تبیان، دستیار زندگی
طبق معمول هر سال همین كه به ماه رمضان نزدیك می شویم، دقایقی از وقت شما را راجع به مهم ترین مسئله می گیرم و از اینكه كار قرآن به جایی رسیده كه باید مثل من این حرفها را بزند (كه از دهانم بزرگ تر است) شرمنده ام.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنی با مبلغان گرامی

همه به پا خیزیم و برای خدا و شادی دل پیامبر و چشیدن مزّۀ قرآن و چشاندن آن مزّه به دیگران، یك نهضتی ایجاد كنیم

سخنی با مبلغان گرامی

1. آیا می‏دانید كه در همۀ مساجد در شب قدر دعای شریف جوشن كبیر و عزاداری و مراسم قرآن سر گرفتن [بحمدالله] برگزار می‏شود، اما چرا در شب قدر كه شب نزول قرآن است، تفسیر [قرآن] رنگی ندارد؟

2. آیا می‏دانید سرگرم شدن به چاپ و صوت و تجوید و ظاهر قرآن بیش از توجه به محتوای قرآن است؟

3. آیا می‏دانید به ما دستور داده‏اند كه هر گاه فتنه‏های زیاد مانند پاره‏هایی از شب تار به شما روی آورد به قرآن پناه ببرید؟ [آنجا که پیامبر گرامی اسلام می‏فرماید: «فَإِذَا الْتَبَسَتْ‏ عَلَیْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّع.»‏ ]

4. آیا می‏دانید بعضی به اسم این كه دین از سیاست جداست، به صدها آیۀ سیاسی بی‏توجهی می‏كنند؟

5. آیا می‏دانید آن مقدار كه در متون آموزش و پرورش و دانشگاه كلمات عربی را تزریق می‏كنند، كارساز نیست و اکثر فارغ التحصیلان ما نمی‏توانند یك صفحه از قرآن را بدون غلط بخوانند؟

6. آیا می‏دانید بعضی به خیال اینكه قرآن از فهم بشر بالاتر است و فهم آن مخصوص اهل بیت است، از تدبّر در آن می‏ترسند، با اینكه خداوند دستور به تدبّر داده است و در حدیث می‏خوانیم: «فَمَنْ زَعَمَ أَنَّ كِتَابَ اللَّهِ مُبْهَمٌ‏ فَقَدْ هَلَكَ‏؛  کسی که گمان می‏کند کتاب خداوند (قرآن) مبهم است، هلاک شده است.»راستی اگر قرآن را نمی‏توان فهمید، پس چگونه به ما دستور داده‏اند روایات را بر قرآن عرضه كنیم و اگر ضد آن بود آن روایات را به دیوار بزنیم؟

7. آیا می‏دانید مهجوریت قرآن غافلانه نیست؛ زیرا در قرآن می‏خوانیم در روز قیامت پیامبر می‏فرماید: یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اِتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً ؛ «پروردگارا قوم من قرآن را مهجور گرفتند.» و نمی‏فرماید قرآن نزد قوم من مهجور بود و مهجور گرفتن با توجه و عمد است؟

8. آیا می‏دانید آیه وَ قالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اِتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً چه معنایی دارد:

الف. در پر خطر‏ترین دادگاه یعنی روز قیامت؛

ب. نزد عالی‏‏ترین قاضی یعنی خداوند؛

ج. از محبوب‏ترین و بالا‏ترین مقام هستی یعنی پیامبر؛

د. شكایت توسط كسی است كه مظهر رحمۀ للعالمین است؛

هـ . شكایت پدر از فرزند است؛ أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ‏ الْأُمَّة

و. شكایت حتمی است؛ چون با فعل ماضی آمده است؛ وَ قالَ الرَّسُولُ ...

ز. شكایت با استمداد از كلمه یا رب است؛

ح. شكایت از كسی است كه امید شفاعت از او داریم. وَیلٌ لِمَن كَانَ شُفَعَاءُهُ خُصَمَاءُهُ.

9. آیا می‏دانید

- بعضیها نمی‏توانند قرآن بخوانند!؟

- بعضی به غلط می‏خوانند!

بعضی كه می‏توانند درست بخوانند، نمی‏خوانند!

- بعضی كه می‏خوانند تدبّر نمی‏كنند!

- بعضی به آن عمل نمی‏كنند!

