تبیان، دستیار زندگی
کلان شهرهای بزرگی همچون تهران، چند سالی می شود که پذیرای مهاجرین از شهرستان های مختلف کشور بوده است.مهاجرت بی رویه مردم از شهرستان های دور و روستاها به تهران، منجر به ایجاد مسائل متعددی شده است. همین امر موجب شده تا سیاست هایی در جهت مهاجرت معکوس، اعمال ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهاجرت معکوس به روستاها، ای کاش اتفاق بیفتد

کلان شهرهای بزرگی همچون تهران، چند سالی می شود که پذیرای مهاجرین از شهرستان های مختلف کشور بوده است. مهاجرت بی رویه مردم از شهرستان های دور و روستاها به تهران، منجر به ایجاد مسائل متعددی شده است. همین امر موجب شده تا سیاست هایی در جهت مهاجرت معکوس، اعمال شود.  با این حال، اگرچه هنوز پدیده مهاجرت های معکوس، جریان اجتماعی را ایجاد نکرده اما طبیعتا این اتفاق را برعکس مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگتر، می توان پدیده ای مثبت قلمداد کرد.

فرآوری: فاطمه ناظم زاده- بخش اجتماعی تبیان

مهاجرت معکوس به روستاها، ای کاش اتفاق بیفتد

مهاجرت به چه معناست؟

مهاجرت در لغتنامه به معنای جابه جایی بین نقطه های جغرافیایی است و معمولا در چشم مردم، بیشتر مهاجرت های خارجی به چشم می آید، در صورتی که مهاجرت های داخلی در یک کشور، سهم زیادی را تصاحب کرده اند. نکته مهمی که در کوچ مردم روستاها و شهرها به کلانشهرها وجود دارد، گسترش شهرنشینی و در نتیجه افزایش جمعیت در این کلانشهرهاست، به طوری که حتی نیروهای کار نیز در یک منطقه متمرکز شده و شاهد بیکاری در این منطقه نیز می شویم. درست مانند تهران که در طول روز، جمعیتش به 12 میلیون نفر می رسد و بخش زیادی از این رقم را حاشیه نشین ها و شهرهای نزدیک به تهران تشکیل داده اند که برای کار به تهران می آیند و در پایان روز به محل اقامت خویش برمی گردند. برعکس این ماجرا اما کوچ نیروهای انسانی به مناطقی کمتر از سطح کلانشهرهاست. کسانی که برای کسب درآمد به عنوان یک نیروی متخصص، راهی شهرستان ها و روستاهای بعضا دورافتاده نیز شده اند.

در سه سال اخیر حدود ۲۳ میلیارد تومان به دهیاری ها تزریق شده است که نسبت به گذشته جهش چشمگیری داشته است.

درواقع باید گفت اگر مهاجرت از روستا به شهر باعث نابودی تمدن های روستایی و حتی ازکارافتادن فعالیت های اقتصادی در این منطقه ها شد، کوچ افرادی که بتوانند این منطقه ها را دوباره رونق ببخشند، یک اتفاق بسیار خوب است.(1) درست مثل اتفاقی که در برخی از شهرهای صنعتی کشور افتاد و با احداث پالایشگاه ها و کارخانه ها از ظرفیت این مناطق و فضایی که درواقع بی استفاده مانده بود، به خوبی استفاده و بهره برداری شد.

سیاست دولت برای مهاجرت معکوس

طبق گزارشی که اخیرا در رابطه با سیاست دولت برای مهاجرت معکوس، عنوان شده، علی حیدری(فرماندار ابهر) در جریان افتتاح پروژه‌های شهرستان ابهر افزود: دولت تدبیر و امید به دور از شعارزده گی با حمایت از روستاها و توسعه زیرساخت ها در قدم اول، به دنبال تثبیت زندگی در روستاها و در مرحله دوم به دنبال مهاجرت معکوس به روستاها است.

حیدری، میزان مهاجرت به شهرها طی سال‌های اخیر را بسیار زیاد عنوان کرد و ادامه داد: در سه سال اخیر حدود ۲۳ میلیارد تومان به دهیاری ها تزریق شده است که نسبت به گذشته جهش چشمگیری داشته است.

وی راه سازی، پل سازی و آسفالت ریزی را از جمله اقدامات در حوزه توسعه زیر ساخت ها دانست و یادآور شد: ۸۸ درصد از روستاییان ما از گاز برخوردارند که ۵۰ درصد از آن در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است و با افزوده شدن ۱۱ روستای دیگر در آینده ای نزدیک این رقم به ۹۴ درصد خواهد رسید.

وی، میزان تجهیز مزارع ابهر به آبیاری نوین تا قبل از سفر ریاست جمهوری به استان رنجان را هزار و ۴۳۵ هکتار عنوان کرد و گفت: در شرایطی که کمبود آب کشاورزی از مشکلات شهرستان ابهرمی باشد، این رقم در سه سال اخیر به ۶ هزار و ۳۱۷ هکتار رسیده است.

دولت تدبیر و امید به دور از شعارزده گی با حمایت از روستاها و توسعه زیرساخت ها در قدم اول، به دنبال تثبیت زندگی در روستاها و در مرحله دوم به دنبال مهاجرت معکوس به روستاها است.

حیدری خرید تضمینی انگور را از برنامه‌های حمایتی دولت از کشاورزان و روستاییان بیان کرد و افزود: آمادگی حمایت از تولید داروهای گیاهی را در شهرستان ابهر داریم.

فرماندار ابهر با اعلام اینکه طرح های حوزه راه سازی، طی چند سال گذشته متوقف شده بود، تصریح کرد: تا سال ۹۲، ۲۵۲ کیلومتر راه روستایی آسفالت بوده که طی چند سال گذشته با رشد ۱۱درصدی، ۳۷ کیلومتر نیز به مقدار یاد شده اضافه شده است.(2)

آنچه مشخص است اینکه اگر چنین برنامه هایی به طور مداوم اجرا شوند و زمینه فعالیت در شهرستان ها و روستاها ایجاد شود، می توان به مهاجرت معکوس امیدوار بود که با تحقق این موضوع، عده ای از روستاییان ساکن در تهران، می توانند با داشتن شرایطی بهتر برای زندگی و فعالیت اقتصادی، به زادگاه های خویش بازگردند که این امر منافع بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

پی نوشت:

1-"مهاجرت معکوس باعث شکوفایی ملی می شود"، تی نیوز، 1395

2- "سیاست دولت؛ مهاجرت معکوس به روستاها"، جام جم، 1395

منابع: تی نیوز، جام جم