تبیان، دستیار زندگی
سال 1357 هرچه به زمستان نزدیك می شد، موج انقلابی گری مردم ایران گسترده تر می شد و شور و حال بیشتری می گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوان 17 ساله‌ای که شهادتش مردم را برای مبارزه متحد کرد

سال 1357 هرچه به زمستان نزدیك می‌شد، موج انقلابی‌گری مردم ایران گسترده‌تر می‌شد و شور و حال بیشتری می‌گرفت.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
title

سال 1357 هرچه به زمستان نزدیك می‌شد، موج انقلابی‌گری مردم ایران گسترده‌تر می‌شد و شور و حال بیشتری می‌گرفت. حالا دیگر همه اقشار جامعه در كنار هم برای پیروزی انقلاب اسلامی در خیابان‌ها شعار می‌دادند و مبارزه می‌كردند. موج اعتراض‌ها علیه حكومت پهلوی از تهران، قم و تبریز به دیگر شهرها هم رسید و افراد بیشتری را برای مبارزه بسیج كرد. خرم‌آباد هم یكی از شهرهایی بود كه هنوز تظاهرات مردمی این شهر همه‌گیر نشده بود و اعتراض‌ها به صورت محدود و پراكنده وجود داشت اما اتفاقی در مرداد 57 افتاد كه مردم شهر را به خروش آورد. شهر خرم‌آباد در 23 مرداد اولین شهیدش كه جوانی 17 ساله بود را در راه انقلاب داد تا پس از آن مردم با اتحاد و جدیت بیشتری مبارزه را ادامه دهند. مبارزه‌ای كه انقلاب اسلامی را به بار آورد و نگذاشت خون شهید «حمید قربانی‏ نسب» بی‌اثر شود.

اولین تظاهرات انقلابی مردم در خرم‌آباد در اواخر مرداد 1357 اتفاق افتاد. آخرین روزهای مرداد با ایام ماه مبارك رمضان مصادف شده بود و همین فضایی را برای بیان مخالفت‌ها مهیا كرده بود. در یكی از شب‌ها مأموران ساواك به مسجد علوی خرم‌آباد ریختند و سیدفخرالدین رحیمی و تعدادی از روحانیون را دستگیر كردند. «حمید قربانی‏نسب» هم یكی از حاضران در مسجد بود و از نزدیك شاهد درگیری و دستگیری یاران خمینی بود. قربانی‌نسب كه می‌خواست در قامت یكی از سربازان خمینی در صف اول مبارزه و نهضت حضور داشته باشد این بی‌حرمتی مأموران حكومتی را تاب نیاورد و همراه افراد دیگری كه در صحنه حضور داشتند شروع به اعتراض كردند.

دستگیری سید همچون آتشی زیر خاكستر، خشم مردم را شعله‌ور كرد و آنها شروع به سر دادن شعار كردند. با دخالت نیروهای شهربانی و تیراندازی و درگیری فضا امنیتی می‌شود. در طول مسیر مرتب صدای تیراندازی به گوش می‌رسید و مأموران با مردم درگیر شده بودند. هر لحظه امكان وقوع هر حادثه‌ای می‌رفت. مشخص نبود سرنوشت برای تظاهركنندگان چه چیزی را رقم خواهد زد. حالا دامنه درگیری‌ها از مسجد به خیابان و كوچه پس كوچه‌های شهر كشیده شده بود.

حشمت الله رشنو همكلاسی شهید حمید قربانی‌نسب و یكی از كسانی كه آن شب در درگیری‌ها حضور داشت، درباره اتفاق‌های 23 مرداد 57 می‌گوید: تظاهركنندگان هنوز به نبش كوچه‌ای كه منتهی به در پشتی حمام رضایی بود نرسیده بودند كه یكی از خانم‏ها كه در طبقه دوم ساختمان داخل كوچه بود از تراس منزلشان ما را صدا زد كه سر خیابان نروید مأموران گارد تیراندازی كرده و جلوی در حمام رضایی یك نفر را با تیر زده‏ اند. ما باورمان نمی‏شد؛ در تاریكی چیز سیاهی مشاهده می‌شد ولی به علت تاریكی كوچه قابل تشخیص نبود. همین طور كه داشتیم با ترس می‏آمدیم یك دفعه پایمان به چیزی خورد و وقتی كه مردی از همراهان كه از ما بزرگ‏تر بود خم شد و نگاه كرد. گفت: بچه‌ها یكی را با تیر زده‏ اند؛ من كه شوكه شده بودم تا چند دقیقه از ترس متوجه هیچ چیز نشدم؛ فقط موقعی به خودم آمدم كه یك نفر از ساختمان مسكونی بالای حمام، سر را از پنجره درآورده و فریاد می‏زد برگردید؛ پارچه‏ ای را پایین انداخت تا روی جسد بگذاریم. ما هم دوباره برگشتیم و از طرف خیابان فردوسی و كوچه‌های منتهی به منزل رفتیم اما هنوز نمی‏دانستیم كه آن جسد مربوط به چه كسی است.

برادر شهید قربانی‌نسب اتفاقات آن شب را چنین بازگو می‌كند: ساعت‎های ۲ و ۳ بامداد بود كه یكی در منزل را زد و گفت در را باز كنید. مشاهده كردم برادرم رسول كه از شهید كوچك‌تر است، گفت: حمید در كوچه حكیم‎آباد ۲۴ متری پشت حمام رضایی داخل كوچه شهید شده و جنازه او و دیگر شهدا آنجاست و نحوه شهادت او را از رسول پرسیدم كه او گفت اواسط سخنرانی شهید سید فخرالدین رحیمی، نیروهای گارد شاه جهت برهم زدن سخنرانی وارد مسجد شده، اقدام به ضرب و جرح افراد حاضر در مجلس كردند.

با این اتفاق شهید حمید قربانی‌نسب به عنوان اولین شهید انقلاب خرم‌آباد و استان لرستان لقب گرفت. در حالی كه تنها 17 بهار از عمر این شهید بزرگوار می‌گذشت، او با فدا كردن جانش در راه حفظ اسلام و انقلاب به عنوان یكی از مبارزان انقلاب اسلامی ایران در طول تاریخ ماندگار شد.


منبع: جوان انلاین
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .