تبیان، دستیار زندگی
ست مسوول روابط عمومی كتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره) قم از وجود ‪ ۲۰۰‬جلد كتب چاپ سنگی مذهبی انجیل و تورات دراین مركز خبر داد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از ایرنا محمد حسین اوسطی روز چهارشنبه به مناسبت سال نو م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

‪ ۲۰۰‬جلد كتب چاپ سنگی كهن مسیحی در كتابخانه‌آیت‌الله مرعشی قم موجود است

مسوول روابط عمومی كتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره) قم از وجود ‪ ۲۰۰‬جلد كتب چاپ سنگی مذهبی انجیل و تورات دراین مركز خبر داد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از ایرنا محمد حسین اوسطی روز چهارشنبه به مناسبت سال نو مسیحی در گفت و گو با ایرنا افزود: قدمت كتابهای مذهبی موجود به ‪ ۴۰۰‬سال می‌رسد.

وی ادامه داد: این كتب مذهبی در دو بخش چاپی وخطی نگهداری می‌شود كه كتب چاپی نیز به زبانهای روسی، ارمنی، عبری، عربی و لاتین ترجمه شده است.

اوسطی محل چاپ و تاریخ انتشار این كتب مذهبی را در سالهای ‪،۱۶۱۶ ،۱۷۲۹‬ ‪ ۱۶۹۷ ،۱۷۰۶ ،۱۵۹۰‬میلادی و در شهرهای رم در ایتالیا و حلب در سوریه عنوان كرد.

وی بیان داشت: باتوجه به اهمیت كتب تاریخی ادیان مختلف در نظر حضرت آیت الله مرعشی(ره) امروز كتابخانه دارای بخش عظیمی از كتب چاپی و خطی خارجی به زبانهای مختلف دنیا می‌باشد.

اوسطی ادامه داد: وجود كتب دیوان اشعار، سفرنامه‌ها و خاطرات، علوم‌وفنون مسائل مختلف از جمله منابع و موضوعات این بخش از كتب خارجی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به كتب خطی كهن به زبور حضرت داوود اشاره كرد و گفت: زبور حضرت داوود یكی از نفیس‌ترین كتب مذهبی و ادعیه مسیحیان است كه به خط لاتین نوشته و قدمتش به بیش از ‪ ۸۰۰‬سال پیش می‌رسد.

اوسطی افزود: كتاب زبور حضرت داوود در ‪ ۲۰۰‬صفحه از پوست بز و به وزن ‪۱۶‬ كیلوگرم با روكشی چرمی وبا سرفصل‌های متعدد می‌باشد.

وی از وجود كتابهایی به زبان عبری، پهلوی، سانسكریت، برمه و قبطی مغربی نیز دراین كتابخانه خبر داد.