- بعضی قرآن را محور كار خود نمی‏دانند و در درسها و سخنرانیها و نوشته‏ها، به قرآن اولویت نمی‏دهند!

- بعضی قرآن را تنها برای مهریۀ عروس، بالای سر مسافر، سوگند یاد كردن، كتاب استخاره و امثال آن می‏خواهند!

10. آیا می‏دانید مثال ما مثال بیماری است كه به‏جای مصرف دارو، مشغول چیدن و تنظیم انواع قرصهاست؟

11. آیا می‏دانید مثال ما مثال مهمانی است كه به جای گوش دادن به سخنان صاحبخانه، به نقش و نگارِ در و پنجره توجه می‏كند؟

12. آیا می‏دانید گروهی به جای تدبّر در قرآن و پیام و الهام گرفتن از آن و عمل به آن، به سراغ حواشی آن می‏روند و بیش‏تر عمر خود را صرف مباحث علوم قرآن مانند محكم و متشابه، ناسخ و منسوخ، تأویل، شأن نزول، تاریخ كتابت، تاریخ ترجمه، تاریخ تفسیر، طبقات مفسرین، تفاوت كتب تفسیری و امثال این بحثها می‏كنند؟ (البته بعضی از این بحثها نظیر بحث اعجاز و بحث سلامت از تحریف، ضروری است؛ اما صرف بیش‏تر عمر به این علوم مانند كسی است كه به جای شنا در استخر، دور استخر می‏دود؟

13. آیا می‏دانید بعضی به‏جای بیان روح قرآن آنقدر به نقل اقوال می‏پردازند كه خود قرآن در آن اقوال گم می‏شود و بعضی آنقدر احتمالات متعددی را مطرح می‏كنند كه حتی محكمات قرآن، متشابه می‏شود؟

14.آیا می‏دانید بعضی وارد گود عرفان، بعضی وارد تحقیق مفصل روی لغات، بعضی در مقام نقل شأن نزولهای متعدد و بعضی قرآن را به دون توجه به روایات معتبر رسیده از اهل بیت تفسیر می‏كنند؟ در حالی كه خود قرآن به ما می‏فرماید: وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ؛ یعنی سخنان پیامبر را كه خود مستقیماً فرموده و یا به اهل بیت ارجاع داده، باید بگیریم و در روایات متواتر می‏خوانیم بین قرآن و اهل بیت هرگز جدایی نیست و اگر به هر دو تكیه كنید، هرگز گمراه نمی‏شوید؟

15. آیا می‏دانید در بسیاری از سخنرانیها، سهم تاریخ، تحلیل سیاسی، شعر و خواب و خطابه و روضه و امثال آن داده می‏شود؛ ولی سهم قرآن داده نمی‏شود، با اینكه خداوند به پیامبر می‏فرماید: سخنرانی تو باید دربارۀ بیان قرآن باشد؛ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِم ؟

16. آیا می‏دانید هزاران پایان‏نامه در علوم قرآن نوشته می‏شود، ولی این پایان نامه‏ها در دانشگاه‏ها بایگانی و جامعه از آن خیری نمی‏بیند؟

17. آیا می‏دانید در دانشگاه‏های قرآن و حدیث، سرفصلهای علوم قرآن كاربردی نیست و نیازسنجی نشده است؟

18. آیا می‏دانید تلاوت زیبا در مواردی به هنرنمایی تبدیل شده است؟

19. آیا می‏دانید در آموزش علوم صرف و نحو از آیات قرآن و روایات كم‏تر استفاده می‏شود؟

20. آیا می‏دانید فیلمهای كوتاهی با مضامین قرآنی نایاب است؟

21. آیا می‏دانید تفسیر ساده برای نوجوانان نایاب است؟

22. آیا می‏دانید بیان صحیح از قصه‏های قرآن برای نوجوانان نایاب است؟

23. آیا می‏دانید موقوفات برای قرآن كمیاب است؟

24. آیا می‏دانید نذر تلاوت قرآن نایاب است؟

25. آیا می‏دانید توجه به قرآن در نام «شبی با قرآن» مطرح می‏شود؟ آیا درست است كه بگوییم «شبی با اكسیژن» و یا «شبی با سلامتی»؟

26. آیا می‏دانید در بسیاری از حوزه‏ها و نزد بسیاری از مدرسین، تدبّر در قرآن درس جنبی است نه اصلی؟

27. آیا می‏دانید توجه به كتاب مخلوق، بیش از كتاب خالق است؟

28. آیا می‏دانید كه به آیه خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ عمل نكرد‏ ایم؟

29. آیا می‏دانید اگر كتاب آسمانی را به پا نداریم، خداوند لقب پوچی به ما داده است؟ قُلْ یا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ حَتَّى تُقیمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْكُمْ مِنْ رَبِّكُم‏ .

