تبیان، دستیار زندگی

تغییراتی برای کاهش استرس

فقدان استرس در زندگی خستگی به دنبال می‌آورد، بنابراین استرس تا حدی مطلوب است. اما از آن جا که تعریف استرس، تنش زیاد روحی است که مانع پیشرفت فرد می‌شود، باید با آن مقابله کرد. در این جا هشت راه ساده برای ارتقای توانایی کنترل استرس را پیشنهاد می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اضطراب، استرس، کاهش استرس،

نگرانی را به یک فرآیند حل مسئله تبدیل کنید

نگرانی، فرآیند تصورات دردناک یا نتایجی فاجعه بار ،بدون برنامه ای موثر برای جلوگیری از آن است.برای یافتن راه حلی بالقوه برای دور زدن نگرانی ها تمرکز کنید. تمرکز بر روی شکست و تفکر در مورد موفقیت در تضاد هستند. کارشناسان تمرین های زیر را پیشنهاد می‌کنند:

ابتدا مشکل را تعریف کنید. برای مثال: من فشار کاری زیادی دارم چون پروژه های زیادی دارم که باید در یک ماه به پایان برسند.

ایده ای برای حل مشکل پیدا کنید

ایده ها را اینگونه ارزیابی کنید:

- یک ضربدر برای هر راه حلی که مناسب نیست قرار دهید. 

- در کنار ایده هایی که انجام دادنشان سخت است یک علامت سوال بگذارید.

- ایده هایی که می توانید هم اکنون انجام دهید را تیک بزنید و برای آن ها تاریخ تعیین کنید.

حالا شروع کنید. ایده هایی که با تیک مشخص کردید را طبق برنامه زمان بندی انجام دهید. سپس به سراغ ایده هایی که علامت سوال دارند بروید و از خود بپرسید: آیا الان می توانم این کار را انجام دهم؟

سپس سراغ دسته اول بروید. آیا این ایده ها واقعا غیرممکن هستند؟

محیط کار را سالم نگه دارید

رفتارهای بی ادبانه نه تنها موجب آزار ما می شوند بلکه منبع قابل توجه ایجاد استرس و اضطراب هستند. مطالعات نشان می دهد، خشونت و بی ادبی در محیط کار بر روی سلامت ذهن و جسم قربانی طعنه و بی محلی اثر منفی می گذارد. غافلگیری؟ افرادی که با این قربانیان نیز کار می‌کنند کمتر سالم اند. این می تواند ناشی از همکاری با فرد شاهد این خشونت ها و یا ترس از اینکه خودشان قربانی بعدی هستند باشد. پرورش یک محل کار مودب و با احترام می تواند استرس همه را به شدت کاهش دهد.

باغبانی و یا انجام یک جدول کلمات متقاطع و یا هر چیزی که طول می‌کشد و تمرکز می‌خواهد و ذهن شما را از استرس دور نگه میدارد بسیار کمک کننده است. این کار به ذهن و بدن فرد کمک می‌کند تا پس از یک استرس مزمن خود را بازسازی کند

خودتان را به چالش بکشید

اگر شما زمان تان را صرف نگرانی از آنچه که هنوز رخ نداده است می کنید، این استراتژی را برای کاهش اضطراب خود به کار بگیرید.

در پایان، از خودتان سوال کنید، بهترین اتفاقی که می تواند رخ دهد چیست چه من بخواهم و یا نخواهم؟ درمورد افکار و احساسات مثبت بیندیشید که تجربه متفاوتی از آن ها داشته اید.بعد از یک خواب شبانه ی با کیفیت و یک صبحانه ی سالم _دو عامل کاهش دهنده ی استرس که مادرها همیشه نگران آن هستند_نگرانی‌هایتان را یادداشت کنید. سپس از خودتان بپرسید: بدترین چیزی که می تواند برای من اتفاق بیفتد حتی اگر من می خواهم که برایم رخ دهد و یا نمی خواهم چیست؟

عمیق تر بیندیشید

افکار منفی همیشه مخوف نیستند. تا زمانی که نتیجه بخش هستند. برای مثال زمانی که فصل رویش گیاه فصل خشکی باشد می تواند فایده ای هم به دنبال داشته باشد زیرا سبب تشکیلی ریشه های عمیق تر برای جستجوی آب خواهد شد. به جای تمرکز بر فقدان بارندگی، ببینید آیا می توانید آن قدر ماهر شوید که به جست و جوی آب بروید؟

در تجربه هایتان به دنبال یک معنا و ارزش باشید که می تواند موقعیت های استرس زا را برایتان قابل تحمل کند.

