تبیان، دستیار زندگی

بادام؛ عزیز آجیل

گفتیم که پسته چشم و چراغ آجیل است. از ما می‌پرسید می‌گوییم بادام هم عزیز آجیل است. بخصوص اینکه برای کاهش استرس و ایجاد آرامش بسیار مؤثر است. در این مطلب نگاهی کوتاه می‌اندازیم به خواص این ماده غذایی مفید و خوشمزه. لطفاً با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بادام، آجیل، فیبر، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین،

بادام شیرین: شیرینی سلامتی

بادام شیرین ارزش غذایی بالایی دارد. اطبای عرب از این بادام برای نرم کردن گلو، تقویت معده، تمیزی روده ها و غیره استفاده می کردند. در فرهنگ های متعددی از جمله هند از بادام برای تقویت مغز استفاده می شود.⁠

بادام سرشار از مواد معدنی

بادام سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم، منگنز، مس، فسفر، آهن، زینک و همچنین کلسیم و پتاسیم است. این ماده غذایی منبع خوب ویتامین های E،B2 و ویتامین های گروه B محسوب می شود.

بادام منبع اسیدهای چرب ضروری

بادام برای کاهش میزان کلسترول مفید است. این مسئله نیز از وجود فیبر بالای آن و همچنین فیتواسترول ها و اسیدهای چرب غیراشباع آن بخصوص اسیداولئیک ناشی می شود. بادام همچنین منبع اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی است. یک مشت بادام تا حدود 90 درصد نیاز روزانه به امگا 3 ها را تأمین می کند.

بادام حاوی میزان بالایی آرژنین است که در بدن به اکسید ازت تبدیل می شود. این ترکیب به انبساط عروق کمک می کند و تأثیر مشابه با نیتروگلیسیرین (داروی گشادکننده عروق) دارد.

محققان بر این عقیده هستند که اضافه کردن مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند بادام و همچنین آووکادو به برنامه غذایی به کاهش وزن در چهارچوب رژیم غذایی سالم و متعادل کمک بیشتری می کند


بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی بخصوص ویتامین E است. نقش آنتی‌اکسیدانی این ویتامین از سلول ها در برابر اثرات آسیب رسان رادیکال های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول های هستند که به بدن صدمه می زنند درست مانند زنگاری که فلز ماشین را می گیرد. این مولکول ها به بافت ها و سلول های بدن آسیب زده و روند پیری را تسریع می کنند. به عقیده برخی پژوهشگران بادام حتی در مقابله با برخی سرطان ها مؤثر عمل می کند.

بادام برای ناکار کردن ویروس‌ها

نتایج پژوهش ها نشان می دهند که پوست بادام دارای خواص ضدویروسی است و به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می کند. بنابراین توصیه می شود در این ایام بدون اینکه در دام زیاده روی بیفتید از موقعیت پیش آمده برای تقویت بدنتان استفاده کنید.

بادام برای کنترل وزن

در سال 2006 محققان دانشگاه کالیفرنیا پژوهش های زیادی در خصوص تأثیر مصرف بادام در وزن انجام دادند. محققان بادام را جایگزین چربی های اشباع شده کردند. آنها روزانه 2 سهم غذایی 80 گرمی در اختیار داوطلب ها قرار دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که این میزان بادام به کنترل وزن کمک می کند. در واقع به عقیده متخصصان افزودن بادام به رژیم غذایی تأثیر مثبتی در کاهش وزن دارد. بنابراین برخلاف باورهای رایج مبنی بر پرکالری و چاق کنندگی بادام، این ماده غذایی کالری زیادی ندارد و میزان معقول آن به کاهش وزن نیز کمک می کند.

محققان بر این عقیده هستند که اضافه کردن مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند بادام و همچنین آووکادو به برنامه غذایی به کاهش وزن در چهارچوب رژیم غذایی سالم و متعادل کمک بیشتری می کند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.