تبیان، دستیار زندگی
اد آیت‌الله جعفر سبحانی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: خاتمیت رسول اكرم (ص) به معنای پایان وحی تشریعی است اما آموزشهای غیبی همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از ایرنا ایشان شب در نشست گفتمان دینی با ع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاتمیت رسول اكرم (ص) تنها به وحی تشریعی پایان داد

آیت‌الله جعفر سبحانی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: خاتمیت رسول اكرم (ص) به معنای پایان وحی تشریعی است اما آموزشهای غیبی همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از ایرنا ایشان شب در نشست گفتمان دینی با عنوان  امامت و خاتمیت  در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم خاطرنشان كرد: امامان معصوم (ع) پس از خاتمیت ماموریت داشتند تا آنچه را كه بر پیامبر اسلام (ص) وحی شده، برای مردم تبیین كنند.

وی اظهار داشت: امامان معصوم (ع) همیشه بر خاتمیت تاكید كرده و هرگز در مخالفت با این موضوع سخنی به میان نیاورده اند.

آیت‌الله سبحانی گفت: برخی از چیزهایی كه به پیامبر (ص) وحی می‌شد اما فرصت بیان آنها برای مردم پیش نیامد، امامان معصوم (ع) با استفاده از آموزشهای غیبی آنها را برای مردم بیان می‌كردند.

وی ادامه داد: شیعیان معتقدند كه پیامبر اسلام (ص) پایان بخش حلقه نبوت بوده و بعد از نبی اكرم (ص) شریعت، كتاب و قانون دیگری نخواهد آمد.

آیت الله سبحانی تصریح كرد: امامت در نزد شیعه برخلاف اهل سنت یك مقام عادی دنیوی مانند ریاست جمهوری و یا وزارت نیست و شرایط ویژه‌ای را برای امام قایل می‌باشد .

وی افزود: نبوت پایان بخش وحی است ولی مسوولیت‌های مربوط به هدایت بشر پایان پذیر نیست و به همین دلیل ائمه اطهار (ع) باید راه پیامبر را ادامه می‌دادند.

استاد درس خارج حوزه علمیه یادآور شد: از نظر شیعیان امامان معصوم (ع) با كمك امدادهای غیبی این مسوولیت را بر عهده گرفتند.

وی گفت: برخی از علمای اهل تسنن اعتقاد دارند كه دین اصول و فروعی دارد و بعد از خاتمیت دین "مهر و موم" شده و به كمال رسیده است و نیازی به مفسر نیست .

آیت الله سبحانی با اشاره به اینكه دو مذهب اهل سنت و شیعه هر یك كمتر از ‪ ۵۰۰‬روایت مستند از پیامبر بزرگ اسلام دارند، پرسید: چگونه می‌شود در عرصه‌های مختلف حیات بشری مسایلی همچون سیاست، اخلاق، اقتصاد و اجتماع را پاسخگو باشیم ؟
وی با اشاره به نقش عقل و رضایت شارع مقدس نسبت به احكام عقلی افزود:
تنها احكام عقلی جاری در دو مقوله احكام " حسن و قبح " و "ملازمات عقلی " است كه احكام جاهلی نیست بلكه الهی است .

وی گفت : احكام عقلی به این دلیل به احكام الهی بر می‌گردد كه آنها در گرو مصلحت و مفسده نیستند و از درك عام حاصل می‌گردد.