تبیان، دستیار زندگی
امروز هفدهم بهمن بیست و پنجمین سالگرد تشکیل تیپ ۲۷ محمدرسول الله (ص) در سال ۶۰ به فرماندهی حاج احمد متوسلیان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تیپی برای متوسلیان

امروز هفدهم بهمن بیست و پنجمین سالگرد تشکیل تیپ ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) در سال ۶۰ به فرماندهی حاج احمد متوسلیان است.

فرآوری-بخش فرهنگ پایداری تبیان
تیپی برای متوسلیان

تیپ ۲۷ حضرت محمدرسول‌الله (ص) در همان اوایل تأسیس آماده شد تا در عملیات بزرگ فتح‌المبین نقشی کلیدی ایفا کند. این تیپ با ۹ گردان مأموریت یافت تا بانفوذ در عمق مواضع دشمن، توپ‌خانه سنگین آن‌ها را در ارتفاعات علی گره زد از کار بیندازد. در این عملیات، تیپ ۲۷ طی چهار مرحله توانست ضربات سنگینی را در مناطق تپه چشمه، شاوریه، بلتای بالا و پایین به دشمن بعثی وارد نموده و مناطق وسیعی از سرزمین‌های اشغالی را آزاد کند.

طرح تشکیل تیپ

دراثنای عملیات «محمد رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه»، محسن رضایی دیداری از منطقه پاوه و مریوان داشتند و همین بازدید باعث آشنایی نزدیک ایشان با حاج همت و حاج احمد متوسلیان شد. ایشان خود چنین می‌گوید:

ما برای پیاده کردن طرح عملیاتی موسوم به «کربلا دو» که بعدها فتح‌المبین نامیده شد نیاز به به‌کارگیری تیپ‌های زیادی داشتیم ولی در عمل تا آن زمان بیش از چهار تیپ در اختیار نداشتیم. لذا ما راه افتادیم و سعی کردیم برادرهای قابل و باصلاحیت خودمان را پیدا کنیم و به آن‌ها بگوییم که وقت آن رسیده تا شما بیایید و یگان‌های رزمی بیشتری برای نیروی زمینی سپاه تشکیل بدهید.

ازجمله کسانی که در این رابطه ذهن مرا به خودشان مشغول کرده بودند حاج احمد متوسلیان فرمانده سپاه مریوان و حاج همت فرمانده سپاه پاوه بودند. با این دو برادر طی جلسه‌ای در آنجا، به آن‌ها گفتم که شما باید برای سپاه یک تیپ تشکیل بدهید.

در این زمینه گفتگوهای زیادی بین فرمانده کل سپاه و برادران حاج احمد متوسلیان و حاج همت انجام شد و این اولین گام برای تشکیل تیپ در زمستان سال ۱۳۶۰ بود.

بعدازظهر شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۶۰ درحالی‌که چهار شبانه‌روز از نبرد لاینقطع چزابه سپری می‌شد احمد متوسلیان، حاج محمود وهمت موقتاً نیروهایشان را در خط پدافندی تیپ ۱۴ امام حسین علیه‌السلام، برجای نهاده و برای دیدار با محسن رضایی رهسپار قرارگاه تاکتیکی کربلا شدند

پس از مذاکرات مقرر شد احمد متوسلیان به همراه برادران حاج همت، رضا چراغی، محمدرضا دستواره و حسن زمانی سفری به جبهه‌های خوزستان داشته باشند و پس از مشاهده وضعیت خطوط جنوب و برآورد کردن موقعیت هریک از مناطق، نظر نهایی را پیرامون تشکیل تیپ به اطلاع فرماندهی کل برسانند.

ازآنجایی‌که بنا بر تدابیر فرماندهی کل سپاه تیپ در شرف تأسیس در عملیات آتی  باید تحت فرماندهی قرارگاه نصر قرار گیرد و هیچ‌کس مانند حسن باقری (غلامحسین افشردی) نسبت به موقعیت منطقه آشنا نبود، لذا برادران کادر تیپ در اولین فرصت برای کسب اطلاعات بیشتر از کم و کیف موقعیت عملیاتی غرب دزفول عازم اهواز شدند.

بیست‌وهشت دی‌ماه ۱۳۶۰ بر اساس نقشه‌های عملیاتی مقرر شد نیروهای اطلاعاتی در دو منطقه مهم و حساس جبهه غرب دزفول محور «شاوریه» و «بلتا» پراکنده‌شده و شروع به کار کنند.

محمود مرادی یکی از نیروهای اطلاعاتی می‌گوید: طی چهل‌وهشت ساعتی که ما به‌اتفاق نیروها در آنجا بودیم تا حدود زیادی با تکنیک جنگ در دشت آشنا شدیم این تجارب عینی و مشاهدات میدانی برای ما خیلی مغتنم بود اغراق نیست بگویم که برای شکل‌گیری تیپی که می‌بایست تشکیل می‌دادیم در چزابه یک کلاس تئوری و عملی عالی برپاشده بود.

