تبیان، دستیار زندگی
سناریوی لیگ شانزدهم تا اینجا برای پرسپولیس به بهترین شكل ممكن پیش رفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدال صدرنشینان؛ نبرد خوب و خوب‌تر!

سناریوی لیگ شانزدهم تا اینجا برای پرسپولیس به بهترین شكل ممكن پیش رفته است.

بخش ورزشی تبیان

پرسپولیس

در پایان هفته نوزدهم، سرخپوشان با كسب 44امتیاز بر صدر جدول رده‌بندی تكیه زده‌اند. این یعنی نه‌تنها آنها ركورد بهترین نتیجه‌گیری در تاریخ لیگ برتر در این مقطع را به نام خودشان ثبت كرده‌اند و حتی از تیم مقتدر افشین قطبی در لیگ هفتم هم بهتر نتیجه گرفته‌اند، بلكه با ایجاد فاصله شش امتیازی نسبت به تیم دوم جدول یعنی تراكتورسازی، در وضعیت خوبی برای كسب عنوان قهرمانی قرار گرفته‌اند. البته واضح است كه بخش زیادی از سرنوشت فاتح جام این فصل را بازی فردا پرسپولیس و تراكتورسازی مشخص خواهد كرد.

در حقیقت اگر شاگردان برانكو بتوانند از دو بازی متوالی برابر تراكتور و استقلال به سلامت عبور كنند، آنگاه خیلی دشوار خواهد بود كه این تیم را قهرمان لیگ شانزدهم ندانیم.

تراكتور؛ عالی اما ناكافی!

در حال حاضر تراكتورسازی نزدیك‌ترین تعقیب‌كننده پرسپولیس در جدول است. این تیم تا اینجای رقابت‌ها از 19بازی 38امتیاز گرفته است كه میانگین كسب دو امتیاز از هر مسابقه را نشان می‌دهد. در حالت عادی این نتایج باید برای قهرمانی یك تیم كافی باشد. فصل گذشته استقلال خوزستان با 57امتیاز از 30بازی قهرمان شد كه نشان می‌دهد معدل امتیازگیری این تیم به دو امتیاز در هر بازی هم نمی‌رسیده. با این وجود تراكتور در حالی كه چنین بیلان فوق‌العاده‌ای را در لیگ شانزدهم به نام خودش به ثبت رسانده، امروز در صدر جدول نیست و حتی فاصله قابل‌توجهی با صدر دارد. این مساله بیش از هر چیز دیگری ناشی از حضور قدرتمندانه و فوق‌تصور پرسپولیس در مسابقات این فصل است؛ تیمی كه بسیار سخت گل می‌خورد و با مهارت در كسب امتیاز در مسابقات خارج از خانه، تخت‌گاز به سمت قهرمانی در حركت است.

هر چهار بازی، یك گل خورده

آمار خط دفاعی پرسپولیس در لیگ شانزدهم بسیار عالی بوده و اصلا همین عملكرد درخشان باعث صدرنشینی مقتدرانه این تیم شده است. سرخپوشان در 19بازی ابتدایی این فصل تنها پنج گل دریافت كرده‌اند كه واقعا باوركردنی نیست. این موضوع به‌ویژه از آن جهت عجیب است كه سرخ‌ها فصل گذشته در بحث دفاعی با اشكالات بسیار بزرگی مواجه بودند و در انتهای مسابقات جام را به خاطر تفاضل گل از دست دادند. كافی است بدانید پرسپولیس تا پایان هفته نوزدهم فصل قبل 22گل دریافت كرده بود، اما حالا در مقطع مشابه از لیگ شانزدهم، 17گل كمتر خورده است! به نظر می‌رسد حضور عناصر دفاعی جدید مثل جلال حسینی، حسین ماهینی و البته علیرضا بیرانوند در این تیم، نقش بسیار مهمی در موفقیت امسال سرخ‌ها داشته است. در حال حاضر پنج بازیكنی كه موفق به گشودن دروازه پرسپولیس شده‌اند، كاملا از دیگران متمایز هستند و تلاش بقیه مهاجمان برای افزودن اسم خودشان به این لیست همچنان ادامه دارد.

عبدالله ناصری از فولاد، احسان حاج‌صفی از سپاهان، رحیم ذهیوی از استقلال خوزستان، محسن یوسفی از پدیده و احسان پهلوان از ذوب‌آهن، پنج بازیكنی هستند كه امسال به پرسپولیس گل زده‌اند. سرخپوشان تا اینجای كار در 14بازی كلین‌شیت كرده‌اند كه آماری باورنكردنی است. پرسپولیس در نیم‌فصل دوم هنوز گل نخورده و اگر آنها بتوانند این آمار را در دو بازی آینده برابر تراكتورسازی و استقلال هم حفظ كنند، دو گام بسیار بلند دیگر به سمت قهرمانی بر خواهند داشت.

مطمئنا تفاضل گل مثبت20 امروز پرسپولیس، بیش از هر چیز دیگری مرهون همین ساختار دفاعی است؛ نقطه قوتی كه فرصت‌سوزی‌های فراوان مهاجمان را هم جبران كرده است. اوضاع در این زمینه چنان است كه این تیم در بازی آخرش با صبا بدون جلال حسینی و در حضور پل یانسكی هم موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش شد. پرسپولیس در این فصل تقریبا هر چهار بازی یك گل خورده است. آماری كه اگر فرض كنیم تا پایان فصل حفظ شود، می‌تواند این تیم را با چیزی حدود 8گل خورده به سمت جام قهرمانی رهنمون كند.

اشكالاتی كه باید رفع شود

برای پرسپولیس اما همه چیز همین‌قدر امن و آرام نیست. واقعیت آن است كه آنها بعد از جدایی احمد نوراللهی هنوز نتوانسته‌اند یك جانشین برای او در پست هافبك دفاعی پیدا كنند. اگر همین هفته كمال كامیابی‌نیا كارت زرد سوم را بگیرد و محروم شود، سرخ‌ها نمی‌دانند به جای او باید از چه بازیكنی استفاده كنند؟ به علاوه در مورد قلب خط دفاعی هم همین مشكل وجود دارد و جلال حسینی و محمد انصاری جانشین‌های مطمئن ندارند. در حال حاضر مذاكرات برای جذب سعد ناطق، مدافع عراقی كه قابلیت بازی در پست هافبك دفاعی را هم دارد در جریان است، اما اگر كار جذب او هم مثل شایان مصلح به مشكل بخورد، پرسپولیس در ادامه فصل گرفتاری زیادی خواهد داشت. توجه داشته باشید كه مسابقات مهم و سنگین لیگ قهرمانان آسیا هنوز برای سرخپوشان شروع نشده و آنها ملزم به تقویت خط دفاعی‌شان هستند.


منبع: گل