تبیان، دستیار زندگی
دستمال توالت تقریبا پای ثابت بیشتر دستشویی های خانگی است و از آنجایی که به طور مستقیم با بدن در ارتباط است، باید در استفاده از آن و انتخاب نوع مناسب دستمال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستمال توالت رنگی و معطر نخرید

دستمال توالت تقریبا پای ثابت بیشتر دستشویی‌های خانگی است و از آنجایی که به طور مستقیم با بدن در ارتباط است، باید در استفاده از آن و انتخاب نوع مناسب دستمال دقت لازم را داشت تا به جای مفید بودن، به بدن آسیبی وارد نکند.

فرآوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

دستمال توالت

در بازار که قدم بزنید با انواع دستمال‌های توالت با رنگ‌ها و عطرهای مختلفی مواجه می‌شوید که بیش از آن‌ که برای سلامتی خوب باشد، به ضرر آدمی تمام می‌شود، اما افراد کمی از خطرات دستمال‌های توالت رنگی و معطر اطلاع دارند.

از سال 1987، سازمان غذا و داروی آمریکا بعد از آزمایش روی نمونه‌های حیوانی، استفاده از رنگ‌ها و عطرها را در صنایع داروسازی ممنوع اعلام کرد، اما هنوز هم می‌توان ردپای این مواد خطرناک را در دستمال‌ها مشاهده کرد.

تحقیقات نشان می دهد مواد و ترکیب های موجود در دستمال توالت های رنگی و معطر، جزو مواد آلرژی زا هستند.

محققان ارتباط قوی را بین استفاده از دستمال‌های توالت رنگی و بروز عفونت‌های قارچی کشف کرده‌اند

کارشناسان هشدار می دهند افراد و بویژه خانم ها به هیچ وجه از دستمال توالت های رنگی استفاده نکنند. دلیل این امر هم وجود انواع مواد سمی به عنوام رنگ در این محصولات بهداشتی آرایشی است.

گفتنی است، کارشناسان با بررسی مواد تشکیل دهنده این دستمال ها، بیماری های زیر را ناشی از آنها می دانند.

عفونت مجاری ادراری: استفاده از دستمال‌های توالت رنگی و معطر باعث تحریک ناحیه واژن در خانم‌ها می‌شود که ممکن است به عفونت‌های مجاری ادراری بینجامد. دیگر مواد به کار رفته در دستمال توالت نیز ممکن است باعث تحریک پوستی، خارش یا حتی بروز واکنش‌های حساسیتی شود. الکل، فسفات، کلر، پروکسیدها و ویژگی‌های آنتی‌باکتریال و نیز فرمالدئید و عوامل فعال جزو مواد خطرناک به شمار می‌روند.

سرطان گردن رحم: این نوع دستمال توالت تأثیر مستقیم روی سیستم تناسلی زنان دارد و خطر بروز سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد ، زیرا در آن مواد التهاب زایی مانند فرمالدئید و کلر وجود دارد و بویژه برای بانوان می تواند مسبب ابتلا به بیماری های خطرناک شود.

مشکلات مقعدی: دستمال‌های توالت معطر و رنگی همچنین ممکن است موجب التهاب و خارش در ناحیه مقعد شوند.

تشخیص دیرهنگام سرطان روده: رنگی که در این دستمال‌ها به کار رفته مانع از تشخیص وجود خون در ادرار یا مدفوع می‌شود. هر فرد باید وضعیت مزاجی خود را هر روز کنترل کند و در صورت مشاهده خون در ادرار یا مدفوع سریعا به پزشک مراجعه کند، زیرا وجود خون در مدفوع از علائم شایع سرطان روده بزرگ محسوب می‌شود. ولی استفاده از این نوع دستمال‌ها می‌تواند رنگ خون را پنهان کند و فرد آن را با رنگ دستمال اشتباه بگیرد. بنابراین تشخیص بیماری به تأخیر می‌افتد.

عفونت‌های قارچی: عفونت های قارچی، بویژه در خانم ها به دلیل وجود مواد سمی و التهاب زا در این محصولات اتفاق می افتد. محققان ارتباط قوی را بین استفاده از دستمال‌های توالت رنگی و بروز عفونت‌های قارچی کشف کرده‌اند و متخصصان زنان در مواجهه با مبتلایان به عفونت‌های قارچی در ابتدا در مورد استفاده از این نوع دستمال‌ها سوال می‌کنند.

آلودگی محیط زیست : یکی دیگر از عوارض استفاده از این نوع محصولات رنگین، آلودگی محیط زیست است ، زیرا آنها بسیار کندتر جذب طبیعت می شوند و فرآیند تجزیه آنها طولانی و زمان بر است.

نکته

به دلیل امکان بروز بیماری‌های خطرناک پوستی و عفونی، مردم باید از خرید دستمال کاغذی، نوار بهداشتی و پوشاک بچه به صورت فله ای جدا خودداری کنند

در عین حال دستمال توالت سفید هم می تواند باعث آلرژی و التهاب در بدن افراد شود و خالی از عیب نیست، زیرا تولید کنندگان برای سفید نشان دادن دستمال ها به آنها آب کلر اضافه می کنند.

هرچند که برخی از مخالفان این نظر می گویند گاز کلر درآن موقتی است و هنگام استفاده به یک ماده فرار تبدیل شده و خطری برای انسان ندارد.

دستمال توالت فله ای نخرید

محصولاتی نظیر دستمال کاغذی، دستمال توالت، نوار بهداشتی و پوشک بچه بر اساس استاندارد ذیربط باید در بسته‌بندی غیر قابل نفوذ و با نشانه‌گذاری کامل شامل محل تولید، اندازه و ابعاد ورق دستمال، تعداد لایه در هر ورق دستمال، دستور مصرف (نوار بهداشتی و پوشاک بچه) تاریخ تولید و انقضا و علامت استاندارد باشد.

به دلیل امکان بروز بیماری‌های خطرناک پوستی و عفونی، مردم باید از خرید دستمال کاغذی، نوار بهداشتی و پوشاک بچه به صورت فله ای جدا خودداری کنند.

دستمال کاغذی باید در حالت خشک یا خیس فاقد بوی نامطبوع و عاری از هر گونه پرز باشد. همچنین دستمال‌ها باید از بسته تک‌تک و به راحتی بیرون آمده و ناحیه خروج دستمال از بسته، به اندازه و شکلی باشد که به راحتی، دستمال‌ها خارج شود و سطح دستمال فاقد لکه، تراشه و سوراخ (با قطر بیش از یک میلیمتر) باشد.

اقلام سلولزی فله‌ای که به صورت کیلویی عرضه می‌شوند، از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و استفاده از این نوع محصولات، بهداشت و سلامت مصرف کنندگان را به مخاطره می‌اندازد. به همین علت خانواده‌ها به منظور حفظ سلامت خود، باید از خرید این گونه محصولات خودداری کنند.


منابع:

باشگاه خبرنگاران جوان

جام جم

فارس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.