تبیان، دستیار زندگی
چنانچه مایلید برای سفر نوروزی تان به جایی سفر کنید که باغ ها و عمارت های تاریخی فوق العاده زیبا را مشاهده کنید و زیبایی هایی که از همهمه و شلوغی به دور است و کمتر دیده شده را حس کنید، به خراسان جنوبی سفر کنید. فرهنگ متمایز، موسیقی محلی مقامی و رقص محلی خ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوروز گردی در باغ ها و عمارت های زیبای خراسان جنوبی +کلیپ تصاویر

چنانچه مایلید برای سفر نوروزی تان به جایی سفر کنید که باغ ها و عمارت های تاریخی فوق العاده زیبا را مشاهده کنید و  زیبایی هایی که از همهمه و شلوغی به دور است و کمتر دیده شده را حس کنید، به خراسان جنوبی سفر کنید. فرهنگ متمایز، موسیقی محلی مقامی و رقص محلی خراسان جنوبی ویژگی های فرهنگی خاص این خطه هستند که اگر خوش شانس باشید، در سفرتان به آن برمی خورید و کلی لذت می برید.

فرآوری: علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

نوروز گردی در باغ ها و عمارت های زیبای خراسان جنوبی

کلیپ جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی

در اینجا مهم ترین جذابیت های گردشگری این استان را هم به شما معرفی می کنیم که اگر تصمیمتان قطعی شد و به این مقصد بار سفر بستید، بدانید از کجاها بازدید کنید. در سفرتان حتما جای ما را هم خالی کنید.

عمارت و باغ اکبریه

مجموعه باغ اکبریه شامل چند عمارت است که در دوره قاجاریه و توسط شوکت الملک در دو طبقه ساخته شده است که به وسیله دالان های متعدد به یکدیگر راه دارند. در بخش هایی از این اتاق ها تزئینات گچی دیده می شود و بخش هایی از آن نیز فاقد هرگونه تزئین است.  وجود درختان بلند قامت کاج در دو طرف خیابان اصلی عمارت مرکزی این مجموعه بر زیبایی و طراوت باغ و نمای آن افزوده  است.این باغ با گسترش شهری بیرجند، اکنون در داخل شهر قرار گرفته و به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

نوروز گردی در باغ ها و عمارت های زیبای خراسان جنوبی

موزه مردم شناسی بیرجند(موزه باغ اکبریه)

این موزه، در طبقه همکف عمارت مرکزی اکبریه واقع شده است. از مهم ترین بخش های این موزه می توان به بخش مراسم عروسی، قالی بافی، پارچه بافی، سفالگری، عطاری، دستاسی و آهنگری که در قالب ۲۸ عدد مجسمه به نمایش گذاشته شده است، اشاره کرد. قدمت بعضی از اشیای این موزه مثل شیشه های عطاری، قیچی و شانه آرایشگر، وسایل کفاشی و ... به بیش از یک قرن می رسد. در اینجا مجموعه ای از غرفه های مورد علاقه مردم یعنی غرفه های مراسم عروسی، کشاورزی، سبدبافی، سفالگری، عطاری، کفاشی، آهنگری، حکیم باشی، سلمانی، نخ ریسی و پارچه بافی وجود دارد. نکته جالب توجهی که در جای جای این موزه به چشم می آید، زندگی ساده و بی تکلف مردم است.

نوروز گردی در باغ ها و عمارت های زیبای خراسان جنوبی

قلعه بیرجند

قلعه بیرجند بر بالای تپه ای طبیعی، در خیابان جمهوری اسلامی قرار دارد.این قلعه به شکل چهار ضلعی با چهار برج مدور در چهار گوشه و دو برج در دو ضلع غربی و شرقی بنا شده و دارای دو در ورودی است و حدود 2500 متر مربع مساحت دارد. بر اساس کاوش های باستان شناسی، این قلعه در دوره صفویه احداث و در عصر قاجار بازسازی شده است.

نوروز گردی در باغ ها و عمارت های زیبای خراسان جنوبی

باغ و عمارت شوکت آباد

باغ شوکت‌آباد در 10 کیلومتری شرق بیرجند، در کنار راه بیرجند - زاهدان در روستای شوکت‌آباد قرار دارد.

این باغ با وسعتی در حدود 5/8 هکتار در بستری کوهستانی قرار گرفته است و مربوط به دوره قاجار و از املاک امیر اسماعیل خان شوکت‎الملک بوده و به عنوان سکونتگاهی ییلاقی استفاده می‎شده است.این باغ دارای ورودی‎ها، عمارت اندرونی، فضاهای خدماتی، اصطبل، یخچال و برجهای نگهبانی است.

