تبیان، دستیار زندگی
سرطان ریه، با مرگ و میری بالغ بر صدها هزار نفر در سال گذشته ی میلادی، بیشترین میزان مرگ بر اثر سرطان را به خود اختصاص داد. تنها 18 درصد از افرادی که سرطان ریه...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی که باید درباره سرطان ریه بدانید

سرطان ریه، با مرگ و میری بالغ بر صدها هزار نفر در سال گذشته ی میلادی، بیشترین میزان مرگ بر اثر سرطان  را به خود اختصاص داد. تنها 18 درصد از افرادی که سرطان ریه در آن ها تشخیص داده شده، توانسته اند 5 سال بعد از اطلاع از آن زنده بمانند. اما پزشکان معتقدند که در حال حاضر روش های امیدبخش و جدیدی وجود دارد که انقلابی را در مبارزه با سرطان ریه و کمک به نجات جان بیماران فراهم آورده است. در اینجا به نکاتی اشاره شده است که پزشکان مایل هستند تا افرادی که خود و یا یکی از عزیزانشان  به این بیماری مبتلا هستند، بدانند.

صادق مظفری - بخش سلامت تبیان

سرطان ریه

درمان های جدید، امیدهای جدیدی هستند

به عقیده ی محققان سرطان ریه ای که امروزه با آن روبرو هستیم، همان سرطانی نیست که در گذشته با آن مواجه بوده ایم، زیرا روش های درمانی جدید با روش هایی که 10 سال پیش برای مبارزه با این بیماری استفاده می شده اند، بسیار متفاوت هستند. درمان های جدید که از جمله ی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- درمان های هدفمند بر پایه ی ساختار ژنتیکی برای شناسایی و حمله به تومور

- ایمونوتراپی که به فرد در مبارزه با سرطان کمک می کند

- پیشرفت روش های شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی

با سایر مراکز درمانی نیز مشورت کنید

به دلیل پیشرفت سریع روش های درمانی، مشورت کردن با مراکز تحقیقاتی بزرگ و یا بیمارستان های آموزشی می تواند مفید و با اهمیت باشد. علی رغم اینکه پزشک معالج تان می تواند بسیار ماهر باشد، اما به دلیل پیشرفت های سریع پزشکی ممکن است از آخرین داروهای تاییدشده اطلاعی نداشته باشد.

بیمار نیاز به حمایت از سوی خانواده، دوستان و اقوام دارد و نیازی نیست که مدام درباره ی بیماری او کنجکاوی و سوال شود

لذا محققان به افراد بیمار پیشنهاد می کنند تا قبل از شروع روند درمان، نظر سایر مراکز درمانی را نیز جویا شوند، زیرا بعد از شروع درمان، امکان بازگشت و انتخاب سایر راه های درمانی بسیار سخت و یا غیرممکن است.

تشخیص درست ممکن است کمی زمان ببرد

بسیاری از افراد بیمار در درمان بیماری خود عجله دارند و می خواهند قبل از اینکه بیماری به درستی تشخیص داده شود، به مبارزه با آن بپردازند. اما محققان معتقدند که مهم ترین نکته در بیماری سرطان، تشخیص مناسب میزان پیشرفت سرطان و میزان پراکندگی آن در بدن بیمار است تا بتوانند بهترین و موثرترین برنامه ی درمانی را در نظر بگیرند. همچنین ممکن است پزشک نیاز داشته باشد تا به بررسی ژنتیکی توده سرطانی بپردازد تا بتواند بهترین نوع درمان هدفمند را استفاده نماید. چیزی که ممکن است حتی بیش از دو هفته به طول بیانجامد.

دارو

موقع استفاده از مکمل ها محتاط باشید

دانشمندان در تلاش هستند تا بیماران را تشویق کنند از مصرف مکمل های مختلف خودداری کنند. مکمل ها ممکن است با داروهایی تجویزی پزشکان تداخل پیدا کنند، مخصوصا در درمان های هدفمند. لذا توصیه می شود بیماران قبل از استفاده از هر گونه مکملی، با پزشک معالج خود مشورت کنند.

