تبیان، دستیار زندگی
در میان افتتاحیه های بسیاری که در این جمعه اتفاق می افتد چند نمایشگاه را پیشنهاد می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند افتتاحیه

در میان افتتاحیه های بسیاری که در این جمعه اتفاق می افتد چند نمایشگاه را پیشنهاد می کنیم.

فراوری- بخش هنری تبیان
نمایشگاه هنری

نمایشگاه های بسیاری در این جمعه نیمه بهمن ماه افتتاح خواهد شد اما از آن میان دیدن این چند نمایشگاه را توصیه می کنیم:

افتتاح نمایشگاه "چه دانم‌های بسیار" در نیاوران

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌خط "چه دانم های بسیار" عصر جمعه 15 بهمن ماه ساعت 16 با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و اساتید خوشنویسی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می‌شود.

گالری شماره دوی فرهنگسرای نیاوران در نمایشگاهی با عنوان "چه دانم های بسیار " میزبان آثار منتخب نقاشی خط  فاطمه حسنی است ،که این آثار برای اولین بار به نمایش درخواهد آمد.این آثار که بصورت نقاشی خط اکرولیک و ترکیب مواد  رنگ و روغن هستند آثاری انتزاعی با دست مایه هنرمدرن به شمار رود. دراین نمایشگاه نقاشی خط بیش از 25 اثر درابعاد ٧٠در١٠٠ ، 25در6٠ و2متر در140 درمعرض دید علاقمندان قرارخواهد گرفت.

فاطمه حسنی درخصوص این نمایشگاه عنوان داشت:چرا ما گاهاً ترانه‌ها و یا اواز و موسیقی را به زبان‌های دیگر را می‌شنویم  و از آن لذت می‌بریم، بدون اینکه معنی و مفهوم آن را بدانیم ؟ تأثیر فرم  مهم تر است یا معنا ؟  بسیاری از این دست پرسش‌ها باید وجود داشته باشد تا حرکتی و تفکری زاییده شود. با توجه به اینکه بیست و چند سال با خوشنویسی زندگی کردم ، قدرت خارق العاده  حروف و کلمات را دریافتم  که بخشی در صورت و بخشی در معنی نهفته است .

از گذشته تا امروز، هنرمندان بسیار خوبی در زمینه آثار رئالیستی و هایپر رئالیستی داشته‌ایم که با کمک رنگ و قلمو آثار بی‌نظیری خلق کرده‌اند. امروزه بسیاری از نقاشان به بهانه انجام کارهای انتزاعی و آبستره به طراحی توجهی ندارند و بدون دانستن طراحی خود را نقاش می‌دانند، در صورتی که از ملزومات هنر نقاشی، تبحر در طراحی است. باید توجه بیشتری به طراحی و آثار رئال داشت و هنرمندانی را که در این زمینه فعال‌اند تشویق بیشتری کرد تا با ارائه آثار ارزشمند به جایگاهی که استحقاق آن را دارند، برسند.

وی درادامه افزود:این‌ها پیوسته و توأم با هم هستند،  زیبایی خیره کننده ترکیبات نستعلیق با کرسی استوار وتناسبات دقیق و قوت و ضعف‌های به جا ،دورها و سطح‌های بی نظیر ، صعودها و نزول‌های آسمانی و زمینی، به کمک هنرمندی که به صفا و شان رسیده  قابلیت این را دارد که بتواند در قالب‌های متفاوت تری با مخاطب خودش فراتر از معنای لفظی، ارتباط حسی و عمیق تری برقرار کند.

این هنرمند خوشنویس درادامه گفت:قالب‌های  نقاشی خط به شیوه‌های متفاوتی قابل اجرا و ارائه هست. دراین شیوه  با وفاداری به فرم‌ها در خوشنویسی ، بخصوص نستعلیق سعی شده شیوه‌ی دیگری ارائه شود.امیدوارم در طول زمان نیز بتواند جایگاه خودش را حفظ کند.

فاطمه حسنی متولد شاهرود می‌باشد،وی نزداساتیدی چون محمد تقی صفانیا، علی شیرازی ، غلامحسین امیر خانی ، مهدی فلاح و دکتر مهدی قان بیکی خوشنویسی را فرا گرفته است  و ازسال 1370 تا 1390 مدرس رسمی انجمن خوشنویسان ایران  بود. وی در جشنواره خوشنویسی بزرگداشت "میر عماد" در استانبول و همچنین در نمایشگاه "حلیه" در ترکیه آثار خودش را ارائه داده است. این هنرمند طراحی نوشتار جلد کتاب شاهرود قاره کوچک را نیز به عهده داشته است.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی خط "چه دانم های بسیار" ازپانزدهم  بهمن ماه لغایت بیست و سوم بهمن در فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد بود. ساعت  بازدید برای علاقمندان ازساعت ١٠ الی 20 درایام هفته و جمعه‌ها نیزاز ساعت ١٤ تا ٢0 می‌باشد

نمایشگاه هنری

آثار ۱۵ نقاش یک‌جا به‌نمایش درمی‌آید

نمایشگاه گروهی نقاشی «واقع‌گرایی از دیروز تا امروز» با ارائه آثار ۱۵ نقاش برگزار می‌شود. بهنوش فروتن، مدیر گالری شکوه که نمایشگاه‌گردانی این نمایش گروهی را برعهده دارد، درباره این رویداد گفت: در این نمایشگاه آثار رئالیستی ۱۵ هنرمند از سه نسل مختلف روی دیوار می‌رود، این نمایشگاه که از نظر تم موضوعی آزاد است، ردی فرم‌گرا از رئالیست‌های ایرانی از گذشته تا کنون را به‌نمایش می‌گذارد که دچار تحولات بسیار شده‌اند و حتی می‌تواند جنبه پژوهشی داشته باشد.

