استفاده کنید. بدین معنی که leaderboard نقش مقیاس بین افراد را دارند، طراحی کنید. با این طراحی، افراد می توانند نمرات و امتیازات خود را با افرادی که در دوره های بالاتر هستند، مقایسه کنند. همچنین مخاطبانی که زیر 25% یک امتیاز را کسب کره اند را با یکدیگر رقیب کنید. فراموش نکنید که هدف از تمامی کارهای ذکر شده این است که به افراد حس عقب ماندن از سایرین دست ندهد و تلاش خود را بی فایده ندانند.

ادامه دارد...

مرکز یادگیری تبیان- فائزه سیدخاموشی