تبیان، دستیار زندگی
می   معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز در جمع خبرنگاران گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به این دفتر، برای نظریه پردازی در حوزه مطالعات اسلامی به صورت رسمی آغاز به كار می‌كند. به گز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاح پژوهشگاهی برای نظریه پردازی در حوزه مطالعات اسلامی

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز در جمع خبرنگاران گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به این دفتر، برای نظریه پردازی در حوزه مطالعات اسلامی به صورت رسمی آغاز به كار می‌كند.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حجت الاسلام محمد تقی سبحانی در نشستی مطبوعاتی با بیان این مطلب، به بیان اهداف تأسیس این پژوهشگاه پرداخت و اظهار داشت: رویكرد بنیادی و نظری به حوزه مطالعات اسلامی با هدف گسترش علوم اسلامی به عرصه‌های جدید تولید نظریه در این حوزه و تلاش برای پیوند بین علوم اسلامی و علوم انسانی از جمله اهداف اصلی این پژوهشگاه است.
وی در مورد تحقیقات كاربردی این پژوهشگاه اظهار داشت: یكی از معضلات پژوهش در حوزه‌های علوم اسلامی كمبود تحقیقات كاربردی است كه بتوان به صورت عینی و عملی از آن‌ها در جامعه استفاده كرد. از این رو رویكرد دوم پژوهشگاه، تحقیقات و پژوهش‌های علوم اسلامی كاربردی است كه با ارتباط با دستگاه‌های اجرایی و شناخت نیاز آن‌ها و همچنین مشكلات موجود در جامعه در دو عرصه اجتماعی، فرهنگی و روان شناختی تربیتی به تحقیق و پژوهش خواهیم پرداخت.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار رسا در مورد چگونگی اجرای رهنمود رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز از فعالیت‌های پژوهشی موازی در مؤسسات حوزوی گفت: یكی از برنامه‌ها، تدوین برنامه پژوهشی و فعالیت‌ها در هشت تا ده سال آینده است كه پس از نهایی شدن در اختیار دیگر مؤسسات پژوهشی حوزه قرار می‌گیرد تا با آگاهی از فعالیت‌های این پژوهشگاه، از فعالیت‌های موازی در آن موضوع پرهیز شود.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال حاضر دارای سه پژوهشكده به نام‌های «علوم سیاسی»، «فلسفه و كلام»، «فقه و حقوق» می‌باشد كه اكثر آن‌ها در وزارت علوم، تحقیقات، فناوری به ثبت رسمی رسیده است.
گفتنی است مراسم افتتاحیه پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، پنجشنبه صبح همزمان با جشنواره آیین و خرد در ساختمان این پژوهشگاه واقع در خیابان معلم برگزار می‌شود.