30. آیا می‏دانید كلمة «اقامه» در قرآن در چهار جا به كار رفته است:

أَقیمُوا الدِّین‏

أَقیمُوا الْوَزْنَ

أَقیمُوا الصَّلاةَ

وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِم.

31. آیا می‏دانید اگر ما كتاب آسمانی را بپا داریم، وضع اقتصادی ما بسیار خوب می‏شود؟ وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِم.

23. آیا می‏دانید باید تلاوت هر آیه‏ای، ایمان ما را زیاد كند؟ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً .

33. آیا می‏دانید تلاوت قرآن باید دل ما را بلرزاند؟ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُم‏.

34. آیا می‏دانید گروهی از جن همین كه برای اولین بار صدای قرآن را شنیدند، ایمان آوردند یَهْدی إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ  و دیگران را به پیروی از آن دعوت كردند یا قَوْمَنا أَجیبُوا داعِیَ اللَّهِ؛  ولی ما این همه قرآن شنیدیم، نه دلی تكان و نه ایمانی زیاد و نه اشكی جاری و نه رشدی اضافه و نه تبلیغی صورت گرفت؟

35. آیا می‏دانید قرآن ذكر است؛ إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْر و اعراض از آن زندگی نكبتی را به بار می‏آورد؛وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْكا !

36.آیا می‏دانید در قیامت بعضی شفاعتها برای بعضی مفید نیست؟ فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعینَ؛  ولی شفاعت قرآن حتما كارساز است؛ چنانچه رسول الله می‏فرماید: «فَعَلَیْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ‏ مُشَفَّعٌ» .

37. آیا می‏دانید قرآن كشتی بی‏سوراخ است؟ إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون؛ ‏ ولی در نقل تاریخ، احتمال دروغ است و در روایات نیز روایات جعلی زیاد است؟

38. آیا می‏دانید قرآن مثل دریا است كه هر كسی از آن بهره‏ای دارد؛ بعضی با نگاه، بعضی با شنا، بعضی با قایق‏رانی، و بعضی با غواصی. قرآن نیز این‏گونه است كه: «كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْیَاءَ عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِیَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِیَاءِ؛  كتاب خدا (قرآن) به‏چهار صورت است: عبارت و اشاره و لطیفه‏ها و حقایق. عبارت مخصوص عوام است. و اشاره مربوط به‏خواص است. و لطائف برای اولیاء است و حقایق مخصوص انبیاء.»

39. آیا می‏دانید عجایب قرآن قابل شمارش نیست؟ امیرالمومنین فرمود: «لَا تُحْصَى‏ عَجَائِبُه‏؛ عجایب آن به حساب نمى‏آید.»

40. آیا می‏دانید عجایب قرآن كهنه شدنی نیست؟ «لَا تَفْنَى‏ عَجَائِبُهُ‏؛ زایل نمى‏شود عجایب آن.»

41. آیا می‏دانید بزرگانی مانند ملاصدرا و فیض كاشانی و امام خمینی و بسیاری دیگر اقرار كرده‏اند كه چرا بیش‏تر عمر خود را صرف قرآن نكرده‏اند؟

42. آیا می‏دانید علمای ربانی، علمای قرآنی هستند؛ كُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ.

34. آیا می‏دانید قرآن نور است و كسی كه خودش نور ندارد، نمی‏تواند مردم را از ظلمات به نور دعوت كند؟

44. آیا می‏دانید كه عظمت ماه مبارك رمضان به روزه نیست؛ بلكه به نزول قرآن است؛ چرا که فرمود: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآن‏ و نفرمود: شهر رمضان الذی كتب فیه الصیام.

