تبیان، دستیار زندگی
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی، ظهر امروز 18 بهمن در جمع طلاب مدرسه علمیه امام رضا(ع) قم با گرامی داشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: امام علی(ع) می فرمایند «رَحَمَ اللهُ امرءً عَرَفَ مِن أین و فی أین و إلی أین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاخصه‌های طلبه تراز انقلاب اسلامی
آیت الله خاتمی

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی، ظهر امروز 18 بهمن در جمع طلاب مدرسه علمیه امام رضا(ع) قم با گرامی داشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: امام علی(ع) می فرمایند «رَحَمَ اللهُ امرءً عَرَفَ مِن أین و فی أین و إلی أین» به این معنا که «خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده و در کجا قرار گرفته و به سوی کجا می رود».

امام جمعه موقت تهران به تبیین واژه رحم الله پرداخت و گفت: این واژه می تواند اخبار یا انشاء باشد؛ اگر اخبار باشد چون مثل خبر است، احتمال صدق و کذب دارد؛ اگر انشاء باشد همانند دعا می شود و احتمال صدق و کذب در آن نیست.

وی به جایگاه روحانیت پرداخت و ابراز داشت: رضا خان سه هدف برای اسلام زدایی از ایران داشت؛ نخستین آن زدن روحانیت بود و از سال 1314 تا 1320 که انگلیسی ها خودشان رضا خان را بردند، همه حوزه های علمیه کشور تعطیل بود؛ نه تنها تعطیل بلکه حوزه های علمیه را تبدیل به مدارس دخترانه کردند، آن هم دخترهایی که بی حجاب بودند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری، دومین اقدام رضا خان را بی‌احترامی به علما و روحانیت دانست و گفت: رضاخان، عمامه را از سر تمامی روحانیان و علما برداشت؛ مگر پیرمردهایی که سنی از آن ها گذشته بود و اجازه اجتهاد از مراجع تقلید داشتند؛ همچنین به مبارزه با عزاداری سیدالشهدا(ع) پرداخت و به این مجالس حمله می کرد و همه را به شهربانی می برد و از آن ها تعهد می گرفتند که دیگر شرکت نکنند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تعریف می کرد، عاشورایی برا ین کشور گذشته که کسی جرأت نکرد در این میدان بزرگ فریاد یا حسین سر بدهد؛ سومین کار رضا خان مبارزه با عفت و حجاب بود و وحشیانه چادر از سر زنان و دختران می کشیدند؛ چادر آن ها را پاره کرده یا آتش می زدند و خدا می داند چند زن محجبه از این وضعیت سکته کرد.

آیت الله خاتمی، افزود: سال 1350 طاغوت سرمست از قدرت بود و تصمیم گرفت که در قم سینما بسازد و سینمای طاغوت هم کانون فحشا و ابتذال بود؛ مراجع قم پیغام دادند که قم شهر مذهبی است و خواهش می کنیم سینما نسازید؛ حضرت آیت الله خوانساری از تهران و حضرات آیات خویی، شاهرودی و حکیم از نجف اشرف پیام دادند که در قم سینما ساخته نشود؛ اما شاه حرف هیچ یک از مراجع را گوش نکرد و در خیابان امام قم سینما ساخت؛ سر انجام دو بچه مذهبی متدین سینما را منفجر کردند و پس از آن هم حضرت آیت الله مرعشی زمین آن را خرید و تبدیل به مدرسه علمیه کرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که در زمان پهلوی برای روحانیت جایگاهی قائل نبودند، تصریح کرد: آن زمان گذشت و شما در مدرسه علمیه قرار دارید و درس می خوانید که بین سال های 1350 تا 1353 بیش از 50 نفر از علمای این حوزه در تبعید و یا در زندان بودند؛ سال 1354 حضرت آیت الله مشکینی که به کاشمر تبعید شده بود برگشت و در ابتدای درس تفسیر خود گفت، پس از تعطیلی 1150 روزه، ادامه درس خود را آغاز می کنیم.

وی به نقش پر رنگ تبلیغی علما در تبعید اشاره و تأکید کرد: از حماقت های طاغوت تبعید علما بود، چرا که علما در شهرستان ها، امام جماعت بودند و سخنرانی می کردند و مردم به آن ها جذب می شدند؛ طاغوت بار دیگر جای آن ها را عوض می کرد و ماجرا تکرار می شد و همین روال ادامه داشت.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری پیروزی انقلاب اسلامی را عنایت خدای متعال دانست و گفت: خدای متعال به برکت مجاهدت های مخلصانه عنایت کرد و طاغوت سرنگون شد و مطمئن باشید جز عنایت خدا هیچ چیز نبود.

وی تصریح کرد: اگر استکبار می فهمید این انقلاب چه آینده ای پیدا می کند، مطمئن باشید که مداخله نظامی می کرد و مانع پیروزی انقلاب اسلامی می شد، هرچند طرح های ترور و دزدیدن امام راحل را در سر داشتند اما موفق نشدند؛ همچنین شب 22 بهمن که اعلام کودتای نظامی کرده بودند، امام خمینی(ره) متوجه توطئه آن ها شد و پیام دادند که مردم از ساعت 16 به خیابان ها بیایند.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: در پی این حکم امام راحل، آیت الله طالقانی با ایشان تماس گرفت و از صحت حکم مطلع شد؛ سپس از ایشان خواهش کردند که این حکم را لغو کنند؛ پس از خواهش های آیت الله طالقانی، امام راحل به وی فرموده بودند که «آقای طالقانی چه می دانی، شاید این دستور امام زمان(عج) باشد».

