تبیان، دستیار زندگی
به اطرافم بدبین هستم هر حرفی را به خودم میگیرم و زود ناراحت میشم لطفا کمکم کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقت آن رسیده که عینک خوش بینی تان را بزنید

به اطرافم بدبین هستم هر حرفی را به خودم میگیرم و زود ناراحت میشم لطفا کمکم کنید.

مشاور: عطاریان - مرکز مشاوره تبیان
بدبینی

برای کاهش بدبینی و زودرنجی و افزایش مثبت اندیشی و بردباری، اول از همه باید تلاشهای جدی داشته باشید و حتما هم سعی کنید توصیه هایی که ارایه می شود را به دقت اجرایی کنید. فقط شکایت از مشکل کافی نیست برای دریافت درمان و سپس تلاش برای به اجرا گذاشتن آن است که ارزشمند است:

- كاملا به خود مطمئن باشید كه مى‏توانید روحیه خود را تغییر دهید؛ ولى براى نتیجه گیرى عجول نباشید؛ بلكه با خود فكر كنید باید حداقل یک‏ سال بر روى رفتارهاى خود كار كنید و اگر چنین نمودید، حتما پس از آن دگرگونى رفتارى خواهید داشت.

- از حساسیت بیش از حد در هر زمینه بپرهیزید.

- همواره در هر مساله‏اى، ابتدا از دیگران انتظار بدترین برخورد را داشته باشید و خود را براى تحمل آن آماده كنید. این مساله باعث مى‏شود برخوردهاى بهتر از مورد انتظار در شما ایجاد خشنودى نماید. در حالى كه اگر همیشه انتظار برخورد خوب داشته باشید، چه بسا نتیجه عكس خواهید گرفت.

- از تفریحات سالم و تقویت كننده اراده؛ مانند كوهنوردى، شنا، دو و پیاده‏روى و گردش در طبیعت و... نیز استفاده كنید.

- در تصمیم‏گیرى‏ها، حتى‏الامكان با افراد عاقل و پخته مشورت نمایید و از اقدامات عجولانه و مطالعه نشده بپرهیزید.

- بیشتر با افراد خوش خلق و غیر عصبى معاشرت كنید.

- به برخى رفتارها و حالاتى كه از افراد سر مى‏زند و شما را به عصبانیت دعوت مى‏كند، توجه نكنید؛ مثلاً اگر كسى با حرف ناروا شما را بر مى‏افروزد، از شنیدن و گوش سپردن به سخنان وى اجتناب كنید و حتى گوش ندهید یا محیط را ترک كنید. دیگر به گفته‏هاى او دقت و توجه نكرده و آنها را در ذهن خود مرور نكنید. نسبت به دیگر اعمال فیزیكى و رفتارهاى پرخاشگرانه و تحریک كننده نیز همین طور واكنش نشان دهید و راه بى‏توجهى و تغافل را پیش گیرید.

در تصمیم‏گیرى‏ها، حتى‏الامكان با افراد عاقل و پخته مشورت نمایید و از اقدامات عجولانه و مطالعه نشده بپرهیزید.

- سطح شناخت خود را با مطالعه و تفكر از زشتى، ناپسند بودن، غیرقابل جبران بودن اعمال پرخاشگرانه بالا ببرید؛ مثلاً روایات، آیات و داستان‏هایى را كه در مورد این نوع رفتارها و آثار آنها نوشته شده، مطالعه كنید و بعد در مورد آنها فكر كنید. حتى در برخى موارد به آثار رفتار تندى كه خود مرتكب آن شده‏اید، توجه نموده و آن عمل و زشتى آن را در ذهن خود مرور كنید؛ به گونه‏اى كه به یک حالت خود هشدارى از درون دست یابید و آثار فردى و اجتماعى و پیامدهاى حیثیتى آن عمل زشت را لحظه به لحظه در ذهن خود مرور نموده و قبح آن را براى خود بزرگ جلوه دهید تا از درون از آن عمل متنفّر شوید.

- براى توجیه رفتارهاى خلاف انتظارى كه از دیگران سر مى‏زند توجیه مناسب داشته باشید و آنها را مقصر تلقى نكنید تا موجب شود به خود اجازه عكس العمل بدهید مثلاً بگویید خودم از این فرد بدتر رفتار مى‏كنم او اشتباه گرفته مقصر نیست اشتباه من باعث رفتار نامناسب او شده است.

-  به نظرات و عقاید دیگران احترام قائل شوید و به دیده احترام به آنها بنگرید و حتى محترمانه با آنها رفتار كنید.

-  همیشه خودتان و رفتارتان را درست و صحیح تلقى نكنید و احتمال خطا در كارهاى خود را بدهید.

- سعى كنید به عنوان تمرین گاهگاهى با افرادى كه سلیقه آنها را نمى‏پسندید برخورد كوتاه مدت داشته باشید.

جهت مشاهده پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره اعتماد به نفس اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره از بخش اعتماد به نفس اینجا کلیک کنید.