تبیان، دستیار زندگی

تغذیه سالم، سفر به سلامت

غذا خوردن در بین راه و در مناطقی که شناخت درستی از وضعیت بهداشتی آن ندارید می تواند شما را به دردسر بیندازد و سفرتان را خراب کند. اما با رعایت نکاتی ساده و عزیمت با آمادگی کامل می تواند سفری به یادماندنی را برایتان به ارمغان بیاورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذای سالم
نوروز در راه است. یک سال دیگر را نیز پشت سر گذاشتیم. خیلی ها آماده سفر هستند تا سال جدید را با تجربه هایی جدید آغاز کنند. البته هنوز هوا کمابیش سرد است و باید مراقب جولان باکتری ها باشید. علاوه بر این غذا خوردن در بین راه و در مناطقی که شناخت درستی از وضعیت بهداشتی آن ندارید می‌تواند شما را به دردسر بیندازد و سفرتان را خراب کند. اما با رعایت نکاتی ساده و عزیمت با آمادگی کامل می تواند سفری به یادماندنی را برایتان به ارمغان بیاورد. در این مطلب شما را با اصول تغذیه درست و باید و نبایدهای آن بیشتر آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

مراقبت را از قبل سفر شروع کنید

بروز مشکلات گوارشی از جمله مسائل رایج در هر سفری است. بنابراین برای پیشگیری از این دست مشکلات لازم است که چند روز و حتی چند هفته قبل از شروع سفر مراقبت بیشتر از دستگاه ایمنی را شروع کنید. برای این کار توصیه می شود که روزانه پروبیوتیک میل کنید. این باکتری های خوب به حفظ سلامت فلور روده کمک کرده و از بروز عفونت ها و مشکلات گوارشی پیشگیری می کنند. تمام محصولات حاوی پروبیوتیک میلیاردها باکتری مفید دارند که سلامت دستگاه گوارش را بالا می برند. ماست های پروبیوتیک حدود 1 میلیارد باکتری خوب دارد. یادتان باشد که در طول سفر نیز نباید از مصرف این محصولات غذایی غافل شوید. توصیه می شود به طور روزانه به طور مثال از ماست پروبیوتیک استفاده کنید. اگر در هتل اقامت داشته باشید شاید کمی سخت باشد که به این نوع ماست دسترسی داشته باشید. می توانید مکمل خریداری کرده و با خود داشته باشید.

آب گاهی مایه حیات نیست

دست‌هایتان را به طور مرتب با آب و صابون شستشو دهید. بخصوص قبل و بعد از مصرف غذا، بعد از دستشویی و همچنین قبل از دستکاری کردن مواد غذایی (اگر به پیک نیک می روید یا در سفر خودتان آشپزی را به عهده می گیرید). اگر صابون ندارید از دستمال مرطوب و ضدعفونی کننده ها استفاده کنید

یکی از مسائلی که در هر سفری باید به آن دقت کنید مسئله آب است. چون همین آب که مایه حیات است اولین عامل بیماری ها در سفر محسوب می شود. به طور دقیق تر 80 درصد بیماری ها در طول سفر ناشی از مصرف آب آلوده است. چون باکتری ها همیشه در آب های روان امکان تجمع دارند بنابراین فقط آبی را مصرف کنید که جوشیده شده باشد یا اینکه از سلامت آن مطمئن هستید. بهترین کار این است که از آب بطری استفاده کنید. اگر در هتل یا رستوران سفارش آب می دهید توجه داشته باشید که در بطری کاملاً پلمپ باشد. توصیه می شود آب گازدار بنوشید. علاوه بر این حواستان به یخ نیز باشد. از خرید یخ از کنار جاده خودداری کنید و نوشیدنی های بدون یخ میل کنید. چون معلوم نیست آبی که یخ بسته باشد آب سالمی است یا خیر.

