تبیان، دستیار زندگی
ریزش مو و کچل شدن، کابوس یک پسر جوان است، به خصوص هنگامی که به پدرش با موهای انگشت شمار روی سرش نگاه می کند و واژه ی کچلی ارثی را می شنود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقایانی که می خواهند کچل نشوند، بخوانند!

ریزش مو و کچل شدن، کابوس یک پسر جوان است، به خصوص هنگامی که به پدرش با موهای انگشت شمار روی سرش نگاه می کند و واژه ی کچلی ارثی را می شنود.

فرآوری: زینب عشقی_ بخش زیبایی تبیان

آقایانی که می خواهند کچل نشوند، بخوانند!

این که درصد زیادی از کم پشتی و کچلی ها، تحت تاثیر هورمون هاست، حرفی نیست، اما راه کارهایی هم وجود دارد که می تواند این موضوع را به تعویق بیندازد.

شستشو و نظافت موها

اولین نکته‌ای که آقایان باید به آن توجه داشته باشند، بهداشت و شستشوی موهاست. معمولا آقایان توجه چندانی به نوع شوینده مصرفی‌شان ندارند. اگر پوست کف سر و موهایتان خشک است، باید از شامپوهای مخصوص موهای خشک کمک بگیرید. استفاده از شامپوهای نامناسب یا صابون‌های قوی می‌تواند باعث تشدید ریزش مو، خشکی پوست و مو، پوسته‌ پوسته شدن کف سر و ایجاد خارش‌های پوستی شود.

موها به ۲ گروه خشک و چرب، تقسیم‌ می‌شوند اما از آنجا که میزان هورمون‌های مردانه در بدن آقایان، بسیار بیشتر از خانم‌هاست، تقریبا بیشتر مردها موهای چربی دارند یا موهای آنها خیلی زودتر از موهای خانم‌ها پس از استحمام، دوباره چرب می‌شوند. ریزش مو هم به دلیل مسائل هورمونی و ژنتیکی درآقایان بیشتر از خانم‌هاست. با این حساب، از یک طرف توصیه می‌شود آقایان موهای خود را مرتب شستشو دهند تا ظاهری چرب و کثیف پیدا نکنند و از طرف دیگر برای پیشگیری از تشدید ریزش موها توصیه می‌شود آقایان هنگام شامپو زدن، موهای خود را به شدت و با ضربه‌های شدید انگشتان، ماساژ ندهند و نمالند. موهای کوتاه مردانه باید با مقدار کمی شامپو و ماساژ ملایم موها شسته شود.

شانه‌های مردانه با دندانه‌های ریز، اصلا مناسب شانه کردن موها نیستند. هرچه دانه‌های شانه یا برس، درشت‌تر باشند، هنگام شانه زدن فشار کمتری به ریشه موها وارد می‌شود. از آنجا که موی آقایان استعداد بیشتری برای ریزش دارد، نباید ریزش آنها را با استفاده از شانه‌های ریز، تحریک و بیشتر کرد.

این روزها استفاده از سشوار میان نسل جوان آقایان رواج بسیار زیادی پیدا کرده است. اگر باد سشوار بیش از اندازه داغ باشد، ممکن است هم پوست سر را تحریک کند و کمی بسوزاند و هم ساقه موها را به مرور زمان خشک و مستعد موخوره زدن کند. اگر دوست دارید موهایتان را سشوار کنید، حتما از باد ملایم آن استفاده کنید و سشوار را در فاصله مناسبی از موهایتان نگه دارید.

رابطه ی ورزش و ریزش مو

درست است که می دانستید ورزش و فعالیت بدنی برای حفظ سلامت بدن مفید است اما آیا از این موضوع هم آگاهی داشتید که ورزش در کاهش ریزش مو هم می تواند بسیار مفید باشد؟ ورزش با کاهش میزان استرس می تواند در گردش بهتر خون و ایجاد وضعیت سلامت کلی بدن موثر باشد که همگی اینها می توانند باعث رویش مجدد مو هم شوند.

یکی از عوامل ریزش مو در آقایان، استرس و فکر و خیال های زیاد درباره ی مسائل کاریست، اگر می خواهید موهایتان را از دست ندهید، باید سعی کنید استرس و فشار کاری را از خود دور کنید.

استفاده از مکمل های غذایی

در بازار مکمل های فراوانی وجود دارند که می توانند در کاهش ریزش مو موثر باشند. با پزشک تان در مورد برندهای این نوع مکمل ها صحبت کنید و از او بخواهید که به شما بگوید کدام نوع برای شخص شما کارآیی بیشتری می تواند داشته باشد.

سیگار و کچلی

ارتباط روشنی بین سیگار کشیدن و افزایش طاسی در میان مردان وجود دارد. بنابراین اگر به دنبال یک دلیل خوب برای ترک سیگار خود هستید می‌توانید از این گزینه در لیست خود استفاده کنید و برای جلوگیری از طاسی، سیگار را ترک نمایید.

کار و استرس

یکی از عوامل ریزش مو در آقایان، استرس و فکر و خیال های زیاد درباره ی مسائل کاریست، اگر می خواهید موهایتان را از دست ندهید، باید سعی کنید استرس و فشار کاری را از خود دور کنید.

مرحله ی آخر

متاسفانه بسیاری از مردان جوان هنوز به سی سالگی نرسیده، بسیاری از موهای سر خود را از دست داده اند، برای این دوستان جوان که اصرار بر داشتن موهایی پر پشت و زیبا دارند، کاشت مو را توصیه می کنیم، می توانید به سراغ مراکز بهداشتی کاشت مو بروید و از این روش علمی بهره بگیرید.

مثبت اندیش باشید

موی سر هیچ تاثیری در مردانگی شما ندارد. نقاط قوت خود را شناسایی کنید. سایر مواردی که دارید را تحت کنترل خود در آورید. به عنوان مثال ممکن است اندام بدنی خوبی داشته باشید. پس مراقب اندام خود باشید. اگر نیاز به انگیزه داشتید، به افرادی فکر کنید که بدون داشتن مو به جایگاه های بزرگی دست یافته‌اند.


منابع: آسمونی، مجله ی سلامت، روزیاتو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.