وی ادامه داد: بعدا مشخص شد که قرار بود آن شب کودتا شود و تمام چهره های تأثیرگذار روحانی و غییر روحانی را بکشند و جوی خون راه بیاندازند؛ پیش بینی می شد که یک میلیون نفر در این کودتا کشته شوند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: بنده سال 1354به قم آمدم و هر موقع از کنار پادگان منظریه می گذشتم در خواب و بیداری با خودم می گفتم، آیا می شود یک زمانی این قدرت در اختیار اسلام باشد؟؛ الحمدلله امروز این لطف شامل حال اسلام شده است.

وی با بیان این که به برکت عزت دین، روحانیت عزیز شد، اظهار داشت: امروز حرف اول را در این کشور یک عالم دینی می زند و ایشان می گفتند که افتخار می کنم که فرزند فیضیه هستم؛ سال 1360 در سمینار ائمه جمعه که در فیضیه قم برگزار شد، حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان امام جمعه تهران به این مراسم آمده بودند؛ یکی از بزرگان با عناوینی مثل دانشمند و عالم به ایشان خیر مقدم گفت و در پایان گفت که ایشان فرزند فیضیه هستند؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند از این عناوین، من به این آخری افتخار می کنم که فرزند فیضیه هستم.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این که امروز افتخار می کنیم که روحانیت به برکت دین عزت پیدا کرده است، بیان داشت: جاهایی مثل پادگان های نظامی که اجازه نمی دادند روحانیت پایش را بگذارد، پایگاه تبلیغ دین برای روحانیت شده است؛ امروز در تمام مراکز نظامی ما یک عالم دینی مستقر است و روحانیت در آن جایگاه شایسته تبلیغی حضور پیدا کرده است.

وی ابراز داشت: براساس تاریخ در روز 17 بهمن ماه دیروز شاه به میدان آستانه قم آمد و دید که روحانیت به استقبالش نیامدند، به آن‌ها توهین کرد و امام خمینی(ره) با شنیدن سخنان شاه، فرمودند که شاه با این جمله گور خودش را کند.

آیت الله خاتمی، دغدغه رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید را شکوفایی استعدادهای روحانیت دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب و همه مراجع تقلید به طلاب دل بسته اند؛ رهبر انقلاب فرمودند که شما برنامه ریزی کنید، آن هزینه ای که باید بکنم نهایت ندارد؛ ایشان با عشق و علاقه این کار را دنبال می کنند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب، مرکز خدمات برای وام دادن 10 هزار تومان به طلاب، دو ضامن بازاری می خواستند اما امروز مسکن مهر برای روحانیت در چند نقطه قم ساخته شده و روحانیت عزیز شده اند.

وی با تأکید بر این که مهمترین شاخصه روحانیت در آینده، انقلابی ماندن است، ابراز داشت: شما طلاب و روحانیون وارث عزت و عظمت هستید؛ طلبه تراز انقلاب اسلامی که شاکر انقلاب اسلامی است، چندین شاخصه مهم دارد.

امام جمعه موقت تهران به تشربح ویژگی های طلبه تراز انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: طلبه تراز انقلاب اسلامی خدا محور بوده و عشق به خدای متعال در بند بند وجودش است.

وی با اشاره به بیانات هفته گذشته رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: ایشان فرمودند که من برای دیگران گفتم حداقل باید 50 آیه از قرآن در روز بخوانند اما طلاب باید روزی حداقل یک جزء قرآن بخوانند؛ طلبه انقلابی چراغ معنویت در قلبش پر تلألؤ است و نوافل و نماز شب برای طلاب همانند اعمال واجب است.

آیت الله خاتمی ادامه داد: طلبه تراز انقلاب اسلامی تکلیف محور است؛ یک خط در میان درس خواندن در شأن طلبه تراز انقلاب اسلامی نیست؛ به دوستان بسیج هم این را گفته ام که درس نباید فدای برنامه های آقایان بشود بلکه برنامه های آقایان باید فدای درس شود و درس وجوب عینی است؛ امروز تکلیف درس خواندن است؛ ممکن است روزی تکلیف شما اداره یک مدرسه علمیه باشد یا قرار باشد یک مسؤولیت دینی داشته باشید، اما امروز تکلیف شما درس خواندن است.

وی با بیان این که طلبه تراز انقلاب اسلامی ولایت مدار است و در عرصه سیاسی به امر ولایت نگاه می کند، گفت: ولایت، حجت شرعی است؛ طلبه انقلابی می فهمد که این انقلاب به برکت هدایت به پیروزی رسیده است و تداوم 38 ساله انقلاب هم از همین رهگذر است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: شیاطین در پی آنند که حوزه را ابتدا به بی تفاوتی و آنگاه به ضدیت نسبت به ولایت بکشانند ولی به یاری خداوند این آرزو را به گور خواهند برد چرا که حوزه، انقلابی بوده، هست و خواهد ماند.

وی در پایان به طلاب قرآنی مدرسه علمیه امام رضا(ع) توصیه کرد: از شما قرآنی ها انتظار بیشتری است که با تهذیب، تحصیل و بصیرت جدی و بایسته، خورشید های فروزان جهان اسلام و تشیع شوید.

منبع: خبرگزاری رسا