بعدازظهر شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۶۰ درحالی‌که چهار شبانه‌روز از نبرد لاینقطع چزابه سپری می‌شد احمد متوسلیان، حاج محمود وهمت موقتاً نیروهایشان را در خط پدافندی تیپ ۱۴ امام حسین علیه‌السلام، برجای نهاده و برای دیدار با محسن رضایی رهسپار قرارگاه تاکتیکی کربلا شدند.

حاج احمد متوسلیان فرمانده تیپ، محمود شهبازی قائم‌مقام و حاج همت هم مسئولیت رئیس ستاد و پشتیبانی تیپ باشد.

پادگان دوکوهه - که به علت حملات پی‌درپی توپخانه و بمباران عراق تقریباً متروکه و خالی بود و هیچ یگان نظامی در این پادگان حضور نداشت - به‌عنوان مقر تیپ در نظر گرفته شد تا نیروها هم پادگان را حفظ کنند و هم آن را به عقبه تیپ خودشان مبدل کنند.

پس از اقامه نماز در قرارگاه تاکتیکی کربلا تشکیل تیپ رسماً اعلام شد.

نام‌گذاری تیپ

حال نوبت به نام‌گذاری تیپ رسیده بود، و احمد متوسلیان در همین ارتباط می‌گوید: اسم تیپ را گذاشتیم تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه که این اسم اعتقاد ما را به مکتب و سنت رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه نشان می‌دهد و این نام یک زمینه قبلی داشت و آن عملیات محمد رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه بود که توسط ما در منطقه مریوان و پاوه در بیست و هفتم رجب عید مبعث رسول گرامی اسلام صلوات‌الله‌علیه انجام شد.

تیپ ۲۷ محمدرسول‌الله صلوات‌الله‌علیه در همان اوایل تأسیس آماده شد تا در عملیات بزرگ فتح‌المبین نقشی کلیدی ایفا کند.

در این عملیات، تیپ ۲۷ محمدرسول‌الله صلوات‌الله‌علیه طی چهار مرحله توانست ضربات سنگینی را در مناطق «تپه چشمه»، «شاوریه»، «بلتای بالا» و «بلتای پایین» به دشمن بعثی وارد نموده و مناطق وسیعی از سرزمین‌های اشغالی را آزاد کند.

احمد متوسلیان در همین ارتباط می‌گوید: اسم تیپ را گذاشتیم تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه که این اسم اعتقاد ما را به مکتب و سنت رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه نشان می‌دهد و این نام یک زمینه قبلی داشت و آن عملیات محمد رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه بود که توسط ما در منطقه مریوان و پاوه در بیست و هفتم رجب عید مبعث رسول گرامی اسلام صلوات‌الله‌علیه انجام شد

لشکر پرافتخار محمد رسول‌الله (ص) در طول هشت سال دفاع‌مقدس و شرکت در چندین عملیات بزرگ و عاشورایی، چهار فرمانده لشکر، ۶ قائم‌مقام لشکر، دو رئیس ستاد، ۱۰ فرمانده تیپ، بیش ۱۵۰ فرمانده و معاون گردان و هزاران نیروی سپاهی و بسیجی تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که هم‌اکنون نیز با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در سازمان‌دهی، مدیریت، آموزش و انضباط، تعمیر و نگهداری، پشتیبانی و سازمان‌دهی هزاران نفر از بسیجیان، لشکر مصمم است تا راه خونین شهدا را ادامه دهد.

یادمان شهدا لشکر

سال ۹۲ رونمایی از یادمان شهدای لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) با حضور جمعی از رزمندگان و فرماندهان دفاع‌مقدس دیروز در گلزار شهدای تهران مجاور قطعه ۴۰ برگزار شد.

روز پنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه ۹۲ هم‌زمان با ایام عملیات پیروزمندانه کربلای ۵ به همت ایستگاه صلواتی رزمندگان گردان انصارالرسول (ص) با همکاری لشکر عملیاتی ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) سپاه تهران بزرگ برگزار شد.

سنگ بنای یادبود شش فرمانده جاویدالاثر و شهید لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله به نام‌های سردار بی‌نشان حاج احمد متوسلیان و سرداران شهید حاج ابراهیم همت، رضا چراغی، عباس کریمی، رضا دستواره و سعید مهتدی رونمایی شد. در این یادمان ۱۴ ستون به نام گردان‌های عملیاتی لشکر و ۱۲ ستون به نام واحدهای پشتیبانی این لشکر و یک سنگ به نام لشکر ۲۷ ساخته‌شده است که یادآور عدد ۲۷ و لشکر فاتح ۲۷ حضرت محمد رسول‌الله است.


منابع: راسخون/سفیرکرمان، ایسنا/تسنیم