او ادامه داد: در این نمایشگاه در کنار آثاری که در سال ۹۵ و به‌تازگی خلق شده‌اند، شاهد آثاری خواهیم بود که قدمت آن‌ها به بیش از ۶۰ سال پیش می‌رسد.

فروتن با یادآوری این‌که هر روز شاهد آن هستیم که به آثار رئال توجه کمتری می‌شود و تمرکز بیشتر هنرمندان و علاقه‌مندان روی کارهای مدرن، کوبیسم و انتزاعی است، افزود: از گذشته تا امروز، هنرمندان بسیار خوبی در زمینه آثار رئالیستی و هایپر رئالیستی داشته‌ایم که با کمک رنگ و قلمو آثار بی‌نظیری خلق کرده‌اند. امروزه بسیاری از نقاشان به بهانه انجام کارهای انتزاعی و آبستره به طراحی توجهی ندارند و بدون دانستن طراحی خود را نقاش می‌دانند، در صورتی که از ملزومات هنر نقاشی، تبحر در طراحی است. باید توجه بیشتری به طراحی و آثار رئال داشت و هنرمندانی را که در این زمینه فعال‌اند تشویق بیشتری کرد تا با ارائه آثار ارزشمند به جایگاهی که استحقاق آن را دارند، برسند.

در این نمایشگاه آثار محمد افشاری، هومن بیات، مهرداد جمشیدی، واحد خاکدان، علی رخساز، حجت شکیبا، سیامک عزمی، فخرالدین فخرالدینی، عباس کاتوزیان، رها محسنی کرمانشاهی، عدنان مصلایی، رحیم نوه سی، احد وطنی، حسین هادی‌پور بروجنی و عادل یونسی که با تکنیک رنگ روغن و اکریلیک روی بوم در ابعاد مختلف خلق شده‌اند، روی دیوار می‌رود.

نمایشگاه گروهی نقاشی «واقع‌گرایی از دیروز تا امروز» تا ۲۰ بهمن‌ماه در گالری شکوه برپا خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز (به‌جز پنجشنبه‌ها) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره ۱۹ گالری شکوه دیدن کنند.

نمایشگاه هنری

نمایشگاه گروهی «عکس‌نوشت» برگزار می‌شود

نمایشگاهی از آثار عکاسان رسانه پایگاه عکس چیلیک با عنوان «عکس‌نوشت» ۱۵ بهمن‌ماه در نگارخانه لاله گشایش می‌یابد.

27 عکاس با نزدیک به 100 قطعه عکس و متن با آثاری در اندازه‌های 50 در 70 و 30 در 40 سانتی‌متر در نمایشگاه «عکس‌نوشت» حضور خواهند داشت.

اسامی عکاسان صاحب اثر در این نمایشگاه گروهی به این ترتیب است؛ عبدالرضا محسنی، سپیده سیرانی، مجید سامانیان، میترا محمدی، سعید ثابت قدم مقدم، فاطمه حجازی، ابراهیم باقرلو، اعظم حشمتی، حسین عصاری آرانی، مریم خداوردی، مهدیه زینی اسکویی، محمدرضا خرازی، سارا فیروزی، محمدرضا زارع، نسرین رستمی، جواد میرزاپور، ندا رهگذر، محمدرضا رحیمی، گل‌گونه نجفی، سیدایمان میری، آمنه عبادی، نیلوفر زارعی، مجتبی محسنی، سهیلا خان‌میرزایی، عرفانه سعیدیان، یاسمن حسین‌پور، مهدی سروری.

در بخشی از متن قاب نخست نمایشگاه گروهی «عکس‌نوشت» آمده است «ساختار بینابین عکس و نوشتار چنانچه دستخوش تغییر در محتوای اصالت و ذات موضوع نشود و نمادها و نمودها - بی هیچ اتکایی به پیش دانسته‌ها - بتوانند رسالت خود را در عرصه پیام عکس حفظ کنند، یک دستاورد تازه برای بیان و انتقال مفاهیم را رقم می زنند. ساختاری که در تنگاتنگ این نیاز و رابطه، دلیل آفرینش مولودی با عنوان #عکس_نوشت است.»

نمایشگاه گروهی «عکس‌نوشت» که مدیریت آن را مهدی سروری برعهده دارد، ساعت 16 روز جمعه، 15 بهمن‌ماه امسال در نگارخانه لاله گشایش می‌یابد و تا ساعت 19 ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان روز چهارشنبه، 24 بهمن‌ماه هر روز به‌جز روزهای تعطیل از ساعت 9 تا 13 و 14 تا 19 از این نمایشگاه دیدن کنند.

نگارخانه لاله در تهران، خیابان فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی واقع شده است.


منابع: هنرآنلاین/ ایسنا/ فارس