تبیان، دستیار زندگی
مهرماه امسال خط مسافری دریایی جزیره قشم به جزیره لارک افتتاح شد. اقدامی در خور تحسین و قابل توجه که می تواند باعث توسعه توریسم و بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان این جزیره شود که در گذشته کمتر مورد توجه بود . با راه اندازی این خط دریایی، شناورها در دو روز پایان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزیره محبوب «نشنال جئوگرافی» + گالری تصاویر

مهرماه امسال خط مسافری دریایی جزیره قشم به جزیره لارک افتتاح شد. اقدامی در خور تحسین و قابل توجه که می تواند باعث توسعه توریسم و بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان این جزیره شود که در گذشته کمتر مورد توجه بود . با راه اندازی این خط دریایی، شناورها در دو روز پایانی هفته، روزانه طی دو سرویس در مسیر قشم به لارک و برعکس، تردد خواهند داشت.  هدف از این اقدام ، شناساندن جزیره لارک به‌عنوان «جزیره سلامت» به گردشگران داخلی و خارجی عنوان شده است.

فرآوری:علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

«لارک» ورودیِ تنگه‌ هرمز است. جزیره‌ای با ساحل فسفری درخشان که نشنال جئوگرافی تصویری شگفت‌انگیز از آن را در سال ۲۰۱۵ جزو مجموعه‌ محبوب مخاطبانش منتشر کرد.

جزیره لارک با هفت و نیم کیلومـتر مربـع مساحت، در فاصـله سی و سه کیلومتری بندر عباس و یازده کیلومتری شهر بندری قشم واقع شده است . جزیره لارک از کوه‌های آتشفشانی که اکثراً مخروطی شکل هستند، تشکیل شده است . بلندترین نقطه این جزیره صد و سی و هشت متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگترین قطر جزیره نیز حدود هشت کیلومتر است .طبقات نمکی از جنس نمک طعام، به صورت تپه‌هایی قسمت اعظم جزیره را پوشانده‌‌اند. به دلیل بارش‌های اندک جوی و نمکی بودن خاک و شور بودن آب، تقریبا فاقد پوشش گیاهی است و تنها درختچه هایی از گونه‌های گرمسیری به نام «اکهور» و «کرت» در آن به چشم می خورد.

جزیره لارک از قرن شانزدهم به بعد، مدتی در تصرف هلندی ها و پرتغالی ها و انگلیسی ها بوده و قلعه های نظامی با تجهیزات توپ و برج‌های دیده بانی آنها هنوز در جزیره لارک به چشم می‌خورد که حاکی از اهمیت این جزیره درگذشته است .

در قسمتهای شمالی جزیره، خانه‌های مسکونی همراه با چندین خیابان و جاده شوسه به هم پیوسته اند که دو روستای «لارک کوهی» و «لارک شهری» را تشکیل می‌دهند. 653 نفر در این جزیره زندگی می کنند که شغل اکثر اهالی آن صیادی و غواصی است و استخراج و صدور خاک سرخ جزیرۀ هرمز نیز یکی از مهم‌ترین منابع درآمد اهالی را تشکیل می دهد.

آبی درخشان نوار ساحلی لارک، به خاطر فیتوپلانکتون‌ها  است. منظره‌ای که همیشگی نیست، وقتی دریا آرام و بدون موج باشد و بادی نوزد، آن‌وقت می‌توان شاهد انعکاس نور فیتوپلانکتون‌ها در آب‌های ساحلی این جزیره‌ بود. پدیده‌ای که شاید در طول یک ماه، اصلا رخ ندهد. این پدیده بیشتر در ساحل گردشگری جزیره رخ می‌دهد که اتفاقا مورد توجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرارگرفت و به خاطرش در تهران جلسه‌ای تشکیل دادند تا برای آن برنامه‌ریزی کنند.

ساحل لارک کاملا دست نخورده است، اما با این حال نزدیک به هفت  هزار گردشگر را جذب کرده است. آبراهه‌ میان این جزیره و جزیره قشم هر روز محل گذر کشتی‌های باری و نفت‌کش‌های عظیم است. لارک روی نقطه‌ حساس تنگه‌ هرمز قرار گرفته و برای همین بیشتر مواقع محل مانورهای نظامی است.

از دو اسکله قشم می توان به لارک رسید. راه اول و مطمئن تر از اسکله ذاکری قشم با اتوبوس دریایی است و راه دوم با قایق های موتوری از اسکله دوحه قشم.

لارک فاقد امکانات اقامتی است، برای همین بیشتر گردشگران سفری نیم روزه به جزیره دارند. فروشگاه یا مرکز بزرگ خرید نیز وجود ندارد. روستا تنها یک مغازه دارد که ساکنان جزیره و سربازان نیروی دریایی اجناس مورد نیاز خود را از آنجا تهیه می‌کنند.

تنها وسیله نقلیه ای که در این جزیره می توان پیدا کرد، موتورسیکلت است، آن هم به تعداد اندک. در سراسر جزیره فقط دو اتومبیل پیدا می‌شود که یکی برای دهیاری است و دیگری برای نیروی دریایی. یعنی اگر قرار باشد در جزیره گشت بزنید و تا پای گنبد نمکی و کوه‌های آتشفشانی و سراغ بلندترین نقطه آن که ۱۵۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، بروید و یا مخروبه‌های برجای مانده از سکونت‌گاه‌های تاریخی جزیره و گورستان آن را که آتشدان‌های سفالی‌اش حکایت از آیین خاص دفن اموات دارد ببینید، باید همه را پیاده طی کنید، آن هم در مسیری که رنگین کمانی از خاک ها را به نمایش گذاشته است.

این جزیره کوچک تا به حال چندان شانس معرفی شدن نداشته، اما همان عکس پارسال نشنال جئوگرافی باعث مطرح شدنش شده، به طوریکه گردشگران ماجراجو به کشف دوباره آن برخاسته‌اند.


منابع: تیشینه، مارین تایمز، مهر