تبیان، دستیار زندگی
یاسوج مرکز استان کهکیلویه و بویر احمد به دلیل فراوانی و تنوع جاذبه های طبیعی به عنوان «پایتخت طبیعت ایران» شناخته می شود. اگر در بهار به این استان سفر کنید ، زمین یکپارچه سبزی را می بینید، مثل اینکه تمام پهنه دشت ها را چمن کاری کرده اند. درختان بلوطی که ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای سفر به کهکیلویه و بویر احمد + کلیپ تصاویر

یاسوج مرکز استان کهکیلویه و بویر احمد به دلیل فراوانی و تنوع جاذبه های طبیعی به عنوان «پایتخت طبیعت ایران» شناخته می شود. اگر در بهار به این استان سفر کنید ، زمین یکپارچه سبزی را می بینید، مثل اینکه تمام پهنه دشت ها را چمن کاری کرده اند. درختان بلوطی که به صورت تک تک در این زمینه سبز به چشم می خورند، پرده دوم از تابلوی یاسوج است و بالاخره ها چشمه هایی که نقطه به نقطه از خاک سر بیرون آورده اند نظر شما را به خود جلب می کند. هرکجا قدم می گذارید آب هست و سرسبزی...

فرآوری:علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

راهنمای سفر به کهکیلویه و بویر احمد

مردم یاسوج لرهستند و به زبان لری صحبت می‌کنند، بسیار مهمان نواز هستند و معمولا با روی باز از میهمانان و مسافران استقبال و آنان را راهنمایی می‌کنند. در ایام نوروز جشن هایی در سطح شهر و در مناطقی مانند پارک ساحلی و منطقه دشتک سی سخت برگزار می شود که شما می توانید ضمن گوش کردن به موسیقی زیبای لری که با دهل و سرنا نواخته می شود، از خوراکی های محلی خوشمزه مانند نان ها و آش های محلی که در حاشیه جشن ها طبخ می شود ، بخورید ولذت ببرید.

در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه شما به شما بگوییم در سفر به کهکیلویه و بویر احمد کجا بروید و چه چیزی به عنوان سوغات بخرید.

آبشار یاسوج

این آبشار زیبا در پنج کیلومتری شمال یاسوج قراردارد و دارای آبی خنک و گواراست که سالانه مسافران زیادی را به خصوص در بهار و تابستان پذیراست. تمام مسیر به سمت آبشار دارای پله است و خیالتان را از این بابت راحت می کند.

راهنمای سفر به کهکیلویه و بویر احمد

تنگ مهریان

این تنگه که رودخانه زیبای مهریان از آن می گذرد، درشمال شهر یاسوج قرار دارد و آب و هوای مطبوعی هم دارد. برخی از پژوهشگران تاریخ باستان معتقدند، «آریو برزن» سردار ایرانی در این مکان راه را بر لشکر اسکندر مقدونی بسته است.

راهنمای سفر به کهکیلویه و بویر احمد

موزه مردم شناسی یاسوج

حالا که سختی راه را به جان خریده اید و به یاسوج آمده اید، خوب است با فرهنگ و پوشش و ابزار زندگی مردم یاسوج از گذشته تا امروز هم با خبر شوید تا بتوانید درک درستی از سفرتان داشته باشید.چه جایی بهتر از موزه مردم شناسی می تواند فرهنگ منطقه را برایتان باز گو کند؟ این موزه در بلوار مطهری ،خیابان مدیریت ،مجتمع ادارات ،جنب اداره کار ،طبقه دوم اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.

راهنمای سفر به کهکیلویه و بویر احمد

سی سخت

از یاسوج که خارج شوید و به طرف کوه دنا بروید، به شهر «سی سخت» افسانه ای می رسید که نگین سبز عروس سپید پوش دنا ست. در سی سخت می توانید از دریاچه « کوه گل» و «چشمه میشی» و روستای ماسوله ای « کریک» و دشت سبز و درختان بلوط منطقه «دشتک» دیدن کنید.

