تبیان، دستیار زندگی
ست   عضو شورای عالی حوزه علمیه قم در جمع دانش آموختگان دوره‌های آموزشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به تبیین مسأله ولایت و اجرای عملی در حكومت جمهوری اسلامی پرداخت. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران تنها نظامی است كه از مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی برخوردار است

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم در جمع دانش آموختگان دوره‌های آموزشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به تبیین مسأله ولایت و اجرای عملی در حكومت جمهوری اسلامی پرداخت.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی عصر دیروز در مراسم پایان دوره آموزشی آشنایی طلاب با اندیشه‌های امام خمینی (ره) كه در دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)‌ برگزار شد، با اشاره به حدیث سلسله الذهب گفت: آن چه امام رضا (ع) در جمع چند صد هزار نفری مردم نیشابور مورد تأكید قرار دادند توحید به شرط ولایت بود و امام خمینی (ره) پس از قرون متمادی این شرط را به صورت عملی در جامعه اسلامی ایران پدیدار كرد و نظامی را پایه ریزی كرد كه در صدر آن ولی فقیه با مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی قرار گرفت.
وی افزودند: در این نظام مشروعیت تمام اركان و اجزا ناشی از ولی فقیه است. حتی رییس جمهور هم كه با رأی مردم انتخاب می‌شود تا وقتی كه حكم او مورد تنفیذ رهبری قرار نگیرد، هیچ ولایتی ندارد و مقام او شرعی نیست. با تنفیذ حكم وی است كه ولایت پیدا می‌كند و می‌تواند به اداره امور كشور بپردازد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به مردم سالاری اسلامی موجود در ایران گفت: ایران تنها كشوری است كه مشروعیت و مردم سالاری در آن با هم وجود دارد. مشروعیت نظام از خداوند است و ولایت خداوند در مجتهدین عادل مدبر با شرایط روایت معروف عمر بن حنظله قرار گرفته است كه مجلس خبرگان رهبری كه منتخب مردم است مصداق این ولایت را مشخص می‌كند. در اینجا انتخاب مردم در راستای تعیین مصداق قرار گرفته است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی امام خمینی (ره)‌ را بر شمرد و با نقل خاطراتی از امام خمینی (ره) دانش‌پژوهان این مؤسسه را به پیروی از سیره اخلاقی امام فراخواند و از آنان خواست تا باعمل خود انتسابشان به امام خمینی (ره)را نشان دهند.
در آغاز این مراسم سرپرست دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گزارشی از فعالیت این مؤسسه در سال‌های اخیر و برگزاری دوره‌های آموزشی آن ارائه داد. حجت الاسلام رسول عبداللهی به استمرار این روزه‌ها در میان طلاب خواهر حوزه تاكید ورزید.
در پایان این مراسم كه در شب ولادت امام رضا (ع) برگزار شد، از برگزیدگان دوره آموزشی آشنایی با اندیشه‌های امام خمینی (ره) تقدیر به عمل آمد.