تبیان، دستیار زندگی
امّ سلمة می گوید: «هرگاه فاطمه (سلام الله علیها) خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می رسید، حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به پا بر می خواست و دخترش را می بوسید و به او خوش آمد می گفت و دستش را می گرفت و در جای خود می نشاند. راز خود را با او در میان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمی از اقیانوس پربرکت بانوی عصمت و طهارت!!

امّ سلمة می گوید: «هرگاه فاطمه (سلام الله علیها) خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می رسید، حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به پا بر می خواست و دخترش را می بوسید و به او خوش آمد می گفت و دستش را می گرفت و در جای خود می نشاند. راز خود را با او در میان می گذاشت و در انجام کارها با او مشورت می کرد».

فرآوری: آمنه اسفندیاری ـ بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

حضرت زهرا سلام الله علیها

توصیف شان و منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها کاری است که کلام خدا آن را به خوبی انجام داده است. آیه ی تطهیر و مباهله و سوره کوثر شخصیت پاک او را به خوبی می نمایاند. جایی که سوره ی کوثر او را خیر کثیر می خواند دیگر ما چه حرفی برای گفتن داریم.

نوشتاری که پیش رو دارید قطره ای از اقیانوس عظیم صفات آن بزرگوار است که ما فقط به حکم اینکه در زمره ی مروجین فرهنگ اهل بیت علیهم السلام قرار گیریم آن را پیشکش شما می کنیم:

زهد فاطمه (سلام الله علیها)

از زهد و پارسائی فاطمه (علیهاالسلام) اینكه : روزی پیامبر (صلی الله علیه وآله) دید فاطمه (علیهاالسلام) آنچه داشت در راه خدا به مستمندان داد، فرمود: خاندان محمد (صلی الله علیه وآله) را با دنیای مادی چه كار؟ كه ایشان برای آخرت آفریده شده اند، اگر دنیا به اندازه پر مگسی ارزش داشت ، خداوند یك جرعه آب به كافر نمی داد. در این هنگام پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود: فداها ابوها: پدرش به قربانش باد.

احترام به همسر، رعایت حقوق همسر، همسردوستی، فرزنددوستی، سختکوشی در کار خانه، تبدیل خانه به مدرسه، تبدیل بخشی از خانه به مسجد و عبادتگاه، برنامه ریزی در کار خانه، رعایت حق خدمتکار، آموزش قرآن و اخلاق به خدمتکار از ویژگی های حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود

مقید بودن به آداب اسلام

از مستحبات نماز آن است كه انسان بوی خوش به بدن و لباسش بزند و با لباس پاكیزه نماز بخواند و با احترام و وقار برای عبادت خدا مشغول شود. لحظات آخر عمر حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود چند لحظه ای به اذان مغرب باقی مانده بود نزدیك بود كه وقت نماز فرا رسد، فاطمه (سلام الله علیها) به اسماء بنت عمیس فرمود عطر مرا بیاور سپس وضو گرفت و در این هنگام كه می خواست نماز بخواند، حالش منقلب شد، سرش را به زمین نهاد، به اسماء گفت : كنار سرم بنشین ، هنگامی كه وقت نماز فرا رسید، مرا بلند كن تا نمازم را بخوانم ، اگر برخاستم كه چیزی نیست و اگر برنخاستم شخصی را نزد علی (علیه السلام) بفرست تا خبر فوت مرا به او بدهد.اسماء میگوید: وقت نماز فرا رسید، گفتم : الصلاة یا بنت رسول الله : ای دختر رسول خدا وقت نماز است جوابی نشنیدم ، ناگاه متوجه شدم كه حضرت زهرا (سلام الله علیها) از دنیا رفته است براستی باید از زهرای اطهر (سلام الله علیها) درس پاكیزگی و مقید بودن به آداب اسلام را آموخت در آن حال ، لباس نمازش را پوشید و بوی خوش استعمال كرد تا نماز بخواند و قبل از وقت خود را آماده نماز كند.

پیامبر (صلی الله علیه و اله) به فاطمه (سلام الله علیها) کمک می کند!

رسول خدا (صلی الله علیه و اله) به منزل حضرت علی وارد شد، او را دید که همراه فاطمه (سلام الله علیها) مشغول آسیاب کردن هستند، پیامبر فرمودند: «کدامیک خسته تر هستید؟» حضرت علی علیه السلام عرض کرد: «فاطمه ای رسول خدا!»

پیامبر (صلی الله علیه و اله) به فاطمه (سلام الله علیها) فرمودند: «دخترم برخیز» و فاطمه برخاست و پیامبر (صلی الله علیه و آله) به جای او نشست و با علی (علیه السلام) در آرد کردن دانه ها یاری فرمود. (بحار، ج43، ص50 و 51، بیت الاحزان، ص21)

بنابراین احترام به همسر، رعایت حقوق همسر، همسردوستی، فرزنددوستی، سختکوشی در کار خانه، تبدیل خانه به مدرسه، تبدیل بخشی از خانه به مسجد و عبادتگاه، برنامه ریزی در کار خانه، رعایت حق خدمتکار، آموزش قرآن و اخلاق به خدمتکار از ویژگی های حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود چنان که تبدیل خانه به سنگر جهاد و مبارزه بر علیه ستمگران و دفاع از ولایت را در راستای وظایف خویش می دانست.

بیاییم تا با مغتنم شمردن فرصت این ایام بیش از پیش از برکات و آثار وجودی آن حضرت بهره مند شویم و با کمک از شخصیت معنوی آن عزیز بزرگوار به درگاه ایزد منان توسل جوییم که به فرموده ی پیامبر عظیم الشان اسلام تنها راه رستگاری تمسک جستن به قرآن و دامان پاک اهل بیت علیهم السلام است.

همچنین توجه به دعا در حق همسایه و قانع بودن به خانه اجاره ای در اول زندگی و ایجاد روحیه عبادت و انفاق گروهی و خانوادگی در بین اعضا و و رعایت تفاهم با همسر و قبول مسئولیت شخصی در تربیت فرزندان و تقسیم کار در امور خانه و مشورت در امور و بردباری و تحمل فقر خانوادگی و مشکلات خانوادگی و فرمان پذیری از همسر از اخلاق و روحیات خاص حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود حتی رسیدن به انواع موفقیت های خانوادگی و سرودن شعر برای شوهر و فرزندان و پدر. نیز از اخلاق خانوادگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) می باشد.

سخن آخر:

بیاییم تا با مغتنم شمردن فرصت این ایام بیش از پیش از برکات و آثار وجودی آن حضرت بهره مند شویم و با کمک از شخصیت معنوی آن عزیز بزرگوار به درگاه ایزد منان توسل جوییم که به فرموده ی پیامبر عظیم الشان اسلام تنها راه رستگاری تمسک جستن به قرآن و دامان پاک اهل بیت علیهم السلام است.


منابع:

داستان صاحبدلان / محمد محمدی اشتهاردی

داستانهای شنیدنی از چهارده معصوم(علیهم السلام)/ محمد محمدی اشتهاردی

سایت اندیشه قم

سایت حوزه

سایت شفاف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.