تبیان، دستیار زندگی
باغ فین یکی از زیباترین باغ های ایرانی است و به تازگی ساماندهی حریم این باغ در شورای تخصصی امور پایگاه ها در جلسه ای مورد بررسی قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ فین کاشان ساماندهی می شود

باغ فین یکی از زیباترین باغ های ایرانی است و به تازگی ساماندهی حریم این باغ در شورای تخصصی امور پایگاه‌ها در جلسه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است.

فراورری- بخش هنری تبیان
باغ فین

باغ فین و حمام فین کاشان در 6 كیلومتری جنوب شهر كاشان در انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و روستای فین کوچک قدیم قرار دارد و از با ارزش ‌ترین آثار تاریخی كاشان است بنای بر جای مانده باغ از دوران صفوی است كه بر روی بناهای دوره دیلمی ساخته شده و از لحاط باغ آرایی و آب رسانی دارای اهمیت ویژه‌ ای است. بناهای این باغ شامل سر درب ورودی و برج و باروی آن، شتر گلوی صفوی در میانه باغ، شتر گلوی فتح علی شاهی و اتاق شاه نشین در جنوب خاوری باغ، موزه ‌در باختر باغ و حمام ‌های كوچک و بزرگ و كتابخانه در خاور باغ می شود.

حمام فین کاشان که در باغ فین قرار دارد همان مکان تاریخی است که ناصرالدین‌شاه در سال ۱۸۵۲ میلادی صدراعظم خود امیرکبیر را در آن به قتل رساند. وسعت باغ فین بالغ بر ۲۳ هزار مترمربع و شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برج های استوانه شکل محصور شده‌ است. در مقایسه با بسیاری از باغ‌ های ایرانی مشابه، باغ فین با آب قابل توجهی مشروب می‌ شود.

همین موضوع تاریخ این باغ را با یکی از مهمترین و البته تلخ ترین حوادث تاریخی ایران پیوند می دهد و بر لزوم نگهداری این باغ می افزاید.

برنامه طرح ساماندهی و اقدامات اجرایی مربوطه پس از تایید مرکز میراث جهانی و بررسی و تصویب نهایی طرح یاد شده در شورای تخصصی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی قابل اجرا خواهد بود.

آخرین خبر در این رابطه آنکه ساماندهی حریم باغ فین در شورای تخصصی امور پایگاه‌ها در جلسه‌ای با حضور معاون میراث فرهنگی، معاون شهردار کاشان و جمعی از اعضای شورای راهبردی باغ ایرانی بررسی شد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید بر حفظ اصالت و یکپارچگی حریم باغ فین گفت: بر اساس تفاهم نامه فیما بین امورپایگاهها و شهرداری کاشان تهیه طرح ساماندهی محیط پیرامون باغ فین نیاز به  همسویی آن شهرداری و سازمان میراث فرهنگی دارد.

وی افزود: در این جلسه برنامه ارائه شده ساماندهی حریم باغ فین از سوی شهرداری کاشان مورد تصویب اعضای حاضر قرار نگرفت و قرار شد این برنامه با نگاهی حفاظت محور ارایه شود.

معاون میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه هرگونه اقدام اجرایی قبل از تصویب طرح قابل اجرا نخواهد افزود: برنامه طرح ساماندهی و اقدامات اجرایی مربوطه پس از تایید مرکز میراث جهانی و بررسی و تصویب نهایی طرح یاد شده در شورای تخصصی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی قابل اجرا خواهد بود.

باغ فین

طالبیان درخصوص ارایه برنامه ساماندهی حفاظت محور حریم باغ فین بر رعایت مراحل کنوانسیون جهانی از جمله حفظ اصالت  و یکپارچگی میراث جهانی باغ فین و ارزش‌های تاریخی، معماری و باغ‌های اطراف واقع در حریم و توصیه و دستورالعمل‌های منشور جهانی تاکید کرد.

همانطور که ذکر شد وجود عناصر آب و درخت که عناصری پویا هستند در کنار ابنیه که عناصر ثابت معماری هستند، هویتی زنده به این اثر فرهنگی و تاریخی بخشیده‌ است. باغ فین یکی از مهمترین نمونه باغ‌های ایرانی است که همچنان زنده و پابرجاست. همچنین این باغ به خوبی روش ایجاد منظر فرهنگی را معرفی می ‌کند. همچنین کوشک قاجاری در باغ فین کاشان با نقاشی‌ های زیبای سقفی و دیواری نیز در انتهای باغ و خارج از محور تقارن باغ واقع است. حمام سلطنتی، موزه ملی، خلوت کریمخانی و اتاق شاه‌نشین بناهایی هستند که پس از دوران صفویه به ابنیه باغ افزوده شده ‌اند.

برخی منابع تاریخی قدمت این باغ را به دوران سلطنت آل‌بویه می ‌رسانند. به هرحال ساختمان باغ فین فعلی به دوران شاه ‌عباس اول نسبت داده شده است و میراث فرهنگی ایران طراح باغ را غیاث ‌الدین جمشید کاشانی می‌ داند. با این وجود منابع دانشگاهی طراح باغ را شیخ بهایی معرفی می‌ کنند. این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شماره ثبت ۲۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است و کار ثبت جهانی این اثر که از سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شده بود، چندین سال به طول انجامید و سرانجام در زمستان ۱۳۸۹، مرحله اول ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو به انجام رسید.


منابع:روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی/ هنرآنلاین/ مکان بین