تبیان، دستیار زندگی
بیماری ویتیلیگو که با عنوان لک و پیس نیز شناخته شده است؛ به صورت لکه های کمرنگ یا بی رنگ به نسبت رنگ طبیعی پوست است و گاهی در پوست های تیره به رنگ سفید مشاهده می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش تغذیه در درمان بیماری ویتیلیگو

بیماری ویتیلیگو که با عنوان لک و پیس نیز شناخته شده است؛ به صورت لکه های کمرنگ یا بی رنگ به نسبت رنگ طبیعی پوست است و گاهی در پوست های تیره به رنگ سفید مشاهده می شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

ویتیلیگو

علت پدید آمدن لک های پوستی در بیماری ویتیلیگو، از دست رفتن پیشرونده سلول‌های رنگدانه پوست (ملانوسیت ها) و مشکل در عملکرد آن‌ها است که می تواند نواحی مختلف بدن از جمله: آرنج ها، دور دهان، دور چشم، گردن، ناحیه پشت بدن و ... را درگیر کند.

محققان علت اصلی بیماری ویتیلیگو را حمله سیستم ایمنی بدن فرد به سلول‌های ملانوسیت و در نتیجه آن نقص و از بین رفتن تعدادی از آن‌ها که معمولاً پیش رونده است دانسته اند. آفتاب سوختگی بسیار شدید و زمینه ژنتیکی نیز می تواند از عوامل تشدید بیماری ویتیلیگو باشد.

درمان بیماری ویتیلیگو

درمان بیماری ویتیلیگو ممکن است طولانی و نیاز به صبر شما داشته باشد. در این زمینه درمان‌های خانگی نیز می تواند به سرعت درمان شما کمک کند.

تمرینات یوگا و مدیتیشن یک راه درمان بیماری ویتیلیگو

استرس و اضطراب یکی از عواملی است که در تشدید بیماری های پوستی نقش مهمی دارد. برخی از تحقیقات حاکی از آن است که استرس نقش مهمی در تشدید این لکه های پوستی در بیماری ویتیلیگو دارد؛ تا حدی که کنترل استرس با تمرین هایی از جمله یوگا و مدیتیشن از شدت بیماری ویتیلیگو می کاهد.

کمبود ماده معدنی روی و بیماری ویتیلیگو

برگ درخت گیاه جینکوبیلوبا خواص درمانی بسیاری دارد و به عنوان دارو استفاده می شود که در درمان بیماری ویتیلیگو نیز مؤثر است. این گیاه سبب فعالیت مجدد سلول‌های رنگدانه ساز در پوست آسیب دیده می شود

کمبود مواد معدنی ضروری در بدن موجب بروز بسیاری از عارضه های پوستی می شود. یکی از راه های کنترل بیماری ویتیلیگو، بررسی کمبودهای غذایی احتمالی و رفع این نوع سوء تغذیه است. یکی از مواد معدنی در درمان بیماری ویتیلیگو؛ روی است. بنابراین استفاده از منابع غذایی غنی از روی می تواند این وضعیت را تا حد مناسبی بهبود بخشد. مصرف گوشت قرمز و مرغ، حبوبات، آجیل و مغز دانه ها، غلات را افزایش دهید و در صورت نیاز از مکمل های غذایی روی استفاده فرمایید.

زیره سیاه درمانی مؤثر برای بیماری ویتیلیگو

زیره سیاه به عنوان دانه سیاه نیز شناخته می شود و به طور سنتی در درمان بسیاری بیماری های پوستی استفاده می شده است. این ادویه یکی از بهترین درمان‌ها برای بیماری ویتیلیگو شناخته شده است.

یکی از راه های استفاده از این دانه سیاه برای درمان بیماری ویتیلیگو استفاده از روغن آن در مناطق آسیب دیده پوست است.

راه دیگر خرد کردن دانه های زیره سیاه است که به صورت پودر در آید و سرکه را با آن مخلوط کنید تا خمیری مانند شود. این خمیر را به طور منظم روی پوست بگذارید تا نتایج خوب آن را مشاهده فرمایید.

روغن بادام هندی یکی از بهترین راه های درمان بیماری ویتیلیگو

از بهترین درمان‌های بیماری ویتیلیگو استفاده از روغن بادام هندی (occidentale Anacardium) است. برای این کار لازم است روغن بادام هندی را از آن استخراج کرده و هر روز نقاط درگیر با ویتیلیگو را با آن به خوبی ماساژ دهید تا به خوبی جذب پوست شود و نتایج مثبت آن را شاهد باشید.

روغن بادام هندی

زنجبیل مناسب در درمان خانگی بیماری ویتیلیگو

زنجبیل خواص دارویی بسیار زیادی در زمینه بیماری ها داراست. زنجبیل با توجه به خواص آنتی اکسیدانی بسیار بالایی که دارد در بسیاری از درمان‌های خانگی و همچنین بیماری ها از جمله بیماری ویتیلیگو مورد استفاده است. برای استفاده از زنجبیل در درمان بیماری ویتیلیگو یک قطعه تازه از زنجبیل را با لیموترش و آب ترکیب کنید و آن را دو بار در روز مصرف کنید.

