تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آخرین فرستاده الهی و رسول خاتم، ثمره ازدواج دو فردی است که در تاریخ، آنها به پاک ترین و محترم ترین افراد شناخته می شوند. آمنه بنت وهب و عبدالله بن عبدالمطلب نورانی ترین افراد تاریخ هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواجی که ثمره آن، نبوت خاتم شد!

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آخرین فرستاده الهی و رسول خاتم، ثمره ازدواج دو فردی است که در تاریخ، آنها به پاک ترین و محترم ترین افراد شناخته می شوند. آمنه بنت وهب و عبدالله بن عبدالمطلب نورانی ترین افراد تاریخ هستند.

فرآوری: محمد باعزم - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

م

پیوند میان حضرت عبداللّه و حضرت آمنه که حاصل آن ولادت باشرف‌ترین و عزیزترین انسان هستی بود، مهمترین و بابرکت‌ترین ازدواج محسوب می‌شود. ثمره این ازدواج مبارک تنها یک فرزند و آن هم وجود مقدّس حضرت خاتم الانبیاء حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) بود. آمنه در مکه به دنیا آمد. پدرش «وَهب»، بزرگ قبیله بنی زهره و جدش عبد مَناف بن زُهره است که هم‌ردیف پسرعمویش، عبدمناف بن قُصَی است و به جهت احترام «منافَین» خوانده می‌شوند. جده پدری‌اش، نیز عاتِکَه دختر أوقَص بن مُرَّة بن هلال السلیمه، یکی از «عَواتک» سه‌گانه‌ای است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به اینکه فرزند آنان است افتخار کرده و گفته است: «انا ابن العَواتک من سُلَیم»؛ یعنی من فرزند عاتکه‌ها از بنی سلیم هستم. مادرش، "بره"؛ جد مادری‌اش، "عبدالعزی" و جده مادری‌اش "ام حبیب" دختر "اسد بن عبدالعزی بن قُصَی" و مادر ام حبیب، بَرَّه بنت عَوْف است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به این نسب مباهات کرده و می‌گوید: «خداوند مرا از پشت‌های خالص به ارحام پاک منتقل کرد و به شاخه‌هایی تقسیم شد که من در بهترین آن‌ها قرار گرفتم».

جامعه عرب که همواره به اصل و نژاد خویش اهمیت می دهد اصالت خویش را در نسب خویش می بیند، طبیعی است که به شان و مقام رفیع خود ببالد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که خود در این جامعه حضور داشته است به جهت دوری از اینکه او را یتیم بدانند و سخنان الهی وی را گوش ندهند از این راه برای معرفی خویش استفاده کرده است تا به مخاطب خویش بفهماند که به نسب و اصل و ریشه کدام قبیله مهم و ارزشمند مکه باز می گردد. بی‌شک پیوند میان حضرت عبدالله و حضرت آمنه که حاصل آن ولادت باشرف‌ترین و عزیزترین انسان هستی بود، مهم‌ترین و بابرکت‌ترین ازدواج محسوب می‌شود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آخرین فرستاده الهی و رسول خاتم، ثمره ازدواج دو فردی است که در تاریخ، آنها به پاک ترین و محترم ترین افراد شناخته می شوند. آمنه بنت وهب و عبدالله بن عبدالمطلب نورانی ترین افراد تاریخ هستند.

ماجرای ازدواج

ماجرای ازدواج حضرت عبداللّه با حضرت آمنه به گونه های مختلفی نقل شده است. اما در مورد اتفاق نظر بر روی پاکی و درستی هر دو نفر یعنی پدر و مادر حضرت پیامبر اکرم هیچ کسی شک و تردیدی نشان نداده است. به عنوان مثال در خصوص آمنه بنت وهب گفته شده است که عبدالمطلب، قبل از خواستگاری آمنه، نزد عبدالله، جوان برومند ‏بنی‏هاشم، آمد و چنین گفت: «پسرم، آمنه دختری است از خویشان تو و در مکه مانند او دختری نیست» و سپس ‏فرمود: «سوگند به عزت و جلال خداوند، که در مکه دختری مثل او (آمنه) نیست»؛زیرا او باحیا و ادب است و نفسی پاکیزه دارد و عاقل و فهیم و دین‌‏باور است. «او (آمنه) در آن روز، از نظر نسب و ازدواج، بافضیلت‌‏ترین دختران قریش بود». از صفات برجسته دیگر این بانو، ساده‌زیستی است؛ به‌گونه‏ای که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: «همانا من فرزند زنی از قریشم که گوشت ‏خشکیده می‌خورد». مرحوم مجلسی(ره) می‏نویسد: این خبر دلالت‏ بر ایمان عبدالله و آمنه و ابوطالب ‏دارد؛ زیرا خداوند آتش را بر جمیع مشرکان و کفار واجب کرده است و اگر اینان‏ مؤمن نبودند، آتش بر آنان حرام نمی‏شد.

شناخته بودن خاندان آمنه و همچنین خاندان عبدالله سبب گردید تا این ازدواج صورت پذیرد که در نهایت این امر مقدس،فرزندی زاده شد که جهان را به نور خویش منور ساخت و خاتم رسولان گشت.


منابع:
1. پایگاه اطلاع رسانی مهرخانه
2.دانشنامه اهل بیت
3. خبرگزاری ایسنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.