تبیان، دستیار زندگی
بد   رییس واحد احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، خبر از تصحیح و انتشار اسراسر الخفیه (كامل‌ترین اثر فلسفی علامه حلی)، آثار شهید اول مجموعه مصنفات شهید ثانی در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كامل‌ترین اثر فلسفی علامه حلی به زودی انتشار می‌یابد

رییس واحد احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، خبر از تصحیح و انتشار اسراسر الخفیه (كامل‌ترین اثر فلسفی علامه حلی)، آثار شهید اول مجموعه مصنفات شهید ثانی در 14 جلد و آثار علامه شرف الدین و علامه بلاغی داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان به نقل از  رسا، حضرت حجت الاسلام ناطقی با اعلام این خبر افزود: در طول دوازده قرن تاریخ تألیف آثار اسلامی دانشمندان، محدثین، مفسرین و مورخین، آثار بسیاری را تألیف نموده‌اند كه طی این قرون بسیاری از آن‌ها بر اثر بی‌توجهی از بین رفته و بخشی هم كه تاكنون باقی مانده است به علت خطی بودن یا چاپ سنگی بدون تصحیح و تنقیح عموماً قابل استفاده نیستند.
وی هدف این واحد را تصحیح متون، نشر و ارایه آن‌ها به علاقمندان علوم اسلامی بیان كرد و اظهار داشت: در تلاش هستیم تا متون را آن‌گونه كه مؤلف مد نظر داشته، تصحیح و ارائه كنیم. گام نخست در این راه كتاب شناسی آثار از لحاظ موضوعی و روشی است تا جایگاه و اهمیت اثر در میان منابع مشخص شود كه در گام بعدی تلاش می‌شود تا بهترین نسخه یا نسخه‌های اثر برای تصحیح انتخاب و تهیه گردد.
وی با بیان این نكته كه هنوز در میان منابع و متون اصلی بسیاری از آثار را پیدا نكرده‌ایم گفت: تاكنون تعدادی از این منابع شناسایی شده‌اند و بلافاصله در مورد تهیه و تصحیح آن‌ها اقدام شده است.
حجت الاسلام ناطقی گفت: در مجموعه كتابخانه‌های كشور حدود پانصد هزار نسخه خطی نگه‌داری می‌شود كه با حذف مكررات آن حدود صد هزار عنوان اثر وجود دارد كه كار روی آن‌ها صورت نگرفته است.
رییس واحد احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به شناسایی و بررسی پنجاه اثر توسط كارشناسان این واحد ادامه داد: با وجود مشكلات تهیه نسخه‌های خطی و چاپ سنگی كه دارای غلط‌های بسیاری هم بوده‌اند با تلاش صورت گرفته تاكنون حدود صد جلد از این آثار منتشر شده‌اند كه بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار منتشر شده است.
وی مجموعه آثار موضوعی و موسوعه‌ای، كتاب شناسی و نسخه شناسی و تصحیح و تنقطح متون اصلی را سه محور عمده كاری این واحد در آینده عنوان كرد و گفت: در محور مجموعه آثار در تلاش هستیم تا در بخش‌های موضوعی و شخصیت‌ها كار را دنبال كنیم.
این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در محور كتاب شناسی و نسخه شناسی تلاش داریم تا فهرست‌های تخصصی برای گروه‌های محقق و متخصص در موضوعات مختلف منتشر كنیم و در محور تصحیح متون حدود 25 اثر تصحیح شده كه امیدواریم در آینده بتوانیم آثار بیشتری را به جامعه پژوهشی ارائه كنیم.