همچنین شما می توانید خمیر زنجبیل یا قطعه ای از آن را بر روی پوست که دچار تغییر رنگ بر اثر بیماری ویتیلیگو شده، ماساژ دهید.

آب کلم درمان مؤثر برای بیماری ویتیلیگو

آب کلم شامل ترکیبات فنلی است و برای درمان بیماری ویتیلیگو موفق بوده است. برای استفاده از کلم در بیماری ویتیلیگو، مقداری از آن را در آب جوش بپزید و از آب آن برای شستشو نواحی درگیر استفاده فرمایید.

برگ ریحان مؤثر در درمان بیماری ویتیلیگو

ریحان یک گیاه مقدس و شفابخش در بیماری ها است و سال ها قبل از آن در درمان بیماری های پوستی و جلوگیری از پیری پوست استفاده می شده است. برگ ریحان در درمان بیماری ویتیلیگو نیز کاربرد دارد. آب برگ ریحان را گرفته و آب لیموترش به آن اضافه کنید. از این ترکیب به طور منظم استفاده فرمایید تا به نتایج مثبتی دست یابید.

برگ های گیاه جینکوبیلوبا در درمان بیماری ویتیلیگو

گاهی از ظروف مسی مطمئن برای میل کردن غذا استفاده فرمایید زیرا کمبود مس در افراد مبتلا به بیماری ویتیلیگو گزارش شده است

برگ درخت گیاه جینکوبیلوبا خواص درمانی بسیاری دارد و به عنوان دارو استفاده می شود که در درمان بیماری ویتیلیگو نیز مؤثر است. این گیاه سبب فعالیت مجدد سلول‌های رنگدانه ساز در پوست آسیب دیده می شود. برای چنین تأثیر رضایت بخشی در درمان بیماری ویتیلیگو فقط قطره ای از عصاره آن را بر روی قسمت های درگیر با بیماری سه بار در روز بچکانید.

گیاه خلین (khellin یا khella) معجزه ای در درمان بیماری ویتیلیگو

خلین یک درمان مؤثر در این بیماری است و بیشتر افرادی که از این گیاه برای درمان بیماری ویتیلیگو استفاده کرده اند، بهبودی یافته اند. در مورد دوز مصرفی مناسب این گیاه حتماً با یک متخصص مشورت فرمایید.

عسل درمانی درمانی کاربردی در بیماری ویتیلیگو

عسل درمان بسیاری از بیماری ها در سنین مختلف است که البته در یک سال اول زندگی کودک توصیه به مصرف آن صحیح درست نیست. مصرف روزانه یک قاشق چای خوری عسل خام و طبیعی نتایج خوبی در زمینه بیماری ویتیلیگو خواهد داد. روش دیگر آن است که از عسل در منطقه آسیب دیده استفاده کنید و حداقل سی دقیقه بر روی آن باقی بماند. بعد از آن پوستتان را با آب گرم به آرامی بشویید.

چند توصیه تغذیه ای در بیماری ویتیلیگو

* هویج یکی از سبزیجاتی است که مصرف آن در بیماری ویتیلیگو توصیه می شود، در میان وعده های خود آب هویج و یا همراه با غذا هویج پخته میل فرمایید.

* مصرف انار به صورت کامل و البته همراه با گلپر می تواند در درمان بیماری ویتیلیگو مؤثر باشد.

انار و گلپر

* مصرف ویتامین سی، بتاکاروتن و اسیدفولیک در بیماری ویتیلیگو به میزان مورد توصیه توسط کارشناس تغذیه توصیه می شود، زیرا کمبود آن در بیماران مبتلا دیده شده است.

* گاهی از ظروف مسی مطمئن برای میل کردن غذا استفاده فرمایید زیرا کمبود مس در افراد مبتلا به بیماری ویتیلیگو گزارش شده است.

* داشتن آرامش یک اصل مهم در کنترل بیماری ویتیلیگو است، از دم‌نوش‌های آرام‌بخش با مزاج گرم (در طب سنتی مصرف زیاد غذاهای سرد از علل این بیماری است) استفاده فرمایید.

* مصرف عسل و سیاه‌دانه آسیاب شده به نسبت یک به دو هر روز صبح نیز توصیه می شود.

* رعایت یک رژیم مناسب برای پاکسازی بدن و کبد می تواند در بهبود بیماری ویتیلیگو مؤثر باشد.


منابع:

آیا مواد غذایی می توانند در درمان بیماری ویتیلیگو موثر باشند(١)، آوای سلامتی، ٩٥

آیا مواد غذایی می توانند در درمان بیماری ویتیلیگو موثر باشند (٢)، آوای سلامتی، ٩٥

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.