تبیان، دستیار زندگی
جشنواره فجر با همه ی فراز و نشیب هایش به اتمام رسید. تا آنجا که در خاطر دارم نه فقط این جشنواره که بسیاری از هماوردهایی که در کشور ما برگزار می شود، همواره با حاشیه های شوخی و جدی همراه بوده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدل لباس جشنواره که مانند الماس درخشید!

جشنواره فجر با همه ی فراز و نشیب هایش به اتمام رسید. تا آنجا که در خاطر دارم نه فقط این جشنواره که بسیاری از هماوردهایی که در کشور ما برگزار می شود، همواره با حاشیه های شوخی و جدی همراه بوده است و اخلاق حرفه ای ایجاب می کند که قضاوت در مورد حواشی را به متخصصان امر بسپاریم؛ اگرچه یقیناً به عنوان یک مخاطب کوچک سینمای ایران حق اظهار نظر برای همگان وجود دارد.

زینب عشقی_ بخش زیبایی تبیان

مدل لباس جشنواره که مانند الماس درخشید!

بنابراین کاری به حواشی این دوره ندارم، از بگو مگوهای افخمی و ایوبی روی آنتن زنده تا طعنه هایی که طرفین در اختتامیه به یکدیگر نثار کردند، بگیرید تا اشکالات جدی که متخصصان و اهل فن به داوری ها داشتند، همگی مسائل مهمی است که در جای خود نیاز به بررسی دارد.

آنچه که مرا بر آن داشت تا چند خطی بنویسم کار بسیار زیبایی بود که سید محمود رضوی انجام داد. او دختر خردسال خود را با حجاب برگزیده ی اسلامی به همراه خود روی سن آورد. شکی نیست که این حرکت آقای رضوی نه تنها حساب شده بود، بلکه پیام مهمی داشت.

از نظر خیلی ها لباس ساده و سیاه رنگ این بانوی کوچک، که حجاب برتر اسلامی در کشور ما شناخته شده، از تمام مدل های عجیب و غریب پوشش های بازیگران دیگر، برتر و بالاتر بود،‌ چرا که، جای احترام دارد ماهی زنده ای که خلاف جریان آب شنا می کند، آنهم در دریایی که همه مانند ماهی مرده، جریان آب می بردشان.

فرصت چند ثانیه ای که حداقل نیمی از مردم کشورت تو را می بینند، به گله گذاری، تشکر و خودنمایی خیلی ها می گذرد، اما عاقل کسی است که از این فرصت برای اثبات راه درستش و تلنگر به خیلی از به خواب رفته ها استفاده کند. مسئولیت شرعی که هر اهل فرهنگی دارد، فراتر از آن است که بتواند آن را تلف کند و رضوی کسی بود که از این تریبون به نحو احسن استفاده کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم و همچنین سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین آرای مردمی به فیلم «ماجرای نیمروز» اهدا شد.

سید محمود رضوی، تهیه کننده ی فیلم سینمایی ماجرای نیمروز، زمانی دختر کوچکش را با چادر روی سن آورد که در اکثر سایت ها، مدل های مانتو و پالتو و لباس بازیگران معروف، به پربازدیدترین مطالب تبدیل شده بود.

مدل های مانتویی که بعضا، نه تنها رنگ و بویی از حجاب اسلامی نداشتند، بلکه به عنوان یک پوشش معمولی هم نمی توان آنها را در نظر گرفت. تمام آنچه در خیابان های تهران، غیر عادی و در نگاه افراد، مذموم و ناپسند است را می توان در لباس های بازیگران در جشنواره مشاهده کرد.

در عکسی که چند وقت پیش از لباس های بازیگران خارجی در هنگام حضورشان در جشنواره هایشان به عمل آمده بود، مشخص بود، اکثرا لباس هایی رسمی و سنگین پوشیده بودند، در همان عکس چند تصویر از بازیگران ایرانی هم با تیپ های اجق وجقشان به چشم می خورد و در زیر آن سوالی بود که چه کسی فرهنگ اصیلتر و بالاتری دارد؟

البته انسان ها آزاد هستند و می توانند در چهار چوب قانون، هر لباسی که می پسندند را بپوشند، اما ناگفته نماند لباس افراد برگرفته از اعتقاد و افکارشان است، نمی دانم چرا شخصی که فرهنگ غنی و اصیل اسلامی ایرانی دارد، باید مانند پایین ترین و سبک ترین خواننده ها و بازیگران اروپایی در انظار ظاهر شود، وقتی خودشان با لباس های سنگین و رسمی روی صحنه می آیند!

این که کار درست را، کاری که بر گرفته از فرهنگ اصیل و اعتقاداتت زیبایت باشد را بر خلاف عده ای کثیر، که معلوم نیست به کجا می روند، انجام دهی، نشاندهنده ی استواری تو بر ایمانت به خداییست که می تواند جایگزین همه ی رنگ و لعاب های دنیا باشد.

مسلما برنده ی سیمرغ بلورین و زرین، اهداف مختلفی داشت، اما رضایت خدا بالاتر و بهتر از همه ی اهداف بشریست.

سید محمود رضوی این کار را انجام داد و ثابت کرد با یک گل می توان بهار آورد، در جوی که همه به دنبال زیباتر شدن و خوش تیپ تر شدن و شاید اجق وجق تر شدن هستند، می توان با تکیه بر آموزه های مذهبی، اصالت خود را حفظ کرد و دل به این همه رنگ های مصنوعی نداد.

از نظر خیلی ها لباس ساده و سیاه رنگ این بانوی کوچک، که حجاب برتر اسلامی در کشور ما شناخته شده، از تمام مدل های عجیب و غریب پوشش های بازیگران دیگر، برتر و بالاتر بود،‌ چرا که، جای احترام دارد ماهی زنده ای که خلاف جریان آب شنا می کند، آنهم در دریایی که همه مانند ماهی مرده، جریان آب می بردشان.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.