عمارت اصلی باغ در ضلع جنوبی و با محور شرقی ـ غربی بنا شده است. این عمارت دارای سه بخش حوضخانه، بخش مرکزی و اتاق های ضلع شرقی و غربی حوضخانه است. در حال حاضر از بخشی از این باغ به عنوان موزة تاریخ طبیعی و حیات وحش بیرجند استفاده می‌شود و بخشی دیگر به رستوران سنتی تغییر کاربری داده است.

نوروز گردی در باغ ها و عمارت های زیبای خراسان جنوبی

بند دره بیرجند

بند دره سدی تاریخی در ۵ کیلومتری انتهای خیابان مدرس بیرجند است که در میان رشته کوه جنوب این شهر به نام رشته کوه باقران واقع شده است.این سد بزرگترین سد کوهستانی شهر بیرجندِ است که در سال ۱۲۹۴ هجری قمری ساخته شده است و راه ارتباطی آن از بیرجند، از طریق خیابان پاسداران بیرجند امکان پذیرِ است.

نوروز گردی در باغ ها و عمارت های زیبای خراسان جنوبی

آرامگاه بوذرجمهر قائنی

مقبره بوذرجمهرقائنی، یکی از عرفای نامدار و شاعران قرون چهارم و پنجم قمری در  کیلومتری جنوب شهرستان قاین بر دامنه کوه ابوذر قرار دارد. تزئینات گچبری زیر گنبد آن از زیباترین بخش های این بناست . در کنار این بقعه هم درختی کهنسال با عمر 700 سال وجود دارد.

نوروز گردی در باغ ها و عمارت های زیبای خراسان جنوبی

آرامگاه ابن حسام خوسفی

آرامگاه شاعر برجسته شعر آیینی این دیار، ابن حسام خوسفی با گنبدی شبیه کلاه فرنگی در شهر خوسف در 36 کیلومتری غرب بیرجند، در حاشیه کویر احداث شده است.این بنا در کنار دیگر آثار طبیعی و تاریخی خوسف جلوه ای زیبا به شهر خوسف بخشیده است.

نوروز گردی در باغ ها و عمارت های زیبای خراسان جنوبی

قلعه فورگ

قلعه فورگ در روستای فورگ بخش مرکزی  شهرستان «درمیان» و در فاصله 90 کیلومتری شرق بیرجند و 10 کیلومتری شهر «اسدیه» قرار دارد.ساخت این قلعه در زمان نادرشاه با بهره گیری از سنگ، آجر، خشت، گچ، آهک و ساروج انجام شده است.

فضای داخلی آن از قسمت های مختلف نظیر محل زندگی خدمه، اصطبل، انبار مهمات و… تشکیل شده و به وسیله حصار قلعه و برج های مدور احاطه شده است.

نوروز گردی در باغ ها و عمارت های زیبای خراسان جنوبی

آبگرم معدنی فردوس

آبگرم معدنی شهرستان فردوس، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهرستان است که در فاصله حدود 20 کیلومتری شهر فردوس قرار دارد و به دلیل خواص طبی درمانی، سالانه پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است.

نوروز گردی در باغ ها و عمارت های زیبای خراسان جنوبی

روستای ماخونیک(روستای لی لی پوتی ایران)

روستای ماخونیک از توابع شهرستان سربیشه در ۱۴۲ كیلومتری شهرستان بیرجند قرار دارد. ماخونیک به دلیل کوتاهی قد مردمش به سرزمین لی لی پوتی های  ایران شهرت دارد. سبک زندگی مردم این روستا، معماری خانه ها، آداب و رسوم و باورهای عجیب و غریب و انزوای چندصد ساله اش، آن را به یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان مبدل کرده است.

بافت مسکونی روستا در دامنهٔ تپه و خانه‌ ها به طور فشرده‌ به‌ هم و در گودی زمین ساخته شده ‌اند. کف خانه حدود یک متر از سطح زمین پایین ‌تر است و دارای یک در کوتاه از تنه درختان است. برای رفتن به داخل خانه باید دولا شده و به زحمت خود را داخل خانه کرد. خانه های ماخونیک بسیار کوچک و هرکدام شامل یک اتاق ده یا دوازده متری هستند که با سنگ و خاک ساخته شده و سقف آن با شاخ و برگ درختان پوشیده شده است  و این خانه ها اغلب به جز یک در ورودی کوتاه ،هیچ منفذی رو به بیرون ندارند.

نوروز گردی در باغ ها و عمارت های زیبای خراسان جنوبی

سوغات

زعفران، زرشک، عناب،انار، آلو بخارا،سنجد، بادام کوهی، توت خشک، گردو، کشک سیاه، کشک زرد، کشک زیره ای، قره قروت، برگه هلو و قالی در نقشها، طرحها و رنگهای متنوع از سوغات بیرجند هستند.

صنایع دستی

انواع قلاب بافی ها، انواع محصول های حصیری، زیلو، پارچه های سوزن دوزی شده و قالی، صنایع دستی خراسان جنوبی را تشکیل می دهند.


منابع: همگردی،آسمونی،سیری در ایران، مهر