تبیان، دستیار زندگی
درست نمی دانیم باید نام بیابان به آن بدهیم یا ساحل! جای زیبایی در بندرلنگه است که با وجود آنکه ظاهری شبیه یک صحرای بزرگ و عمیق دارد، در نزدیکی دریاست.منطقه ای که از نظر موقعیت جغرافیایی بسیار عالی است. از یک طرف به دریا، از یک طرف به کوه و از طرفی دیگر به
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دمی در سایه کلوت های دلفریب «سایه خوش»

درست نمی‌دانیم باید نام بیابان به آن بدهیم یا ساحل! جای زیبایی در بندرلنگه است که با وجود آنکه ظاهری شبیه یک صحرای بزرگ و عمیق دارد، در نزدیکی دریاست.منطقه ای که از نظر موقعیت جغرافیایی بسیار عالی است. از یک طرف به دریا، از یک طرف به کوه و از طرفی دیگر به بیابان متصل است .آثار تاریخی و باستانی این  ناحیه نیز مانند سایر بندرها و شهرهای قدیمی ایران زیاد است.

فرآوری: علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

دمی در سایه کلوت های دلفریب «سایه خوش»

منطقه بیابانی «سایه خوش» در استان هرمزگان و در غرب روستایی به همین نام قرار گرفته است. روستای «سایه خوش» از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه  در 40 کیلومتری جنوب خمیر و 55 کیلومتری بندرلنگه قرار دارد. دسترسی به این منطقه از طریق جاده ارتباطی بندر لنگه به بندر عباس میسر است.

دمی در سایه کلوت های دلفریب «سایه خوش»

منطقه «سایه خوش» به دلیل مجاورت با خلیج فارس از سواحل بسیار زیبایی برخوردار است. ساحل مهتابی یکی از زیباترین این سواحل است.پیش از انقلاب ایران در این ساحل اسکله وجود داشت و افرادی در این ساحل زندگی می کردند.

اما چیزی که باعث زیبایی خاص این منطقه شده، کَلوت های خوش تراش آن است که بر اثر فرسایش باد و آب شکل گرفته اند و شمایل عجیبی به آن داده اند، که نمونه آن را در کمتر جایی از جهان می توان یافت.

دمی در سایه کلوت های دلفریب «سایه خوش»

وجود نخلستانهای فراوان در این منطقه که از دوره های گذشته به جا مانده است،بر زیبایی های این منطقه افزوده است. در گذشته مردم منطقه فصل گرما را در این نخلستان سپری می کردند.

روستای سایه خوش دارای قدمتی طولانی است. از آثار باستانی روستا می توان به «بندحسن» و «کاروانسرای صفوی» که محل استراحت کاروانیان بوده و امروزه استراحتگاه دامها شده اشاره کرد. این روستا دارای 25 آب انبار و حدود ۳۰۰۰ اصله نخل دیم است. شغل اغلب مردم روستا هم ماهی گیری، دامداری، پرورش میگو، کشاورزی و بازرگانی است.

دمی در سایه کلوت های دلفریب «سایه خوش»

از مناظر طبیعی روستا می توان به چشمه آبگرم «سایه خوش» اشاره کرد. این چشمه در مسیر جاده بندر خمیر به بندرلنگه قرار دارد و فاصله آن تا روستا در حدود ۴ کیلومتر است. مظهر چشمه در شکاف سنگهای آهکی مارنی و دردامن کوه جای دارد و آب آن در ردیف آبهای سولفات، کلسیم همراه با منزیم زیاد و کلر و سدیم گرم است.


منابع: کویرها و بیابان های ایران، لنگه نیوز