تبیان، دستیار زندگی
زندگی برای هر فرد دارای ویژگی ها خاص است و منحصر به خود او، و هر فرد باید توانایی تصمیم گیری برای چگونه گذراندن مسیر زندگی اش را داشته باشد. با یک مثال ساده آغاز می کنیم شما قصد جهانگردی دارید و چون به تمام مسیر ها اگاهی ندارید قبل از هر چیز برای خود نقشه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه ریزی مساوی با موفقیت

زندگی برای هر فرد دارای ویژگی ها خاص است و منحصر به خود او، و هر فرد باید توانایی تصمیم گیری برای چگونه گذراندن مسیر زندگی اش را داشته باشد. با یک مثال ساده آغاز می کنیم شما قصد جهانگردی دارید و چون به تمام مسیر ها آگاهی ندارید قبل از هر چیز برای خود نقشه ای تهیه خواهید کرد. حال اگر بخواهید برای زندگی خود بهترین مسیر را انتخاب کنید نیاز به این دارید که با شناخت روحیات و خواسته های خود بهترین نقشه راه را برای خود ترسیم کنید.

مرضیه ولی حصاری-بخش خانواده ی تبیان

برنامه ریزی مساوی با موفقیت

هدفت را بشناس

رسیدن به موفقیت یک فرایند گام به گام است و باید بر اساس یک رشته اصول ساده تنظیم شود. مهمترین اصل، انتخاب هدفی مشخص و ارزشمند برای زندگی است. هدف آن چیزی است که هر فرد علاقه مند است که با تمام وجود آن را به دست بیاورد و برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی فرو گذارد نمی‌کند. اگر نتوانیم اهداف خود در زندگی را بشناسیم در برنامه ریزی خود برای آینده قطعا اشتباه خواهیم کرد و آنگاه این شرایط و محیط پیرامون است که وضعیت را به ما تحمیل خواهد کرد.

شناخت خود

در حدیث از امیر المومنین علی (ع) آمده است که ایشان می فرمایند: «کسی که به امور غیر مهم بپردازد مسائل مهمتر را ضایع می‌کند.»(1)

مشغولیت انسان به امور کم اهمیت و پیش پا افتاده و بدون تناسب با شخصیت و اهداف فرد می‌تواند او را از رسیدن به امور مهمتر واساسی تر باز داد.

پس برای اینکه بتوانیم اهداف خود را بهتر مشخص کنیم و امور حاشیه ای نتواند مسیر ما را منحرف سازد قبل از هر چیز باید به توانایی‌ها، استعدادها و موقعیتی که در آن قرار داریم اشراف کامل داشته باشیم. در این برهه لازم است که ترس را از خود دور کرده انگیزه‌های خود را بسنجیم و برای کارهای خود اولویت بندی نمائیم تا بتوانیم به نحو بهتری اهداف خود را بشناسیم.

علم، عقل ، برنامه ریزی

پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند: «هر گاه کاری را انجام دادی از روی علم و عقل انجام بده و بر حذر باش از اینکه بدون برنامه ریزی و آگاهی انجام دهی.»(2)

عمر بزرگترین ثروت زندگی هر فرد است. شروع هر روز، هر ماه و هر سال می‌تواند بشارتی باشد برای کسانی که تا به این لحظه برنامه ریزی مناسبی برای زندگی خود نداشته‌اند. برنامه ریزی می‌تواند بلند مدت و یا کوتاه مدت باشد، شما می توانید برای لحظه، لحظه زندگی خود برنامه داشته باشید و که این لحظه هاست که زیر بنای موفقیت های بزرگ را می سازد و درکنار آن با یک برنامه ریزی طولانی مدت نقشه راهی را برای ماهها و سالهای پیش رو ترسیم نمایید..

راههای رسیدن به رویاها

شاید با خود فکر کنید این اهداف چیزی جز رویاء نیست اما باید نگاهتان را عوض کنید با یک برنامه ریزی منسجم می‌توانید ابن رویا‌ها را در آغوش بگیرید. اما با هر برنامه ریزی نمی توان به اهدافی مهم دست یافت بلکه باید ویژه گی هایی را مد نظر گرفت و بعد اقدام به برنامه ریزی کرد.

یک برنامه فردی

برنامه ریزی باید بر حسب خصوصیات جسمی و روحی و شرایط و امکانات موجود هر فرد باشد. هیچ شخص دیگری خصوصیات و اهداف شما را نداد و شناخت لازم نیز از توانایی های شما در او ایجاد نخواهد شد پس بهترین فردی که می‌تواند برای شما برنامه ریزی کند خودتان هستید. البته این مسئله به این معنا نیست که شما نیاز به مشورت و همفکری ندارید، مشورت کنید و از بقیه یاری بخواهید اما تصمیم گیرنده آخر خودتان باشید.

برنامه معقول

هیچ کار در برنامه ریزی برای زندگی خود جو گیر نشوید و فکر نکنید می‌توانید فراتر از توان خود فعالیت کنید. به طور مثال اگر قصد ادامه تحصیل را دارید باید برای این کار زمان کافی را مبذول کنید. شما هیچ گاه نمی‌توانید در عرض یک سال مدرک کارشناسی خود را بگیرید پس باید با عقل و منطق جلو بروید.

برنامه‌ای منعطف

حوادث غیر قابل پیش بینی در مسیر زندگی همه افراد وجود دارد. ممکن است اتفاق یا حادثه زندگی شما را دستخوش تغییر و تحول کند، و یا مسیر  اهدافتان را تغییر دهد. در این موقعیت ترس را از خود دور کنید اگر شما برنامه‌ای منعطف برای خود تنظیم کرده باشید می‌توانید با اهداف جدید و یا با وقفه زمانی به وجود آمده به خوبی کنار بیایید.

بازبینی اهداف

گاهی احتیاج است که شما اهداف خود را بازبینی کنید اگر چه برنامه ریزی خود را انجام داده باشید. اهداف زندگی می تواند دستخوش تغییر و تحول شود که با تغییر اهداف برنامه ریزی انجام شده نیز باید تغییر کند. اگر روزی احساس کردید در انتخاب اهداف خود اشتباه کردیده‌اید  بدانید هنوز دیر نشده اهدافتان را باز بینی کنید و اصلاحات لازم را در برنامه خود به وجود بیاورید.

کلام آخر

پس در این روزهای آخر سال بیایید تصمیم بگیریم که عمر خود را که بزرگترین هدیه خداوند به بندگانش است و آن را به ودیعه در اختیار ما نهاده را بیهوده هدر ندهیم و با یک برنامه ریزی درست و توکل که شاید بتوان گفت مهمترین و اساسی ترین اصل در یک برنامه ریزی موفق است سالهایی بهتر از سالهای گذشته پیش رو داشته باشیم.


منابع

1) غررالحکم، شماره 10944

2) بحارالانوار، ج 7، ص 110