ذهن تان را تحریک کنید

تحقیقات جدید بر روی مغزنشان می دهد که استرس مزمن در واقع می تواند باعث آسیب مغزی شود زیرا سلول های مغزی بازسازی را متوقف می‌کنند.خبر خوب؟ یک محیط محرک می تواند به درمان آسیب، با تقویت بازسازی سلول، منجر شود.

باغبانی و یا انجام یک جدول کلمات متقاطع و یا هر چیزی که طول می‌کشد و تمرکز می‌خواهد و ذهن شما را از استرس دور نگه میدارد بسیار کمک کننده است. این کار به ذهن و بدن فرد کمک می‌کند تا پس از یک استرس مزمن خود را بازسازی کند.

آیا می خواهید از استرس رها شوید؟ می توانید با انجام چند کار ساده استرستان را کاهش دهید. بررسی ها نشان داد که انجام کارهای ساده  ای در روز حتی راه رفتن می تواند تا 41 درصد استرس شما را نسبت به افراد غیرورزشکار کاهش دهد.

الهام بخش خود باشید

ممکن است بسیاری از ما داستان هایی از افرادی که توانسته اند از پس استرس شان بر بیایند شنیده‌ایم. این مهم است که یک گام به عقب برگردید و به موفقیت هایی که داشته اید نگاه کنید. این کار به شما کمک می‌کند که به خودتان بگویید: من به اندازه ی کافی از پس انجام بسیاری از کارها در گذشته بر آمده‌ام پس اکنون نیز می توانم.

مشکلات را با دیگران در میان بگذارید

تحقیقات نشان داده اند که درمان رفتاری کوتاه مدت گروهی به طور موثر به افرادی که به طور کلی تحت استرس بوده‌اند کمک می‌کند تا فشار خون و استرس را کاهش دهد. ساختار زندگی تان را طوری تنظیم کنید که روزانه از حمایت خانواده و دوستانتان بهره مند شوید. این کار به شما کمک میکند خلاقانه عمل کنید و در عین حال موثرترین راه برای کاهش استرس شماست.

چگونه از پس استرس بربیاییم؟

- آن را ارزیابی کنید: استرس ناشی از خواسته های درونی و تجربه ی درونی شما از چگونگی درک این خواسته ها است.

اگر نمی‌توانید شرایط را تغییر دهید، باید به سمت مقابله هیجان محور حرکت کنید. به این معنا که به جای حل مشکل، احساستان را نسبت به آن بهتر کنید

چگونگی پاسخ شما به استرس بستگی به آن خواهد داشت که چگونه داشته هایتان را بسنجید. داشته های داخلی و خارجی که می توانند در مواجهه با این بحران ها به شما کمک کنند. داشته های داخلی مانند اینکه "من این کار را بعد از ظهر می توانم انجام دهم" همچنین داشته های خارجی مانند" دوستانی که می توانند به من کمک کنند". این تسلط که شما توانایی مقابله دارید، از افزایش سطح استرس‌های شما جلوگیری می‌کند.

- تغییرش دهید: اگر داشته های شما کم است، باید قدم های محکمی را برای تغییر بردارید.

- با آن مقابله کنید: اگر نمی توانید شرایط را تغییر دهید، باید به سمت مقابله هیجان محور حرکت کنید. به این معنا که به جای حل مشکل، احساس تان را نسبت به آن بهتر کنید.

- از ان یاد بگیرید: برای استرس‌های مداوم و شدید، روش قبل کافی نیست. در استرس‌های بسیار شدید (مانند بیماری مزمن والدین)، در خودتان به دنبال یک ارزش بگردید تا بتوانید از پس استرس بر بیایید.پزشکان اغلب از برخی افراد این عبارات را می شنوند که : ما هرگز آرزو نمی کردیم این مشکل رخ دهد (بیمار شدن والدین)، اما این اتفاق تونست ما را به عنوان یک خانواده کنار هم جمع کرد." این نمونه ای از راه مقابله با استرس است" .


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.