درمان هدفمند ممکن است نیازمند تغییر باشد

محققان امیدوارند بتوانند با یافتن راه هایی، موفق به تخصصی سازی مبارزه با تومور در هر فرد شوند، اما هشدار می دهند که سرطان ریه ممکن است در مقابل این نوع درمان ها، از خود مقاومت نشان دهد. در درمان های هدفمند، ممکن است روند درمان پس از 8 تا 10 ماه متوقف شود. در این مرحله ممکن است بیمار نیازمند نمونه برداری مجدد باشد تا به این وسیله بتوان ویژگی های جدید تومور را شناسایی کرد و با داروهای جدید به درمان آن پرداخت.

حمایت خانواده به نحوی باور نکردنی، پر اهمیت است

بیمار نیاز به حمایت از سوی خانواده، دوستان و اقوام دارد و نیازی نیست که مدام درباره ی بیماری او کنجکاوی و سوال شود. فرد بیمار به دلیل تشخیص داده شدن سرطان در وی، با حجم بالایی از اضطراب و استرس مواجه است.

ابتلا به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری می تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض سایر مواد سرطان زا نظیر آلودگی هوا و مواد رادیو اکتیو باشد

نشانه های بیماری، روش های درمانی و روند درمان، همگی سبب اضافه شدن اضطراب ها و ایجاد شرایط بسیار سخت در بیمار می شود و کنترل و تسلط بیمار بر خودش را مشکل می کند.

شرکت در پژوهش های بالینی مفید است

تصور عامه بر این است که شرکت در پژوهش های بالینی سبب می شود تا از بیمار برای آزمایش داروها استفاده کنند، ولی این یک تصور نادرست است. به عقیده ی محققان، شرکت در پژوهش های بالینی سبب می گردد تا در جریان آخرین درمان های مربوط به سرطان ریه قرار بگیرید. اگر مایل به شرکت در این پژوهش ها هستید، از پزشک تان بخواهید تا در صورت امکان این مراکز را به شما معرفی کند.

غیر سیگاری ها هم به سرطان ریه مبتلا می شوند

10 تا 15 درصد از مبتلایان به سرطان ریه را افرادی تشکیل می دهند که هرگز سیگاری نبوده اند. ابتلا به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری می تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض سایر مواد سرطان زا نظیر آلودگی هوا و مواد رادیو اکتیو باشد. استعداد ژنتیکی هم می تواند عامل موثر دیگری در ابتلا به این سرطان باشد.

هر کسی باید سیگار را ترک کند

مصرف دخانیات دلیل ابتلای 85 تا 90 درصد از موارد سرطان ریه است. ترغیب افراد به ترک سیگار می تواند سبب کاهش چشمگیری در آمار مرگ و میر مبتلایان به این بیماری شود. البته برای مبتلایان به سرطان نیز بسیار مهم است که مصرف دخانیات را ترک کنند، زیرا این امر سبب بهبود روند درمانی و جلوگیری از تشدید بیماری شان می شود. همچنین کمک شایانی به حفظ سلامت افراد پیرامون شان خواهند کرد.

غربالگری می تواند سبب نجات زندگی افراد شود

متاسفانه تشخیص سرطان ریه، در بسیاری از موارد پس از پخش شدن آن در بدن انجام می شود. اگر در مراحل اولیه ی این بیماری، تشخیص صورت پذیرد، میزان امید به زندگی و شانس درمان آن تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.

انجام آزمایشات لازم در سنین 55 تا 80 سالگی برای همه ی افراد، خصوصا افراد سیگاری بسیار مهم و در عین حال قابل دسترس است. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که احساس می کنید نیازمند انجام آزمایش هستید، حتما هر چه زودتر این کار را انجام دهید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.