تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به زندگی حرفه ای حسن جوهرچی كه روز گذشته در سن 48 سالگی درگذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

‌در پناه دوست

نگاهی به زندگی حرفه ای حسن جوهرچی كه روز گذشته در سن 48 سالگی درگذشت.

فرآوری: منیژه خسروی_ بخش سینما و تلویزیون
حسن جوهرچی

قبل از در پناه تو

حسن جوهرچی شاید برای خیلی از آنهایی که در پناه تو را می دیدند، چهره ای به نسبت آشناتر از مابقی بازیگرهای جوان آن سریال بود. دلیلش هم این بود که جوهرچی قبل از آن در چندین و چند فیلم سینمایی و حتی سریال بازی کرده بود. مهمترین فیلم او در آن دوران «بربال فرشتگان» جواد شمقدری بود که جوهرچی در آن نقش یک فرمانده جوان جنگ را بازی می کرد. این فیلم هر چند در سینما زیاد دیده نشد و به چشم نیامد، پخش مکرر آن از تلویزیون باعث شد تا مخاطبان زیادی آن را ببینند و چهره حسن جوهرچی در پس ذهنشان نقش ببندد. جوانکی با موهای پرپشت که آن ها را بالا می زد و ریش و سبیل پر پشتی هم داشت. این تیپ ظاهری با کمترین تغییری در سریال درپناه تو هم انتخاب شد تا او تا مدت ها با همین سرو شکل و قیافه در فیلم ها و سریال های دیگر هم بازی کند. جوهرچی البته در همان دوران در فیلم های مثل برخورد و زینت با تیپ و کاراکتری متفاوت از آن تیپ همیشگی اش بازی کرده بود.

در پناه تو

نقش محمد منصوری «درپناه تو»، نقطه اوج کارنامه کاری حسن جوهرچی بود. در دوره‌ای که تلویزیون با فقر سریال‌های جوان پسند روبه‌رو بود، این سریال با بازی چند دختر و پسر دانشجو، به شدت مورد توجه قرار گرفت و نظر همه را جلب کرد. لعیا زنگنه، حسن جوهرچی، رامین پرچمی و پارسا پیروزفر، همگی با این سریال به مخاطبان معرفی شدند اما جوهرچی از آن جهت که نقش جوانی معقول و قابل اعتماد را داشت خیلی بیشتر از سایرین به چشم آمد. او آن زمان جوانی 27 ساله بود اما نقش جوانی دانشجو و کم سن و سال تر از خودش را داشت.مخاطبان تلویزیونی، شناخت زیادی درباره گذشته‌اش نداشتند. نقش محمد آن قدر مورد توجه قرار گرفت که تا مدتها جوهرچی با اسم این کاراکتر بین مخاطبان شناخته می‌شد. جوهرچی به خاطر موفقیت این نقش، تا مدتها با همین ظاهر در فیلمها حضور پیدا می‌کرد و دست به ترکیب صورتش نمی‌زد. از طرف دیگر سعی می کرد در همان نقش‌ جوان درستکار و مهربان باقی بماند.

بعداز در پناه تو

بعداز موفقیت «در پناه تو» و به چشم آمدن بازیگران جوان آن، به نظر می رسید لعیا زنگنه و حسن جوهرچی، به عنوان سکوی پرتاب از آن استفاده کنند و  از آن جوان  اول سینما شوند. این دو بازیگر اما در مسیر بعد از «در پناه تو» انتخاب‌های چندان درستی نداشتند. جوهرچی بعد از درخشیدن در این نقش، در دو فیلم «ضیافت» و «سلطان» بازی کرد و شاید می‌توانست با اعتبار مسعود کیمیایی، به جایگاه قابل توجهی هم در سینما برسد. نقش جوهرچی در هیچ کدام از این دو فیلم، آن طور که باید به چشم نیامد کمرنگ باقی ماند. جوهرچی تا نیمه دهه هفتاد، چند فیلم سینمایی بازی کرد اما یا انتخابهایش درست نبود یا نقشها درجه یک از آب در نیامدند. از اواخر دهه هفتاد و با باز شدن پای بازیگران جوان چشم آبی به فیلم‌های گیشه، کم کم به حاشیه رفت. همین مسئله باعث شد که اواخر این دهه به طور کلی قید بازی در فیلمهای سینمایی را بزند و به تلویزیون برگردد.

تغییر چهره

جوهرچی هرچند قبل از «درپناه تو» با تیپ و ظاهری متفاوت در دو فیلم «زینت» و «برخورد»بازی کرده بود، اما بازی در این سریال و محبوبیت و معروفیتش به واسطه کاراکتر محمد منصوری و تیپ بچه مثبت طوری که این کاراکتر داشت، موجب شد تا حسن جوهرچی تا مدت ها دست به ظاهر و تیپش نزد. البته هر چند خودش تمایل به انجام این کار داشت، اما اصرار تهیه کنندگان مبنی بر اینکه مردم دوست دارند محمد منصوری را ببینند، این فرصت را از جوهرچی برای سال ها گرفت تا با تیپ و کاراکتری متفاوت در فیلم و سریال ها ظاهر شود. این روند حدود هفت، هشت سالی ادامه داشت تا سال 1381 او برای یکی از نقش های اصلی سریال «مشق عشق» اولین ساخته تلویزیونی بهرام بهرامیان انتخاب شد. عبداله اسکندری که طراحی چهره پردازی سریال را برعهده داشت، برای اولین بار بعد از سال ها گریمی متفاوت برای جوهرچی طراحی کرد. او ریش و سیبیل جوهرچی را از ته زد و موهای بلندی هم برایش طراحی کرد تا بعد از سال ها شکل و قیافه او تغییر کند.