دریاچه کوه گل

این دریاچه در هشت کیلومتری سی سخت واقع شده است و همچون نگین آبی انگشتری که اطراف آن را گلهای زردنرگس، بنفشه وزنبق فراگرفته، مثل یک تابلوی نقاشی است.

راهنمای سفر به کهکیلویه و بویر احمد

چشمه میشی

این چشمه در چهار کیلومتری شهر سی‌سخت قرار دارد و یکی از پرآب‌ترین و خنک‌ترین چشمه‌های زاگرس است که آن را چشمه «بشو» نیز می‌نامند.

راهنمای سفر به کهکیلویه و بویر احمد

روستای تاریخی و ماسوله ای کریک

یکی از جاذبه های زیبای منطقه سی سخت ، روستای تاریخی کریک با بافت قدیمی،خانه های کاه گلی ،طبیعت بکر و قبرستان تاریخی این روستا است که در دل طبیعت بنا شده است.

روستای کریک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنای کهکیلویه و بویر احمد به شمار می‌رود و یکجانشینی در این منطقه، به دوران قبل از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران مربوط است.

راهنمای سفر به کهکیلویه و بویر احمد

باغ چشمه بلقیس چرام

از یاسوج که به سمت شهر چرام حرکت کنید، در فاصله 2 کیلومتری این شهر ، می توانید باغ چشمه بلقیس چرام را ببینید. زمین حاصلخیز این باغ باعث شده که  هر گونه درختی در این باغ رشد یابد. باغ دارای چندین چشمه است که از دهانه شمالی به باغ می‌ریزند وآب چشمه ها در جویبارهای مشبکی که با اصول معماری قابل توجهی تراس بندی شده‌ اند، به استخر زیبائی سرازیر می‌شود.

راهنمای سفر به کهکیلویه و بویر احمد

آبشار تنگ تامرادی

آبشار «تنگ تامرادی» در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر یاسوج و در مسیر جاده گچساران واقع شده و ارتفاع آن بیش از ۱۵ متراست. وجود یازده آبشار با ارتفاع ۸ تا ۱۰ متر و حوضچه های آب در مسیر آب زلال و بسیار خنک این آبشار و همچنین وجود غارهایی که آب از دل آن می گذرد و آب مداوم از سقف آنها چکه می کند باعث شده که هر چه بیشتر بر جذابیت و خاص بودن آن اضافه شود. طبیعت زیبا و جنگل بلوط اطراف این آبشار زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

آرامگاه بی بی حکیمه

اگر به سمت گچساران می روید، می توانید آرامگاه «بی بی حکیمه» را زیارت کنید که خواهر امام رضا (ع) است و در 80 کیلومتری جنوب گچساران قرار دارد.

راهنمای سفر به کهکیلویه و بویر احمد

نقش برجسته تنگ سروک

با ادامه حرکت به سمت خوزستان، می توانید نقش برجسته تنگ سولک را در شهرستان بهمئی و در 50 کیلومتری شهرستان بهبهان ببینید. قدمت این نقش برجسته مربوط به دوره اشکانی و منسوب به شاهان الیمایی است.

راهنمای سفر به کهکیلویه و بویر احمد

سوغات

انواع گیاهان دارویی خوش عطر و بو که از دشت های سرسبز و دامنه کوه دنا برداشت می شود، مهم ترین سوغات کهکیلویه و بویر احمد است. به غیر از این عسل کوه دنا که در نتیجه تغذیه زنبورها از شهد گل های وحشی به دست می آید، گردو و انگور و انواع محصولات لبنی لذیذ مانند کشک و کره محلی و ماست دیگر سوغات این استان سرسبز کشورمان به حساب می آیند.

صنایع دستی زیبا و منحصر بفرد این استان نیز شامل انواع قالی و قالیچه، گلیم، جاجیم و گچمه بافی است که با خرید آنها می توانید به اقتصاد تولیدکنندگان صنایع دستی کمک کنید.


منابع : همشهری آنلاین، همگردی،کجارو