45. آیا می‏دانید در نمایشگاه كتاب توجه مردم به كتب تفسیری زیاد شده است؟

46. آیا می‏دانید عزیزانی كه مسیر سخنرانیهای خود را به سمت قرآن سوق داده‏اند، مخاطبین كمّی و كیفی بیش‏تری دارند؟

47. آیا می‏دانید پیامبر فرمود: هرگز نباید بین قرآن و اهل بیت جدایی باشد، بنابراین سزاوار است در كنار هر جلسۀ عزاداری یك جلسه قرآن هم باشد؟

48. آیا می‏دانید كه امام رضا فرمود: «اُمِرَ النَّاسُ بِالْقِرَاءَةِ فِی الصَّلَاةِ لِئَلَّا یَكُونَ الْقُرْآنُ مَهْجُوراً مُضَیّعا؛  نماز بر مردم واجب شد، تا قرآن از مهجوریت بیرون آید.»؟

سروران گرامی! باید به پا خیزیم و اگر غفلت یا تقصیر و قصوری بوده از خداوند عذر خواهی كنیم و از امروز قرآن را جدی بگیریم؟ خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ

نكاتی به نظر می‏رسد كه بیان می‏كنم، عزم و تصمیم با شما. ولی بدانیم اگر عزم نداشته باشیم مثل پدر خود، حضرت آدم قابل توبیخیم كه قرآن می‏فرماید: وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْما

همه به پا خیزیم و برای خدا و شادی دل پیامبر و چشیدن مزّۀ قرآن و چشاندن آن مزّه به دیگران، یك نهضتی ایجاد كنیم مثلا:

1. كسانی كه توان تدریس تفسیر دارند، تفسیر را وارد حوزۀ درسی خود نمایند؛ یعنی برنامه‏ریزی حوزه‏های علمیه به گونه‏ای باشد كه هر طلبه، حداقل در هر سال با یك جزء تفسیر آشنا شود؛

2. اهل منبر نیمی از سخنرانی خود را به بیان آیات قرآن اختصاص دهند؛

3. در همه روزنامه‏ها و مجلات ستونی برای فهم گوشه‏ای از آیات قرآن اختصاص یابد؛

4. صدا و سیما از قصه‏ها و آیات كوتاه با هنر و نمایش و یا از مثالهای قرآن با امكانات هنری خود بهره گیرد؛

5. آموزش و پرورش و دانشگاه، تفسیر آیاتی را كه هر روز با آن سر و كار داریم در متون كتاب درسی تزریق كنند؛

6. موضوعاتی كه برای همۀ مردم مورد نیاز است، از قرآن استخراج شود؛

7. اگر از تاریخ می‏گوییم، حوادث تاریخی قرآن را در اولویت قرار دهیم؛

8. اگر از اخلاق می‏گوییم، آیات اخلاقی قرآن را مطرح كنیم؛

9. اگر مثالی می‏زنیم یا تشبیه به كار می‏بریم، قرآن را فراموش نكنیم؛

10. اگر فضایل امیرالمؤمنین را می‏گوییم، آیاتی كه در شأن آن بزرگوار است، در اولویت قرار دهیم؛

11. اگر از حضرت مهدی و حكومت ایشان سخن می‏گوییم، از منابعی كه قرآن و مهدویت را بررسی كرده‏اند استفاده نماییم؛

12. در عزل و نصبها، قهر و صلحها، ارتباط و ترك روابط، انتخاب همسر، آیین همسرداری، انتخاب شغل، عبادات و سیاست، خطوط كلی اقتصاد، حقوق، مدیریت و هر رشته دیگر اول به‏سراغ قرآن برویم، بعد نهج البلاغه و روایات معتبر، بعد سیرۀ اهل بیت و در پایان از تجربه‏های تاریخی بزرگان استفاده كنیم. این آرزو آغازی است كه می‏توان از ماه رجب و شعبان و رمضان كمك گرفت، زیرا ماشینهایی كه هوا گرفته در سرازیریها روشن می‏شود و سرازیری عبادات و قرآن، ماه رمضان است.

در پایان، این نالۀ هدهدی بود نزد سلیمانها كه اگر سلیمانها توجه فرمایند، بُلْقیسهای دنیا به اسلام رو خواهند آورد؛ ولی اگر بگویند این هدهد، پرندۀ كوچكی است و حرف او الزام آور نیست، حركتی صورت نخواهد گرفت.

منبع: مجله مبلغان