تبیان، دستیار زندگی
میلاد مبارک حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها از جمله اعیاد شریف و پربرکتی است که شیعیان،ائمه اطهار،نبی اکرم و خداوند در آن شادمان و مسرور اند. مهم ترین دلیل بر این سخن، نزول سوره مبارکه و شریفه کوثر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکوفه ای درخشان در تاریخ حیات پیامبراسلام

میلاد مبارک حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها از جمله اعیاد شریف و پربرکتی است که شیعیان،ائمه اطهار، نبی اکرم و خداوند در آن شادمان و مسرور اند. مهم ترین دلیل بر این سخن، نزول سوره مبارکه و شریفه کوثر است.

فرآوری: محمد باعزم - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

م

فاطمه (سلام الله علیها) دختر پیامبر اسلام و خدیجه کبری (سلام الله علیها)، همسر امیرالمومنین (علیه السلام) و یکی از پنج تن آل عبا (اصحاب کساء) است. او نزد شیعیانِ دوازده امامی یکی از چهارده معصوم است و امام دوم و سوم شیعیان از فرزندان اویند. فاطمه، تنها زن همراه پیامبر (صلی الله علیه و آله) در روز مباهله با نصارای نجران بود.

فاطمه (سلام الله علیها) در شمار زنان بلیغ عرب است. ابن طیفور شاعر و تاریخ نگار ایرانی تبار  خطبه‌های حضرت زهرا را در کتاب بلاغات النساء نقل کرده است. خطبه وی درباره فدک را خاندان ابوطالب به فرزندان خویش تعلیم می‌داده‌اند. ابن طیفور که در اصل تاجپور بوده است دارای تالیفات بسیاری است اما مهم ترین اثر ایشان کتاب بلاغات النساء است که همانطور که از نامش پیدا است به آنچه که در مورد زنانی که در کلام بلیغ و شیوا تکلم می کرده اند، نگارش شده است.

حضرت فاطمه سلام الله علیها هشت سال در مکه پا به پای پدر در اعتلا و پیشرفت اسلام کوشید و در آزار کفار و مشرکان و منافقان یار و مددکار پدر بود. در دره و شعب ابوطالب، سه سال درکنار پدر تحمل کرد و زمانی که مشرکان پیامبر(صلی الله علیه و آله) را آزار و اذیت و زخمی و یا جسارتی می کردند، پیامبر(صلی الله علیه و آله) را دلداری می داد و زخم هایش را مداوا می کرد؛ این گونه بود که پیامبر(صلی الله علیه و آله) ایشان را «ام ابیها»(مادر پدرش) نامید.

اهمیت ولادت ایشان را می توان در سوره کوثر یافت آنجا که مشرکان تلاش می کردند تا با بدون فرزند پسر داشتن رسول مکرم اسلام، وی را بر اساس خصلت های جاهلی بدون امتداد جلوه دهند. پس از ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها حضرت محمد صلی الله علیه و آله به قدری خوشحال بودند و ایشان را مورد عطوفت قرار می دادند که این شیوه در حقیقت مخالف با آموزه های عرب جاهلی در اهمیت دادن به فرزند دختر بود. برای مثال رسول اکرم در مورد ایشان فرمودند: فاطِمَةُ أَعَزُّ النّاسِ عَلَیَّ؛ فاطمه عزیزترین مردم نزد من است. یا در جایی دیگر فرموند: مَن أَحَبَّ فاطِمَةَ ابنَتی فَهُوَ فِی الجَنَّةِ مَعی؛ هر كس دخترم فاطمه را دوست داشته باشد ، در بهشت با من همراه خواهد بود.

شخصیت شناسی حضرت زهرا سلام الله علیها

میلاد مبارک حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها از جمله اعیاد شریف و پربرکتی است که شیعیان،ائمه اطهار،نبی اکرم و خداوند در آن شادمان و مسرور اند. مهم ترین دلیل بر این سخن، نزول سوره مبارکه و شریفه کوثر است.

مجموع روایت هایی که در مورد شخصیت شناسی حضرت زهرا سلام الله علیها به دست ما رسیده است نشان از اهمیت فوق العاده این شخصیت دارد. حضرات معصومین علیهم السلام در مورد ایشان فرموده اند: نحنُ حججُ اللهِ علی خَلقِهِ وَ جَدّتنا فاطمة حجةُ اللهِ علینا؛ما حجت های خدا بر مردم هستیم و فاطمه حجت خدا بر ماست.

بانوی عطوفت حضرت زهرا(سلام الله علیها) همیشه رفتاری سرشار و آمیخته از ادب و تواضع و فروتنی نسبت به پدر داشت. گرچه رابطه ایشان بسیار عاطفی و سراسر محبت و صمیمیت بود، اما این مانع احترام و تواضع ویژه ایشان نسبت به پیامبر(صلی الله علیه و آله) نمی شد. نقل است از حضرت فاطمه(سلام الله علیها) که فرمود: وقتی بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) آیه نازل شد که پیامبر را با نامش خطاب نکنید، هیبت پیامبر(صلی الله علیه و آله) مرا گرفت، به طوری که نتوانستم به او "یا ابة" بگویم و یا رسول الله به او می گفتم. حضرت از من روی گرداند. چند بار به همین ترتیب صدا کردم و او جواب نداد. سپس فرمود: دخترم این آیه درباره تو و خاندان تو نازل نشده است. تو از منی و من از تو هستم. این آیه درباره اهل جفا و تکبر و کسانی که فخر می ورزند نازل شده است. تو "یا ابة" بگو. چون برای قلب من محبوب تر و برای پروردگار رضایت بخش تر است.


منابع:
1. دانشنامه حوزه
2.دانشنامه اهل بیت
3. پایگاه حدیث نت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.