در انتخاب میوه ها، سبزیجات، گوشت و ماهی دقت کنید

در طول سفر بخصوص اگر در هتل های معتبر و خوب اقامت ندارید هیچ چیز را بدون جوشاندن، پختن یا پوست کندن استفاده کنید. فقط و فقط غذاهایی که به خوبی پخته شده و داغ است را مصرف کنید. از مصرف مواد غذایی خام بخصوص سالاد در رستوران های بین راه بپرهیزید. از میوه ها و سبزیجات پخته شده استفاده کنید. اگر با خود میوه ای به همراه می برید یا در بین راه میوه ای انتخاب می کنید حتماً از میوه هایی مانند موز، آناناس یا انبه باشد که نیاز به پوست گرفتن دارند. پوست این قبیل میوه ها مانند حفاظی در برابر باکتری ها است. در خصوص سبزیجات سعی کنید از مصرف سبزیجات خام دور باشید و از انواع پخته شده استفاده کنید. از مصرف گوشت، مرغ یا ماهی هایی که به خوبی پخته نشده و خام یا نیمه خام هستند اجتناب کنید. شاید طول سفر و رستوران های بین راهی زمان مناسبی برای استیک خوری یا ماهی خوری نباشد. بهتر است به رستوران های تمیز و مطمئن مراجعه کنید. از مصرف هر نوع کباب یا غذای گوشتی که کوچک‌ترین بوی نامطبوعی دارد خودداری کنید. اگر از کباب شدن و پخت کامل گوشت ها اطمینان دارید می‌توانید آن را مصرف کنید چون پخته شده کامل برای از بین رفتن باکتری های بیماری زا کافی است.

حواستان به وزنتان نیز باشد

اگر در هتل ها یا مکان هایی اقامت دارید که معتبر هستند و از قضا غذاهای خوبی نیز سرو می کنند حواستان به خورد و خوراکتان باشد. چون ممکن است خیلی زود چاق شوید. البته در حین سفر همیشه می توانید بدون اینکه خود را از خوردن و لذت بردن محروم کنید از سفر لذت ببرید. بنابراین بهتر است غذا را با مصرف سوپ سبزیجات شروع کنید چون کم کالری است و جلوی اشتهای زیاد را می گیرد. سوپ حاوی فیبر زیادی است و سبزیجات آن سیرکننده هستند. علاوه بر این ویتامین و مواد معدنی خوبی به بدنتان می رساند. به جای دسرهای شیرین نیز می توانید به سراغ میوه های تازه و حتی میوه های محلی منطقه ای که اقامت دارید بروید. البته همانطور که شد بهتر است از میوه هایی که قابل پوست کندن هستند استفاده کنید.

چاقی، اضافه وزن،

چند توصیه کلی

* در رستوران ها از مصرف غذاها و خوراکی هایی که درپوشی ندارند خودداری کنید چون هر نوع مگس یا حشره ای روی آن‌ها جولان می دهد همچنین حواستان باشد که غذای دوباره گرم شده جلویتان نگذارند.

* از مصرف محصولات لبنی غیرپاستوریزه اکیداً خودداری کنید.

* از خرید مواد غذایی از کیوسک های کنار جاده و همچنین دستفروشان اجتناب کنید.

* دست‌هایتان را به طور مرتب با آب و صابون شستشو دهید. بخصوص قبل و بعد از مصرف غذا، بعد از دستشویی و همچنین قبل از دستکاری کردن مواد غذایی (اگر به پیک نیک می روید یا در سفر خودتان آشپزی را به عهده می گیرید). اگر صابون ندارید از دستمال مرطوب و ضدعفونی کننده ها استفاده کنید. قبل از سفر مقداری از این دستمال ها و مواد ضدعفونی کننده خریداری کرده و همیشه در کیف خود داشته باشید.

* از شنا کردن در آب های آلوده نیز بپرهیزید. اگر به استخر ناشناسی نیز رفته باشد حواستان را بیشتر جمع کنید. اگر آب رنگ تیره و کدری داشته باشد به این معنی است که به میزان کافی تمیز نبوده و کلر ندارد. بنابراین تن به همچنین آبی نزنید. توصیه می شود تا حد امکان از شنا کردن در آب رودخانه یا دریاچه ها نیز خودداری کنید بخصوص اگر به مناطقی رفته اید که در خصوص شرایط آب آنجا آشنایی کامل ندارید. اگر راهنمایی داشته باشید می تواند در این خصوص کمک کند. می توانید از افراد محلی نیز در خصوص سلامت آب سؤال کنید.

* دندان‌هایتان را با آب بطری مسواک بزنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.