نقش منفی

جوهرچی سال 81 با مشق عشق هر چند تیپ ظاهری و آرایش موها و ریش و سبیلش را به کلی تغییر داد، اما همچنان همان بچه مثبت فیلم و سریال های قبلی باقی مانده بود. فقط از اینجا به بعد دیگر تهیه کننده ها و کارگردان ها دیگر اصراری به حفظ تیپ همیشگی او را نداشتند، اما  هنوز جسارت پیدا نکرده بودند که به او نقشی متفاوت بدهند. این روند ادامه داشت تا اینکه قاسم جعفری سریال « غریبانه» را برای محرم شبکه تهران کلید زد. نقش اول این سریال ابوالفضل پور عرب بود که نقش یک آدم متنفذ سیاسی را برعهده داشت که وارد کارهای اقتصادی شده و حالا برای خودش در این عرصه به یک مافیای تمام عیار  تبدیل شده بود. پور عرب منتها بعد از چند روز کار در این پروژه با قاسم جعفری به مشکل خورد و از ادامه کار انصراف داد. جعفری هم در یک اقدام انتحاری حسن جوهرچی را به جای او برای این نقش منفی انتخاب کرد تا از همین جا جوهرچی به لحاظ کارکتری هم قالبش شکسته شود.

اجرا

حسن جوهرچی مثل خیلی از بازیگران با پیشنهاد اجرا مواجه شد. سال 77 و در اوج محبوبیت و شهرتی که در «در پناه تو» به دست آورده بود در شبکه سه برنامه جوانانه «گلبرگ» را در سبک و سیاق «اکسیژن» شهاب حسینی اجرا کرد. چهره بشاش و بیان شسته رفته ویژگی مهم او بود كه بر محبوبیتش افزود. هر چه قدر در این برنامه موفق بود در «ماه عسل»، اجرای چندان موفقی نداشت. او تلاشش را كرد اما زیر سایه احسان علیخانی قرار داشت و خیلی ها معتقد بودند که گزینه مناسبی برای برنامه علیخانی نیست. او بعد از «ماه عسل» و انتقادهایی که به اجرایش وارد شد، برای مدتی طولانی كار اجرا را کنار گذاشت. او كه پیش تر برنامه های «قاصدک»و« صبح تابستان» را اجرا كرده و موفق بود در برابر انتقادها به «ماه عسل» این طور موضع گرفت:«اگر بیننده از برنامه یا نحوه اجرا راضی نباشد حق دارد کانال را عوض کند. بیننده مختار است هر کاری دلش می‌خواهد بکند. باید به حق انتخاب مخاطب، احترام بگذاریم.» جوهرچی بعد از مدت ها دوری ، تابستان امسال برنامه «شب فیروزه ای» را اجرا كرد و موفق هم بود.

حسن جوهرچی در یک نگاه

تولد: 6 مرداد 47

وفات : 15 بهمن 95

تحصیلات : فارغ التحصیل از دانشکده هنرهای زیبا

اولین فیلم : فیل در تاریکی سال 67

مهمترین فیلم ها : بربال فرشتگان، برخورد، ضیافت، سلطان،دوزن،آقای رئیس جمهور

مهمترین سریال ها : در پناه تو، روزهای زندگی، مشق عشق، غریبانه، او یک فرشته بود، فاکتور 8،جابرابن حیان، فاصله ها، تنهایی لیلا و...

درباره اش چه گفتند

پس از درگذشت ناگهانی حسن جوهرچی بازیگران و چهره های سینمایی با اشتراک گذاشتن عکس هایی از او یاد این بازیگر فقید را گرامی داشتند.

پرویز پرستویی : بازی خوبت در سریال در پناه تو و... یادمان نمی رود

شبنم مقدمی : دریغا

رامبد جوان: درگذشت دوست و همکارعزیزم حسن جان جوهرچی را به همه و خانواده محترمش تسلیت می گم

امیر آقایی: حسن عزیز روحت شاد

بهنوش طباطبایی : روحشون قرین رحمت

امیر جعفری: روحت شاد رفیق

بهاره کیان افشاری : باور کوچ عزیزانمان سخت است، روحت شاد مرد باوقار

کامبیز دیرباز : نمیخوام باور کنم

مهدی پاکدل : جمعه یخ زده دل مرده. حسن جوهرچی رفت.روحش شاد و یادش جاوید


منابع: هفت صبح/ صفحه شخصی بازیگران/سوره سینما