تبیان، دستیار زندگی
ند   حجت الاسلام عربی گفت: پژوهش دینی باید عینی و مبتنی بر نیازهای عینی جامعه باشد، پژوهش هایی که جنبه ی عینی دارد ولی پاسخگوی نی به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از شبستان حجت الاسلام و المسلمین سید هادی عربی، مع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژوهش های دینی باید پاسخگوی نیاز زمان باشند

حجت الاسلام عربی گفت: پژوهش دینی باید عینی و مبتنی بر نیازهای عینی جامعه باشد، پژوهش هایی که جنبه ی عینی دارد ولی پاسخگوی نی

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از شبستان حجت الاسلام و المسلمین سید هادی عربی، معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه   گفت: پژوهش دینی مطالعات نظام مند و روش مند در جهت پاسخگویی به سوالات مشخص است.
حجت الاسلام عربی درباره ی پژوهش های دینی گفت: پژوهش دینی باید مبتنی بر منابع اصیل دینی باشد، البته پژوهشگر باید هوشمندانه از یافته های بشری برای رسیدن به مقصودش استفاده کند تا اولا از اشتباهات دور شود و ثانیا دچار جمود و تحجر نشود.
وی افزود: پژوهش دینی علاوه بر حریم رسالت آموزه های دینی باید عینی و مبتنی بر نیازهای عینی جامعه باشد، پژوهش هایی که جنبه ی عینی دارد ولی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست، کاربرد ندارد.
حجت الاسلام عربی با اشاره به اینكه اصولا در پژوهش هایی سرمایه گذاری می شود که تولیدی باشند یعنی باعث رونق اقتصاد و بازار شوند بنابراین معمولا به پژوهش های دینی کم توجهی می شود، گفت: دولت باید بودجه ای را برای انجام این گونه پژوهش ها پیش بینی کند، چرا که نتایج اینگونه کارها هم به نفع جامعه است، هم به نفع دولت.
معاونت پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهش های دینی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: پژوهش هایی که به متن دین بر می گردد تا حدود زیادی در حوزه های علمیه ، مجلات و ... انجام می شوند، اما نوع دوم ، پژوهش هایی است که ناظر بر پژوهش های نوع اول است و نتایج آنها را بررسی می کند، که متاسفانه وجود پژوهش های نوع دوم كمتر دیده می شود.
وی ادامه داد: نبود متولی مشخص و نداشتن توان اجرایی ، چه از نظر مدیریت و چه از نظر نیروی انسانی یکی از دلایل کم کاری در زمینه ی اینگونه پژوهش هاست که نیاز است در هر استان سازمانی مثل ''ارشاد'' یا ''سازمان تبلیغات اسلامی'' متولی امر شود و به پشتیبانی و سامان دهی اینگونه تحقیقات بپردازد.
وی مخاطب شناسی را از مهمترین ابزار كار پژوهشی بویژه در حوزه دین دانست و گفت: یکی از مهمترین کارها مخاطب شناسی است، طیف متنوع و ناهمگون مخاطبین نیاز به برنامه ریزی و بازنگری در شیوه های تعامل را صد چندان می کند، چرا که متناسب نبودن پژوهش ها با نیاز اقشار مختلف باعث دل سردی و دوری آنها از مقولات دینی و مذهبی می شود در حالیکه اگر به نیاز جوانان توجه بیشتری شود، سوالات دینی آنها جمع آوری و پاسخ داده شود یعنی تعامل بین مخاطب و فردی که کاردینی انجام می دهد مثل منبری و ماموم برقرار شود، روز به روز به آمار مخاطبین دینی افزوده می شود.